Spö, spinn ca 7 fot. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö, spinn ca 7 fot.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö, spinn ca 7 fot.

Hej jag söker ett spinnspö på runt 7 fot till fiske med små grodor och poppers på 4 - 12 gram.
    Spöt skall helst gå att få tag på i sverige då jag inte är så intresserad av att beställa tex från japan.

Ja jag vet att det diskuterats spö till leda i andra trådar men jag vill helst ha info från folk som är nöjda med sitt spö och vill rekommendera dom.

Rullen jag tänker använda till är Ticka Sculptor SL 101Hh eller Abu Revo stx.

Jag kan tänka mig att lägga max en tusing på spöt.

Man kan ju titta på Abus mindre Vendetta/Revenge. Kanske lite högt med 5-20gr men det är ju rätt trevliga spö till väldigt bra pris.

Har själv ett 7'6" som jag är nöjd med. Väldigt bra för 7-10gr men 4gr är nog lite väl smått.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

För de pengarna blir det inte lätt att hitta något här hemma i den klassen.. Varför inte import? Det kryllar av sådana spön utomlands..
      Dock tror jag abu kommer plocka in lite i sitt sortiment till nästa år om du kan vänta..

Kommentera

Kör lättspinn med samma Vendetta som Joens och är väldigt nöjd. Åteminstone ner till 7 gram...

Kommentera

Mig veterligen finns inget spinnspö på svenska marknaden som hanterar beten på 4 gram riktigt bra.
          Det finns många som påstår sig kasta 2-3 gram långt och stabilt med sina svindyra och/eller trimmade multirullar men konstigt nog finns det sällan info om vilket spö som används eller faktiska tecken på att påståendet verkligen stämmer.
          Självklart går det och det finns garanterat några i Sverige som bedriver den typen av fiske men de är nog färre än man tror. Kräver mycket av spö, rulle, lina och fiskare för att kasta bra under 4 gram med multirulle.

Jag kommer ner till kanske 3-4 gram med en Daiwa Pixy och ett Daiwa Zillion 1/8-5/8oz men då är det relativt svajiga kast som i ärlighetens namn inte lämpar sig till praktiskt fiske.
          Från 4-5 och uppåt går det bättre. I dessa viktklasser spelar betes utformning och vindfång väldigt stor roll för kastbarheten.
          Dock är det svårt att hitta spön som hanterar från 1/8oz (~3.5gram) i Sverige. Ska spöt kosta max en tusenlapp och dessutom klara 12 gram också blir det ännu svårare.
          Merparten av importerade 1/8or har dessutom i många fall en optimal kastvikt från 5-7 gram och uppåt. Värt att tänka på, spöt bör testas till det tänkta användningsområdet innan köp.

St Croix har några 1/8or i sitt sortiment men jag vet inte om dessa saluförs i Sverige, de är nog ändå på helt fel sida tusenlappen.
          Har inte testat deras nyare modeller men äldre 1/8or hanterade små beten helt okej.

Kommentera

Tack JontaK det var precis sådan information som jag efterlyste.
            Jag hoppas att fler delar med sig av sin erfarenhet.

Kommentera

Fine att ha ett spö som är klassat så lågt för att få bra kastlängder, men kommer ett så lågt klassat spö klara av att få bra gång på poppers? I min värld bör ett popperspö vara hyfsat styvt och kanske till och med klassat lite över de beten man kastar.

Om du väntar några månader så kommer ett flertal av tillverkarna bredda sina sortiment med lågt klassade spinnspön till abborrfisket, där bör du kunna hitta nåt lämpligt.

Kommentera

Nu läste jag att du ville höra vad vi tycker om spöt vi länkar, men eftersom folk säger att de finns väldigt lite spön så tänkte jag bara tipsa om att sportfiskeprylar.se(söder sportfiske) fått in lite härliga spinnspön för abborrfisket. här är ett av dom

inte provat själv men tror säkert det funkar! 1200kr ligger de på kanske finns nåt billigare kollade inte alla. Är väl egentligen ett jiggspö men den rappare modellen 7-10g borde väl vara snabb nog för lite poppers, vet ej hur den funkar för 4g dock. säkrast är väl att prata med någon i butiken! eller maila går väl också

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
                  Tack JontaK det var precis sådan information som jag efterlyste.
                  Jag hoppas att fler delar med sig av sin erfarenhet.
                  Nu var mitt inlägg lite väl pessimistisk kanske men följer mina, ganska stora, erfarenheter på området.
                  Jag tycker dock att du bör se över ditt betesval och dina betesvikter.
                  I år har jag nästan uteslutande fiskat abborre, har med mig ett haspel och två spinnspön ut i båten. Spöna täcker vikter från cirka 2 gram upp till 40.
                  När säsongen avrundades insåg jag att 90% av mitt fiske har bedrivits med beten från 8-14 gram. Fiskar också poppers, grodor och småjiggar men det är väldigt sällan beten under 6 gram används och där någonstans tycker jag den magiska gränsen går.
                  6-7 gram klarar nämligen de flesta lätta multirullar på rätt spö med rätt lina, då krävs inga dyra eller överdrivet avancerade prylar.
                  Vill inte på något vis få dig att ändra ditt tankesätt kring fisket men ibland är fiske med riktigt lätta beten en kul tanke som kanske inte har full förankring i verkligheten, så har det verkligen varit för mig.
                  Har lagt ett rulle/spö-projekt på is där spöt är ett spinnspö klassat 1-10 gram och rullen en riktigt lätt lågprofilare trimmad för det allra lättaste fisket.
                  Idén var hyperintressant i våras men intresset har svalnat betänkligt när jag insett att dessa prylar inte hade kommit till användning särskilt ofta...

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
                  Fine att ha ett spö som är klassat så lågt för att få bra kastlängder, men kommer ett så lågt klassat spö klara av att få bra gång på poppers? I min värld bör ett popperspö vara hyfsat styvt och kanske till och med klassat lite över de beten man kastar.
                  Mycket klokt skrivet, jag är inne på precis samma tankegång.
                  Precis samma problem med mjukbeten, fiskar man sådana som är lätta men går tungt i vattnet är det lätt att man tappar både känsla och huggindikation om spöt är för klent.

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                  Nu läste jag att du ville höra vad vi tycker om spöt vi länkar, men eftersom folk säger att de finns väldigt lite spön så tänkte jag bara tipsa om att sportfiskeprylar.se(söder sportfiske) fått in lite härliga spinnspön för abborrfisket. här är ett av dom

inte provat själv men tror säkert det funkar! 1200kr ligger de på kanske finns nåt billigare kollade inte alla. Är väl egentligen ett jiggspö men den rappare modellen 7-10g borde väl vara snabb nog för lite poppers, vet ej hur den funkar för 4g dock. säkrast är väl att prata med någon i butiken! eller maila går väl också
                  Compre-serien är prisvärda spön men kastviktspannet är så otroligt begränsat. De lätta spöna är dessutom väldigt svajiga.
                  Jag har använt ett par av dem och tycker inte de går att jämföra med exempelvis Daiwa Zillion eller St Croix, klingorna är så svampiga att det blir mer crankbaitspön än något annat tycker jag.
                  Men de funkar helt okej om man vill kasta lätta beten.

Tog hem ett Compre från USA runt 2007-2008, var visserligen klassat -1oz men det var ett helt annat djur jämfört med dagens varianter. Rappt, härligt styvt och otroligt bra på att styra beten. Tyvärr testade jag inga lättare modeller på den tiden men misstänker att klingan genomgått stora förändringar sedan dess.

Kommentera

Utnyttjar tråden lite så slipper de bli en till!

Tänkre bunkra upp lite fiskegrejor över vintern och tänkre mig ett spinnset för abborre, något av spöna från bass. tänkte ta hem ett crucial bass och nån liten multirulle för 1000lappen, har någon nån erfarenhet av dem spöna å tips på nån multirulle? tänkte kanske en shimano caenan 101 eller en sån här http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...-hogervev.html

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04