Fast för att linan ska bli rätt på en haspelrulle så ska linan hasplas på på samma håll som den hasplas av från spolen när man lägger på den. Annars får man ju automatiskt tvinnad lina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad för öringsspö?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inläggN
What? Felet lär ju inte ligga i ett lager pp en haspel.
Låter som rullen inte lirar med spöt/spöringarna.
Köp den billigaste rullen med dålig lintrissa (helst dåligt linupplägg) och se om du får mer lintvinning än med en bättre märkeshaspel.
Haspelrullar tvinnar alltid linan och lintrissan är en rörlig del som ska motverka detta. Står trissan still... så motverkar den inte lintvinning särskilt väl.
Jag förstår inte heller hur rullen i detta fall inte skulle passa med spöet/spöringarna. Du kanske kan förklara...
Visst funkar det dåligt att använda en grov haspelrulle med bred spole till ett klent spö med små spöringar (och vice versa) men det är ju inte så i det här fallet.
Sedan blir det kanske lite snopet för trådskaparen att köpa ett nytt spö men bibehålla problemet (p.g.a. rullen).Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-19, 17:13.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inläggHej!
Tack för bra svar, men det hjälper inte just mig. Jag har snurrat på lina många många gånger, så jag har gjort det enligt konstens alla regler. Just denna lina är pålindad i butik av en som gör det på rätt sätt, som man vill ha det. Det är 120m flät med nylongrund under. MVH
Tack själv både för bra och genomtänkta frågor samt svar!
Första gången jag handlade beten av Kurt Åkerholm hos Fiskarboden i Mariehamn var under världsmästerskapet i Gäddfiske på Åland hösten 1961. Kurre ägde butiken och hans fru var sjuksköterska i Mariehamn...
Memories!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2016-04-19, 17:45.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggOk, då får vi göra ett tankeexperiment:
Köp den billigaste rullen med dålig lintrissa (helst dåligt linupplägg) och se om du får mer lintvinning än med en bättre märkeshaspel.
Haspelrullar tvinnar alltid linan och lintrissan är en rörlig del som ska motverka detta. Står trissan still... så motverkar den inte lintvinning särskilt väl.
Jag förstår inte heller hur rullen i detta fall inte skulle passa med spöet/spöringarna. Du kanske kan förklara...
Visst funkar det dåligt att använda en grov haspelrulle med bred spole till ett klent spö med små spöringar (och vice versa) men det är ju inte så i det här fallet.
Sedan blir det kanske lite snopet för trådskaparen att köpa ett nytt spö men bibehålla problemet (p.g.a. rullen).
En in släpad/dragen lina tar mer stryk än en som blir rullad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KattmanByt rullen till en Shimano Rarenium, Stradic, eller bättre. Fyll spolen med bättre flätlina(själv gillar jag Sufix 832), i dimension runt 0,15. Bra lekande i linändan så är det bara att köra.
Ett tips kan vara att träna in att bromsa linan med ett finger mot spolkanten när betet landar. På så sätt sträcker man linan så det sitta rätt på spolen. I mitt erfarenhet minskar detta antal vindknutar.
Kommentera
-
Mycket bra val du kommer inte att ångra dig!! De äldre Suverän spöna kan man ibland hitta på tradera men de brukar inte bli speciellt billiga. Håll koll på köp och sälj forumet här så dyker de upp förr eller senare.. Om du inte orkar vänta på rullen så kan jag rekommendera http://www.angel-domaene.de/ de har bra priser, garantier och är snabba.
Här har du två grymma rullar för ändamålet, havsöring, abborrfiske, lättare gäddfiske. Tar du hand om dom så har du en rulle som håller många år. Hittar inte bättre pris än detta.. men någon annan kanske kan hitta bättre..?
Min favorit! En riktig pansarvangn som är otroligt len och skön
Billigare modeller som också är bra är,
Shimano stradic c14+ 2500FB
Shimano Rarenium CI4+ 2500FBSenast ändrad av Matte77; 2016-04-19, 20:04.
Kommentera
-
Jag kör själv med Berkley serie one och penn rullar, dock inte Battle utan Fierce och Sargus. Jag har väldigt svårt att se att detta problem du upplever skulle kunna bero på kombinationen av spöt och rullen i sig. Dock har jag upplevt att Penn rullarna har sämre linuppläggning dom första vevtagen efter ett kast, där öglor och linknutar kan uppstå. Därför är det viktigt att hela tiden tänka på att ha linan sträckt när man påbörjar invevningen, tex om det blåser och det är risk för mycket slaklina innan man får kontakt med betet. Kastar jag åt vänster, sträcker jag alltid direkt spöt åt höger för direkt linstreckning när jag börjar veva. Så möjligen kan problemet bero på bara rullen, men det handlar nog snarare din teknik kombinerat med rullen
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|