Hej ska börja med jerkbait nu till våren och undrar vilka beten man inte klara sig utan. Om ni snälla erfarna jerkbait fiskare kunde lista typ era 5 favoriter och i vilka färger så vore jag tacksam jag har köppt ett bete hitills och det är ett buster jerk färg c 37 är det bra eller? bad snubben i afären att välja åt mig då jag är inte har en aning av vad man ska ha.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny på jerkbiat vilka beten är bra
Collapse
X
-
LordPike
Några måsten i lådan är enligt mig, några buster jerk, big bandig, buster belly, manta, coobs, pig, ace, Joker där har du grejerna!
Oj
glömde posta några färger
men här är dom
C39
C41
C101
C65
R114OB
Det var buster färgerna
sen för att komma till dom andra
Mantan
Firetiger
Perch
Pig JR
Natural Perch
Natural Walleye
The Joker
Firetiger
Perch
Salmo Slider
Natural funkar men också silver och FT
ACE
Pröva gärna helltailen. (dom har många andra heta beten med)
Attitude baits (coobs)
Pröva
Cobb's Crazy Shad 14 cm
Smuttly Dog
heta beten, välj färg från ovan enligt mig.
OBS! detta funkar iaf i mina vatten men det är olika från sjö till sjö jag prövar, fiskar i rätt mörkt men ändå klart vatten.
Klart slut. LordpikeSenast ändrad av Guest; 2006-02-28, 22:56.
-
Jag säger att du ska skaffa dig några lättfiskade jerks i början så att du får in tekniken, då är tex salmo slider mkt bra, även buster jerk och belly buster sen är de jerks som Lordpike nämner kanon och vad det gäller färg så våga ha "skumma" färger som tex hel gul eller svart eller andra udda färger. men annars är det bara att köra på samma fräger som vid "vanligt" fiske det funkar kanon.
Och lycka till du kommer älska det!Varning: Fiske är beroendeframkallande.
Kommentera
-
LordPike
Som Fiskaren2 säger så köp sliders och belly flashers, lättfiskade,
ett litet annat tips som jag hade problem med var att få ut dom i sidledd så jvla mkt som dom får på alla videosar och dylikt, jag gjorde som buster och dom höll stenhårt och rörde veven runt spöet och inte tvärtom,
nu efter efter år och lite till med jerk så kör jag lite vev och inte så stenhårt runt runt, jag lämnar även mkt mer slacklina nu på betena man får härligt skön gång på jerksen men visst, jag tappar lite fisk, men tar fan så mkt mer än polarna vilket jag tror beror på bredsidan som bara hänger för evigt ute i vänsterjucket
SÅ mitt tips är att lämna slack på linan, gången blir enligt mig bättre.
Ett annat tips kan vara att om du inte får till gången, byt till mjuktafs typ pro leader, inte alltid det är bäst med titantafs.
Kommentera
-
Ytterligare en spinntaliban har gett upp. Jag har inhandlat jerkutrustning och skall testa detta fiske.
Min fråga, som jag inte lyckats få något bra svar på, gäller styv eller mjuk tafs.
Vad är främsta orsaken att välja det ena eller det andra? Beror det på betet eller tekniken i första hand?
Kan man säga något generellt om tex nämnda beten ovan?Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av IKAROSYtterligare en spinntaliban har gett upp. Jag har inhandlat jerkutrustning och skall testa detta fiske.
Min fråga, som jag inte lyckats få något bra svar på, gäller styv eller mjuk tafs.
Vad är främsta orsaken att välja det ena eller det andra? Beror det på betet eller tekniken i första hand?
Kan man säga något generellt om tex nämnda beten ovan?
styv tafs är till för att ge betet en "vinkel" att förhålla sig till när det jerkas från sida till sida. med en mjuk tafs får betet inte den vinkeln. men som med så mycket annat så landar det i tycke och smak tillslut. jag kör mina stora och tunga beten (80g-150g) med styv tafs och mina små och mellanbeten med mjuk tafs. PERSONLIGEN så tycker jag att t ex. pig rör sig bättre med mjuk tafs (här är det säkert många som inte håller med) medan cobbs, manta och smuttley dog får en "bättre" gång med styv tafs. håller med ovanstående inlägg om att det är vettigt att börja med ganska lättfiskade beten, men vad som är lättfiskat är lite olika för olika personer. jag tycker att t ex cobbs är väldigt lättfiskat medan mantan kräver lite mer av fiskaren. ett tips som du säkert kommer att få är börja med att köpa 4-6 st olika typer av jerkbeten, som du sedan kör med tills du känner att du behärskar dom. då får du en "feeling" för vilken typ som faller dig i smaken och som passar din inneboende jerkstil bäst. gå inte på alla "måsten" som du hör om, utan välj beten och färger som DU tror på. det är aldrig fel att lyssna och värdera från annat kunnigt folk, men man behöver inte slaviskt följa det som ALLA kör med. när jag skriver kunnigt folk menar jag dom som passerat stadiet med lådan full av busterjerkar och salmos, och som hunnit med att testa sig igenom lite andra beten och modeller. inget ont om BJ och salmo, dom är mycket bra nybörjarbeten och levererar fisk efter fisk, men det finns så mycket annat kul att experimentera med.
//achillesSenast ändrad av ALQ; 2006-03-01, 10:28.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Mjuk eller styv tafs
Det är betet i sig och dess gång som avgör vilken tafs du ska ha.
Lättfiskade beten såsom buster jerk och salmo slider går det med vilket som i mitt fall fördel till mjuktafs, men till gliders såsom manta, big bandit och beten som glider långt ut åt sidorna så har jag upplevt att om man har mjuktafs så kan den häkta i sig själv i gången (alltså i tafsen) men inget bete är svårfiskat efter ett tag, tekniken kommer fort och jag kör nästan bara med mjuktafs nuförtiden.
OBS!! OBS!! Något du ska undvika när du fiskar med jerkbaits är notaknot då du fäster linan i tafsen, detta har resulterat i mitt fall i flertal förlorade drag utan att jag kom på vad som var problemet, jag tror det har med att göra att den sortens knutrigg bygger på att det är tryck på linan hela tiden och det försvinner delvis när du jerkar och får slacklina så undvik detta annars kan det bli dyrt
//LordPike Fiskaren2Varning: Fiske är beroendeframkallande.
Kommentera
-
Angående teknik. Kan du kontrollera/fiska en Pig Jr sjunk bra fixar du alla beten. Jag började med något så olämpligt som en Piglet sjunk och så här i efterhand så var väl inte det så dumt eftersom man får skärpa sig rejält för att få ordning på finliret med den.
//KBJ@
Kommentera
-
salmo slider är prefekt i början när du ska lära dig teknikenUrsprungligen postat av cicoAngående teknik. Kan du kontrollera/fiska en Pig Jr sjunk bra fixar du alla beten. Jag började med något så olämpligt som en Piglet sjunk och så här i efterhand så var väl inte det så dumt eftersom man får skärpa sig rejält för att få ordning på finliret med den.
//K
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 898 visningar