Vilken multirulle hade ni rekommenderat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken multirulle hade ni rekommenderat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilken Ambassadeur som helst med dubbla backspärrar och mässingstativ egentligen.
    Låt inte personalen i fiskebutiken lura på dig en Revo Toro NaCl, det kan säkerligen finnas stor risk för det nu när
    Toro Beast kommit ut.
    En rund rulle är bäst att börja med innan man fått lite mer koll på multifisket och dess krav.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Vilken Ambassadeur som helst med dubbla backspärrar och mässingstativ egentligen.
      Låt inte personalen i fiskebutiken lura på dig en Revo Toro NaCl, det kan säkerligen finnas stor risk för det nu när
      Toro Beast kommit ut.
      En rund rulle är bäst att börja med innan man fått lite mer koll på multifisket och dess krav.
      Runda rullar är alltid bäst, särskilt om de är gjorda i Sverige

Kommentera

Slår alltid ett slag för Curado 300E/301E dom verkar hålla för vad som helst
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Runda rullar är alltid bäst, särskilt om de är gjorda i Sverige
          Sure babe. Calculta rules, säger jag bara.
          TS: ta den mest robusta jerkrulle som finns , en calcutta 300d om ekonomi tillåter.
          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-11-29, 16:49.

Kommentera

Även vanliga JB finns som högervevad nu, alltså Ambassadeur JB 5600.

Kommentera

Ursprungligen postat av OlleOlsson Visa inlägg
              Hej,

Tack för fint svar, tyvärr är jag dock inte som majoriteten och vevar därför med höger, så en vänstervevad 5601JB blir mycket svårt för mig tyvärr :/ andra alternativ med en fin högervevad multirulle kanske?
              Hej Olle;

Själv är jag vänsterhänt och föredrar därför högervevade multiplikatorrullar både till vanligt spinnfiske och jerkbaitfiske.

Tillsammans med min allra äldsta, mörkröda Ambassadeur 5000 Mod. SG (tillverkad år 1952) har jag köpt nya högervevade multirullar genom åren. En av senare års favoritrullar för mitt eget jerkbaitfiske är en Ambassadeur "Tournament Grade" TGC 5000C och en annan favoritrulle är Ambassadeur Predator 5600C. Båda rullarna är högervevade och passar mitt fiske helt perfekt!

På högervevade rullar slutar modellnumret med 00 och på vänstervevade rullar slutar modellnumret med 01.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-11-29, 18:35.

Kommentera

Daiwa Lexa 300H är en rulle som jag varmt kan rekommendera.

Använder själv 300HL (vänstervevad). Det är en stabil rulle med kraftig broms som jag numer använder mer än min UT-trimmade 5601JB.

Daiwa Lexa är en ypperlig allround gäddrulle tack vare sin lättjusterade magnetbroms. Använder min för allt mellan 12-100 gram.

Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Vill passa på att höja ett litet varningens finger angående Lexan;
                  Håll täta serviceintervaller, vid eftersatt underhåll är det tämligen vanligt att frikopplingen blir seg och kan fastna i nedtryckt läge.
                  Har haft hemma ett antal rullar med just det felet, samtliga har varit otillräckligt smorda på frikopplingens glidytor, vilket i förlängningen leder till ökat slitage.
                  Revo Toro och Beast råkar då och då ut för samma problem.
                  Det är betydligt vanligare hos lågprofilarna än runda Ambassadeurer.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Text
                    Det är väl ett etablerat fel på de flesta lågprofilare?

Jag har alltid varit noga med att smörja glidytorna på lågprofilares frikopplingstangent då den går upp/ner i ett spår, till skillnad från runda ambassadeurer där den är fast i framkant och tippar ner i bakkant.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                      Det är väl ett etablerat fel på de flesta lågprofilare?

Jag har alltid varit noga med att smörja glidytorna på lågprofilares frikopplingstangent då den går upp/ner i ett spår, till skillnad från runda ambassadeurer där den är fast i framkant och tippar ner i bakkant.
                      På många av dem, ja.
                      Toron är särskilt utsatt på grund av skav från knappen på stativet och från knappens utgående axel mot stativets gavel på vevsidan.
                      Det sistnämnda syns tydligt nere till höger (avskavd ytbehandling) på följande bild:
                      Click image for larger version

Name:	ToroKoppling01c.jpg
Views:	2
Size:	568,9 KB
ID:	1779839

Varför Lexorna har en tendens till strulande frikoppling har jag ej helt klart för mig. Har flera gånger hört att de är snålt smorda från fabrik. Jag tycker det verkar som att frikopplingsknappen drar snett i vissa av Lexorna jag haft hemma. Kanske är det en kombination av de tu.
                      Smörjer man sina rullar är det inget större bekymmer men tillräckligt för att ta upp det i en tråd där en nybörjare vill ha rulltips.
                      Better safe than sorry!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S