Vad för öringsspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för öringsspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad för öringsspö?

Hej!

Jag har fiskat med ett Berkley Series One och jag får väldigt mycket knutar samt att linan slår knut runt spöringarna ibland. Det var ett ingångsspö för mig så nu vill jag gå upp några klasser.

Så vad rekommenderas för högkvalitativt spö till havsöring?

En liten bifråga är om det kan bero på rullen? En Penn Battle II i 2000 storlek med 0,20 tracerbraid.

Edit: Det är alltså ett series one 8-32gr 9 fot.
    https://fiskealand.com

Det låter mer som problem med rullen. Spöet har inget med lintvinning att göra.

Det är i huvudsak haspelrullens spole och lintrissa som utsätts för vatten (och i detta fall salt).

Jag misstänker att lintrissan inte rör sig. Skruva isär och kolla så inte kullagret rostat eller att du fått saltavlagringar där. Rengör och applicera lite rullolja.

Är det inget fel på lintrissan så måste du byta till bättre lekanden.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-19, 14:31.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Shimano Speedmaster är ett riktigt trevligt spö som man ibland kan fynda , köpte mitt för 1200 kr på söders kör den ihop med en Shimano Biomaster 2500 har aldrig några problem med knutar eller andra konstigheter .

Polare kör ungefär samma kombo Penn rulle & Berkley spö modell enklare & har samma problem med knutar oavsett vad han använder för lina .

Kommentera

N
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Det låter mer som problem med rullen. Spöet har inget med lintvinning att göra.

Det är i huvudsak haspelrullens spole och lintrissa som utsätts för vatten (och i detta fall salt).
        Jag misstänker att lintrissan inte rör sig. Skruva isär och kolla så inte kullagret rostat eller att du fått saltavlagringar där. Rengör och applicera lite rullolja.

Är det inget fel på lintrissan så måste du byta till bättre lekanden.
        What? Felet lär ju inte ligga i ett lager pp en haspel.
        Låter som rullen inte lirar med spöt/spöringarna.

Kommentera

Det här spöt har jag, fast gamla orginalet... Du kan kasta till månen och tillbaka med det och en bättre 2500 shimano rulle... släng pennrullen på tippen och köp en sustain, biomaster eller likvärdig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
            N

What? Felet lär ju inte ligga i ett lager pp en haspel.
            Låter som rullen inte lirar med spöt/spöringarna.
            Jo det kan det mycket väl göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg
              Hej!

Jag har fiskat med ett Berkley Series One och jag får väldigt mycket knutar samt att linan slår knut runt spöringarna ibland. Det var ett ingångsspö för mig så nu vill jag gå upp några klasser.

Så vad rekommenderas för högkvalitativt spö till havsöring?

En liten bifråga är om det kan bero på rullen? En Penn Battle II i 2000 storlek med 0,20 tracerbraid.

Edit: Det är alltså ett series one 8-32gr 9 fot.
              Hej Filip;

Några har för lite lina på rullen. Andra har för mycket lina på rullen..
              För lite lina bromsar kasten. För mycket eller för löst invevad lina trasslar...

Linda upp linan runt en hink eller kaffeburk... Veva sedan på linan på rullen igen under hård press. Du ska inte fylla hela rullen med lina utan sluta cirka 2 mm från främre, övre spolkant.... Då tror jag att du slipper trassel och vindknutar runt spöringarna...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
                Det här spöt har jag, fast gamla orginalet... Du kan kasta till månen och tillbaka med det och en bättre 2500 shimano rulle... släng pennrullen på tippen och köp en sustain, biomaster eller likvärdig.

http://www.abugarcia.se/catalogue/sp...spel,8852.html
                Är just detta spö jag tittat på, så detta var helt klart intressant.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Filip;

Några har för lite lina på rullen. Andra har för mycket lina på rullen..
                  För lite lina bromsar kasten. För mycket eller för löst invevad lina trasslar...

Linda upp linan runt en hink eller kaffeburk... Veva sedan på linan på rullen igen under hård press. Du ska inte fylla hela rullen med lina utan sluta cirka 2 mm från främre, övre spolkant.... Då tror jag att du slipper trassel och vindknutar runt spöringarna...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Hej!

Tack för bra svar, men det hjälper inte just mig. Jag har snurrat på lina många många gånger, så jag har gjort det enligt konstens alla regler. Just denna lina är pålindad i butik av en som gör det på rätt sätt, som man vill ha det. Det är 120m flät med nylongrund under. MVH

Kommentera

När det gäller Penn så är min erfarenhet att de inte har helt klockren linuppläggning. Jag kör mest med Penns större rullar och till tyngre drag spelar det inte lika stor roll eftersom linan till större del är sträckt under invevning. Men till havsöringsfisket ställs det högre krav på rullen och det gäller att rullen lägger tillbaks linan ordentligt för att det inte ska strula.

Jag kör med lite olika spön men skulle jag köpa nytt idag hade det nog blivit detta som känns sjukt trevligt när man pillar på det i butik. http://www.sportfiskegiganten.se/sav...-10-12-40-gram

Nu kör jag vadarfiske, är det båtfiske som gäller för dig är kanske ett kortare spö smidigare.
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04