använda haspelspö med multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

använda haspelspö med multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• använda haspelspö med multirulle?

Tjena!

Har nu beställt en AMB 6500c3 från USA och undrar lite över vilket spö jag skall använda till denna rulle när jag skall spinnfiska. Förra säsongen tjackade jag ett Ron Thompson X-Cite (9ft/270cm - 15-40g) och undrar nu om jag kan smacka på min AMB på detta spö?
    Tanken är ju förstås att jag skall införskaffa mig ett jerkspö nu till våren, men det vore trist om jag var tvungen att köpa både ett nytt spö för spinn (ihop med denna rullen) samt ett för jerk, man vill ju hellre lägga pengarna på nya drag.

Kommer det att funka att ha rullen på mitt haspelspö eller är det bara bita i det sura äpplet och köpa två spön?
    Om nu svaret är att köpa två spön, har jag ytterligare en fråga. Finns det spön som kan användas till både jerk och spinn? Borde då det ultimata längden på spöt ligga runt 7ft ?

Alla svar mottages tacksamt, tack på hörhand etc. etc.

MVH oGGo

Ursprungligen postat av oGGo
    Tjena!

Har nu beställt en AMB 6500c3 från USA och undrar lite över vilket spö jag skall använda till denna rulle när jag skall spinnfiska. Förra säsongen tjackade jag ett Ron Thompson X-Cite (9ft/270cm - 15-40g) och undrar nu om jag kan smacka på min AMB på detta spö?
    Tanken är ju förstås att jag skall införskaffa mig ett jerkspö nu till våren, men det vore trist om jag var tvungen att köpa både ett nytt spö för spinn (ihop med denna rullen) samt ett för jerk, man vill ju hellre lägga pengarna på nya drag.

Kommer det att funka att ha rullen på mitt haspelspö eller är det bara bita i det sura äpplet och köpa två spön?
    Om nu svaret är att köpa två spön, har jag ytterligare en fråga. Finns det spön som kan användas till både jerk och spinn? Borde då det ultimata längden på spöt ligga runt 7ft ?

Alla svar mottages tacksamt, tack på hörhand etc. etc.

MVH oGGo
    Hade ja vart dig hade ja köpt ett bra jerkspö typ lundgrens premium heavy ja köpte det för par v sen kosta 895 . För att du kommer tycka jerkfiske är så kul så du kommer inte spinnfiska så mycket .Du har väll förmodligen en haspelrulle eftersom du köpte ett haspelspö använd det till spinnfisket. Tror det känns lite väll avigt å fiska med haspelspöt som spinnspö eftersom det då kommer vara upp å ned.
    Sen kommer nästa bekymmer in 6500 c3 är väll högervevad , många högerhänta fiskare har svårt å jerka med vänster hand . Ja gör det men det beror nog alltid på alltid på att haft högervevat även på haspel.
    Nu kommer ju Cwc ut med nå gäddspö på 7,6 fot så du kan kasta Buster jerk osv , men spöt borde vara för mjukt å jerka med , å för långt du kommer vispa med spötoppen i vattenytan . Så satsa på ett bra odelat jerkspö kika på lundgrens på fiskemässan .

Lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan
      Hade ja vart dig hade ja köpt ett bra jerkspö typ lundgrens premium heavy ja köpte det för par v sen kosta 895 . För att du kommer tycka jerkfiske är så kul så du kommer inte spinnfiska så mycket .Du har väll förmodligen en haspelrulle eftersom du köpte ett haspelspö använd det till spinnfisket. Tror det känns lite väll avigt å fiska med haspelspöt som spinnspö eftersom det då kommer vara upp å ned.
      Sen kommer nästa bekymmer in 6500 c3 är väll högervevad , många högerhänta fiskare har svårt å jerka med vänster hand . Ja gör det men det beror nog alltid på alltid på att haft högervevat även på haspel.
      Nu kommer ju Cwc ut med nå gäddspö på 7,6 fot så du kan kasta Buster jerk osv , men spöt borde vara för mjukt å jerka med , å för långt du kommer vispa med spötoppen i vattenytan . Så satsa på ett bra odelat jerkspö kika på lundgrens på fiskemässan .

Lycka till
      Tack för ditt uttömmande svar, det är väldigt uppskattat.

Ang. högervevningen är jag väl medveten om detta. Jag stod i valet eller kvalet mellan att tjacka höger och det föll tillslut ut så. Jag har alltid vevat med vänster hand (haspel) men tänkte att jag ville lära mig köra med höger när det gäller multi, då de flesta verkar göra det, låt oss hoppas det går bra.
      Du har förmodligen rätt ang att jag kommer bli jerkfrälst så jag får helt enkelt satsa på ett spö dedikerat för detta.

MVH oGGo

Kommentera

Endel haspelspön jag stött på är skönare än spinnspön till multirulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
          Endel haspelspön jag stött på är skönare än spinnspön till multirulle.
          Utveckla gärna.
          Har du några exempel?

Kommentera

Jag menar på att haspelspöna ibland kan ha lite grövre skaft och ha mer att ta i.
            Finner även balansen bättre på haspelspöna (om man bortser från fingerstödet på spinnspön, kanske).
            Dessutom har haspelspön större spöringar, vilket jag tycker är en fördel.
            Vet dock inte om det bara är jag som stött på spön av denna typen, eller om det är ett regelbundet faktum.
            Kan ju säga att jag köpt många haspelspön som jag likväl använder till multirulle.

Vänta på att rullen kommer, sedan känner du helt enkelt på hur du tycker det känns med den på haspelspöt, betvivlar att det skulle vara några problem. (vet iofs inte hur du gillar det)
            Har själv ett RT-haspel som är störtskönt till multirulle, och skönare än de spinnspön jag har i samma betesviktsklass, och även vad jag använder när jag ska fiska med multirulle vid tillfällfen ett sådant spö behövs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              Jag menar på att haspelspöna ibland kan ha lite grövre skaft och ha mer att ta i.
              Finner även balansen bättre på haspelspöna (om man bortser från fingerstödet på spinnspön, kanske).
              Dessutom har haspelspön större spöringar, vilket jag tycker är en fördel.
              Vet dock inte om det bara är jag som stött på spön av denna typen, eller om det är ett regelbundet faktum.
              Kan ju säga att jag köpt många haspelspön som jag likväl använder till multirulle.

Vänta på att rullen kommer, sedan känner du helt enkelt på hur du tycker det känns med den på haspelspöt, betvivlar att det skulle vara några problem. (vet iofs inte hur du gillar det)
              Har själv ett RT-haspel som är störtskönt till multirulle, och skönare än de spinnspön jag har i samma betesviktsklass, och även vad jag använder när jag ska fiska med multirulle vid tillfällfen ett sådant spö behövs.
              Hej!

Återigen tack för din input, självklart har du rätt ang. att jag borde känna efter när jag fått varan och då avgöra hurvida jag behöver ett spö enbart för spinnfiske med multirulle. Jag får helt enkelt vänta och se!

Kommentera

Jag använder Rozenmeijer haspel 60-80 gram som jerkspö, kostade 700kr till min ambassadeur 5500. Fördelen är större öglor så det isar inte igen lika fort och
                jag tycker inte det är nån skillnad, bara att många är traditionella och tycker
                en massa med det kan man leva med....
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 358 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13