ZALT HEMMARÖ 9' 30-90G Bra val av spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ZALT HEMMARÖ 9' 30-90G Bra val av spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett annat spö som skulle funka som handen i handske är BromanOdell Esox Lucius 8' 30-100g.
    Funkar kanon från Bomber 16 (ca 28g) till Cisco Kid 1800(ca 100g).
    Ett kanonspö som man kan komma över för en billig peng. PM:a om du är intresserad av ett sådant spö.

Kommentera

Kan verkligen tipsa om daiwa lexa spöt. Jag fiskar med ett och det är ett kanonspö

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Kan verkligen tipsa om daiwa lexa spöt. Jag fiskar med ett och det är ett kanonspö
        Kan du utveckla - det är väl 9' i länken ovan eller möjligen 8':an upp till 120g? Hur pass tungt kastar du med din utan att du blir orolig/obekväm om det ska hålla...? Kanske 8' är bättre om man maxar 100g som TS?

Själv har jag köpt lika olika spön det senaste åren för att i nån fåfäng jakt försöka hitta ehh "det rätta" för mig och mina huvudsakliga beten... Nya Daiwa Exceler 8'6" spinn -150g är jag nyfiken på... det blir så när det hugger för sällan...

Fast Exceler 8'6" är sannolikt lite "overkill" om man maxar drygt 100g som TS...

Kommentera

Jag tycker att du ska ta med dig rullen som ska sitta på ditt nya spö till närmsta fiskebutik, testa den på lite olika spön tills du hittar en skön och rätt kombo, när du hittat spöt du gillar googlar du fram bästa pris och erbjud fiskebutiken det priset, det funkar alltid. Lycka till och sketfiske

Kommentera

Dom spinnspön jag kör främst med i nuläget är ett berkley skeletor pro xcd 9" klassat 50-100g, på det kör jsg mindre pig, mindre tailar, andra gummin i betesvikt mellan 40-80g, tycker uppåt 100g är för tungt på det spöt.
            På daiwa spöt, kör 8" kastar jag mc rubber och liknande vikter, kastar även big mc rubber, tyngre tailbeten på ca 150g utan problem. På det spöt är vikterna ~70-150 kalas

Kommentera

Snackat med några butiksanställda, dom säger Lexa spöet är en uppgradering av Procaster serien med i stort sätt samma klinga.
              Om så är fallet får man jäkligt mycket spö för pengarna.

En liten test av Procaster -150 gr. http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=2297

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-08, 19:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                /...På daiwa spöt, kör 8" kastar jag mc rubber och liknande vikter, kastar även big mc rubber, tyngre tailbeten på ca 150g utan problem. På det spöt är vikterna ~70-150 kalas
                Det var en stöddig 8 fotare...hm..

Uffe62:s tips e nog inte så dumt, har ett "likadant" fast -150g och den är onödigt grov till TS specifikationer...
                Senast ändrad av anteman; 2016-02-08, 20:36.

Kommentera

Jag har ett Hemmarö 9ft 30-90g (haspel) till salu om du är intresserad. Har funkat super bra för mig. Kul att drilla på det spöt!
                  Inga skador. Har även en Mitchel Avocet Gold IV (4000) med Sufix 0.20 flätlina som jag kört med till det spöt. Finns visserligen i Stockholm men men =)

Kommentera

Jag har en SG MPP 9' - 120gr. Du får ett nytt för ca 900kr. Du kan knappt få mer spö för penningarna

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Snackat med några butiksanställda, dom säger Lexa spöet är en uppgradering av Procaster serien med i stort sätt samma klinga.
                      Om så är fallet får man jäkligt mycket spö för pengarna.

En liten test av Procaster -150 gr. http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=2297

http://nyttfiske.se/test-daiwa-procaster-trigger-11-ft/
                      Hej Jörgen;

Tack för tipset!

9-fots Daiwa Procaster Lite Graphite G7925-9 (10-50 gram) spinnspön har jag sparat två till mig själv och två till min son John-Fredrik och använt dem sedan 1980-talet. Dessa gamla Daiwa-spön har verkligen ryggrad och är enormt långkastande för sin längd....

Så ett eller två, nya lite kraftigare 11-fots Daiwa-Procaster-Trigger ( -150 gram) skulle tveklöst förgylla min samling av sköna, gamla Daiwa spinnspön...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-16, 16:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04