Trimmning av Corvalus 301 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimmning av Corvalus 301

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Uberola
    Det är okej men inte mer, tycker det är lite synd att du inte frågade först då jag tycker det finns bättre grejor för samma pris. Tex så kostar ett fenwick hmx 6.6fot + Amb TGC 5001C 1299:- och det är ett riktgit fint spö och en slitvarg till rulle. Men så länge du är nöjd med grejorna så är väll det viktigast. Du missuppfattade mig nog lite i det övre inlägget.
    Aså, hyfsat nya grejer kanske? Jag klarar mig fint dock. Om jag nu tycker det är kul med jerk fisket så kommer jag troligtvis till att sälja grejorna och byta upp mig eftersom jag fiskar rätt så mkt i Eriksberg/matvik. Vet du om det är bättre att köpa upp sig på våren eller framåt höstern, eller är det lite olika för varje tillverkare?

Ett mindre jerkset, anting spinn el. haspel, vore nog riktigt kul också för de mindre gäddorna och abborrar. Måste bara utöka mina abborre ställen innan även det blir av Poppersarna ser ju bara för kul ut!!

Kommentera

Hur fasen är det? Står linföraren stilla på Corvalus eller följer den med när man kastar? Hade en polare som fiskade med en Calcutta 200, funkade fint ända tills han drog på en fin havsöring på flätlina - tvärstopp är bara förnamnet. Linan fastnade ute vid ena kanten på spolen. Kanske hans eget fel för att han inte lagt på linan rätt eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Curious
        Hur fasen är det? Står linföraren stilla på Corvalus eller följer den med när man kastar?
        Jo visst, den står stilla. Med 20 kilos flätlina, som jag har, tror jag det inte spelar så stor roll som i din kompis fall där han använde tunnare lina, förmodligen. Hade jag fiskat havsöring hade jag själv troligtvis valt en rulle med en linförare som följer med. Det finns visst ett par fina rullar i den prisklassen, vissa här är nog rätt så benägna att säga det

Kommentera

Vilka rullar är det? Själv använder jag haspel rulle, min tumme klarar lixom inte av att bromsa vid rätt tillfälle.

Kommentera

Vilka rullar är det? Själv använder jag haspel rulle, min tumme klarar lixom inte av att bromsa vid rätt tillfälle.
            va, jag? jag har en Shimano Corvalus 301. att bromsa med tummen är rikigt enkelt, prova med korta kast typ 10 meter först och jobba dig utåt. jag har alltid tummen redo för att stoppa allt and har man problem men tajmingen så kan man nypa till när betet är ett par meter ifrån ytan, på så sätt så minskar du riskerna och samtidigt sträcker linan lite. jag skulle nog inte gjort det med tunna linor...

Kommentera

Hur fasen är det? Står linföraren stilla på Corvalus eller följer den med när man kastar? Hade en polare som fiskade med en Calcutta 200, funkade fint ända tills han drog på en fin havsöring på flätlina - tvärstopp är bara förnamnet. Linan fastnade ute vid ena kanten på spolen. Kanske hans eget fel för att han inte lagt på linan rätt eller?
              Linföraren står still på 300-modellerna, men 400-modellerna är den rörlig vid utkast pga. bredare spole.
              Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Har 401 och är väldigt nöjd

Kommentera

Tycker en corvalus är helt ok som nybörjare rulle, går ganska mjukt och lätt att lära sig kasta med, men en ack så tråkig upplevelse om man har provat andra Multi. Skulle nog inte ge mig på att pilla med den japanska fin-mekaniken, om jag skall ha en rulle att trimma så blir det Amb.

Har aldrig hört att någon gör trim till Shimano, skulle därför inte ge mig på att byta saker, låt japanerna ha sin teknik och vi har vår.

Min corvalus har jag gett till grabben, han är 12år så det blir en bra rulle att lära sig med.

Det enda negativa jag märkt är att bromsen är lite vek....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 741 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04