Trimma ambassadeur sx3600c ivcb, göra själv eller lämna in? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma ambassadeur sx3600c ivcb, göra själv eller lämna in?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma ambassadeur sx3600c ivcb, göra själv eller lämna in?

På anmodan: Jag har en ambassadeur mörrum sx3600c ivcb och undrar om det finns nåt enkelt sätt att trimma den. Är det i så fall någonting man kan våga sig på själv utan förkunskap/erfarenhet eller gör man säkrast i att lämna in den till någon som vet vad de gör?

Ursprungligen postat av ps
    På anmodan: Jag har en ambassadeur mörrum sx3600c ivcb och undrar om det finns nåt enkelt sätt att trimma den. Är det i så fall någonting man kan våga sig på själv utan förkunskap/erfarenhet eller gör man säkrast i att lämna in den till någon som vet vad de gör?
    Det allra första du kan göra är att byta lager på dessa rullar. Som standard är de utrustade med ABUs sedvanliga skitlager.
    IVCB har 2 spollager, 1 st 3x10x4 mm och 1 st 4x10x4 mm och dessutom ett stödlager (också 3x10x4 mm) Stödlagret griper nästan aldrig in och om det gör det så är det bara vid invevning. M.a.o. är det bara de två spollagren som behöver bytas till hybrider.

Sewdan finns det lättade spolar från Japan att köpa. Jag vet ingenting om dessa spolar då jag inte har testat dem, men här är en länk där det går att beställa dem i.a.f.

Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

Att byta lager och spole är sånt man gör själv. Att få loss det ena lagret är lite knivigt och kräver en bra liten plattång. Därefter behöver man byta den lilla sprint som man tagit bort. Den finns att köpa från ABU, jag kan ge dig reservdelsnumret till den.
    Senast ändrad av FRB; 2006-03-22, 20:00.

Kommentera

Tackar och bugar. Ska kolla på kostnaderna för en dylik operation och se om det rättfärdigar ett byte eller om jag helt enkelt ska köpa en bättre rulle för lätt fiske.

Kommentera

Tackar och bugar. Ska kolla på kostnaderna för en dylik operation och se om det rättfärdigar ett byte eller om jag helt enkelt ska köpa en bättre rulle för lätt fiske.

...en bättre rulle för lättare fiske hittar du aldrig! Om du är sugen på lite trim så lyd FRB's råd. Det har jag gjort många gånger. Fast fan vet om jag kastar längre...men det är kul. Det ger liksom ytterligare en dimension i detta med sportfiske. För visst är det en materialsport?!

Jag har ett antal rullar som fått en del överhalningar nu under vintern. När isen släpper ska det bli kul att prova. Massor med fffrrrrttttt....

Kommentera

Såpass... då kan jag med andra ord vara glad att jag fick tag i en förra året.

Kommentera

Kom på en sak till. Om du tycker rullen blir nervös när du fiskar med flätlina så går det att använda 4 istället för bara 2 bromsvikter (som rullen har i originalutförande). Kostar inte många tior att beställa från ABU. Kontakt mig om du vill veta reservdelsnumren.

Kommentera

Tack för erbjudandet men jag ska ner till Svängsta under påsken så jag tänkte plocka upp grejerna direkt där, förutsatt att man kan det vill säga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 714 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04