Val av tafs till spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av tafs till spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av tafs till spinnfiske

Hejsan! Står o velar mellan flourcarbon och Titanium tafsar. Vad föredrar ni? Samt för och nackdelar med dessa.

Hej

Det beror vad du ska fiska efter samt i vilket vatten (gäddtäthet m.m.).
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Beror på vad du ska fiska... men tycker denna är bra till gäddfisket,

Kommentera

Själv föredrar jag FC alt tjock nylon till allt utom det lättare gäddfisket där jag gärna använder lite tunnare titanium tafs. Både FC och nylon har visat sig hålla bra för mig. Tafsen blir ganska mjuk vilket inte påverkar gången på betet så mycket och det har jag vant mig med (ibland kan en lite styvare tafs ge tydligare sida/sida-gång vilket du kanske vill ha?).

Jag upplever titaniumtafsar som lite känsligare i knutar och infästningar (sök på problem med t ex BFT färdiga tafsar). Dessutom är FC/nylon tjockare än motsvarande titanium vilket gör att man inte lika enkelt skär sig i samband med landning av fisk.

Men när det gäller tafs är det nog verkligen en fråga om tycke, smak och vana :-)

Kommentera

Till tyngre gäddspinn kör jag 50cm långa tafsar i 1,0mm fluorocarbon, till lättare gäddspinn har jag 50cm 30-50lb 19-49 trådig titan.

Till titan så använder jag pvc-slang i böjarna för att undvika skav samt ge en lite större radie. Naken titan har gått av i böjen för mig.

Till trolling efter gädda så gör jag längre tafsar, runt metern, i grövre nylon 1,2-1,4mm. Dels för att spara pengar, dels för att i den sjö jag brukar trolla så har Rapala Original tagit bra med en fet tafs som dämpar gången. Sjön är dessutom grumlig så jag ser inte riktigt behovet av fluorocarbon.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Våga testa detta tafsmaterialet! http://www.happyangler.se/sv/tillbeh...a/p/16965/Mjuk och smidig som fan så den sabbar inte gången på känsliga vobbler, perfekt knytbar är den oxå. Materialet används ofta till predatorflugfiske efter tandvassa fiskar som exempelvis Baracuda så det funkar oxå fint till våra gäddtänder
            Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
              Våga testa detta tafsmaterialet! http://www.happyangler.se/sv/tillbeh...a/p/16965/Mjuk och smidig som fan så den sabbar inte gången på känsliga vobbler, perfekt knytbar är den oxå. Materialet används ofta till predatorflugfiske efter tandvassa fiskar som exempelvis Baracuda så det funkar oxå fint till våra gäddtänder [ATTACH=CONFIG]85230[/ATTACH]
              Mvh
              Sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                Våga testa detta tafsmaterialet! http://www.happyangler.se/sv/tillbeh...a/p/16965/Mjuk och smidig som fan så den sabbar inte gången på känsliga vobbler, perfekt knytbar är den oxå. Materialet används ofta till predatorflugfiske efter tandvassa fiskar som exempelvis Baracuda så det funkar oxå fint till våra gäddtänder
                Mvh
                Skulle aldrig göra tafs av detta. Har nyttjat det materialet (flätlina med en strumpa av stålnät) till stingers i många år. Där kommer materialet till sin rätt. Visst tål det vassa tänder och är starkt som tusan men det nöts rätt så hårt där linan går runt lekaren, beteslåset mm. Därför skulle jag aldrig köra det på tafs som belastas och nöts i varje kast och under hela hemtagningen. Stingers är bara belastade när man har fisk.

Håller med Ajoan. Det är enbart en fråga om vad man själv föredrar för tafs. Vad man tycker, gillar och känner sig trygg med. Själv har det blivit mest nylon och FC runt 0,8-1,0. Darts carbon coated wire är relativt billigt och helt ok material också.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kör rätt mycket med tafsar av Pafex Fortress och så länge man checkar tafsen regelbundet och knyter om vid behov så har man inga problem. Men en tafs som har suttit på länge och bitits av flera fiskar kan bli sargad, tex att stålstrumpan lossnar och korvar upp sig, med följden att kärnan blottas för Gäddtänderna. Och det är smart att göra tafsarna tillräckligt långa så att man kan kapa och knyta om ett par gånger. Men for each his own, som de säger på andra sidan pölen.
                  Senast ändrad av Jester Burk II; 2016-02-21, 20:04.

Kommentera

Mitt första val till spinn och jerk är alltid titan, efter att ha testat några alternativ har jag fastnat för knot2kinky som du kan köpa direkt av tillverkaren i webbutik. Varför? Därför att den har aldrig failat, till skillnad från allt annat.

Fc har jag gått genombiten tillräckligt många gånger för att aldrig mer betrakta det som tafsmaterial, oavsett tjocklek.

Till stingers blir det tuf leader, som pafex men håller bättre. Pafex är kalas till gäddflugfisket men måste knytas om efter några fiskar. Ingen fisk har lyckats bita av vare sig tuf leader eller pafex, till skillnad från fc.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S