Uppgradera från vendetta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera från vendetta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppgradera från vendetta?

Kör för tillfället med vendetta 7,6" 5-20g och revo rocket som lättare allround, men är sugen på att uppgradera spöket.
    Modellerna jag funderat på är följande :

Men vilket? ?
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Jag hade inte valt ett x-fast spö som allround lite mjukare aktion är mer allround. Sedan om du vill ha ett medium, medium light eller medium heavy beror på dina generella betesval och vilka sorts sjöar du fiska i t.ex djupare eller mkt växtlighet kanske lite mer kraft kan vara skönt för att pressa upp fisken från djupet/växtligheten.

Så jag hade valt Avid X spöt då det känns som ett bra mellan segment ett snabbt spö men inte jätte snabb och i mitten på styrkan så spöt inte blir för pinnigt.

Äger själv det grövre avid x (heavy/fast 3/8 - 1 1/2) spöt och det är trevlig men inget för wobblers då det är så pass kraftigt och snabbt.

Du har inte kollat på deras rage spö? Dem jag har kollat på känns fina för 1500-1600 så gör även shimanos crucial.

Länk till st croix förklaring av power/aktion

/Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2015-09-13, 22:34. Anledning: mer text

Kommentera

Kommer mest att kasta skeddrag, ytbeten och nån wobbler. ...

Kommentera

Jag har kört med savage gear baitcast finesse 4-18g till de beten du nämner o de har funkat fint. Fast ja ska byta spö till nästa säsong,inte för att ja ogillar spöt utan för ja vill kasta lite tyngre beten. Tycker de e skitsvårt o välja spö,särskillt st:croix som har en hel djungel av olika spön
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Då hade jag kollat på small cranker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
            Kommer mest att kasta skeddrag, ytbeten och nån wobbler. ...
            Då är det Top Water givet. Jag verkligen gillar mitt. Det du får är en klinga som är byggd för att ha bra kontroll över beten. Det är något som yttbeten eller jiggar behöver. Skulle du vilja fiska med wobblers någon enstaka gång med TW , då går det oxå, även om det är inte optimalt. Skulle du wobbla mkt, då är det crankerspöna ett bättre val.

Om det är så att du gillar lite mer traditionella spön, då är det crankerspöna ett givet val igen. Val av spön är något som är mkt personligt och det är oftast tycke och smak som avgör spövalet oavsett fisketekniken som ligger bakom tillverkarens spödesign.

//T

Kommentera

Tänkte så med men om man inte jiggar kändes xfast inte helt nödvändigt. Men dom sagt högst personligt.

Vendetta är om jag inte missminner mig ett medium light och ingen jättesnabb aktion. Så vet du ungefär vart det ligger i klassningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Tänkte så med men om man inte jiggar kändes xfast inte helt nödvändigt. Men dom sagt högst personligt.
                hehe, helt rätt. Jag ska sluta babla om aktioner, ryggrad och teknikspecifika spön.
                I praktiken , man ska satsa på de spöna man trivs bäst med. Det är det som är viktigast.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-09-14, 08:44.

Kommentera

Ok.
                  Tanken är att spöet ska fungera till detta: abborre i år med spinnare,skeddrag och wobbler på 8-18g, havsöring i samma å med skeddrag 10-20g, även havsöring på kusten i grunda vikar, där kast på 25-30 m med drag och kustwobbler på 10-18g behövs.

Small cranker eller top water??

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                    Ok.
                    Tanken är att spöet ska fungera till detta: abborre i år med spinnare,skeddrag och wobbler på 8-18g, havsöring i samma å med skeddrag 10-20g, även havsöring på kusten i grunda vikar, där kast på 25-30 m med drag och kustwobbler på 10-18g behövs.

Small cranker eller top water??
                    Rent spontant, det känns som att du behöver flera spön.
                    Men om du har bestämt dig att fiska alla dessa beten och fiskarter med bara ett spö och du behöver inte kasta 30 gr beten, ta Small Cranker då.

Det du behöver egentligen är ett allround spö och då ett StC Avid på 8,6 fot och -1 oz skulle funka perfekt för dig. Jag har ett sådant så jag vet att det går, men det blir något mittemellan, det bli en kompromiss och jag vet inte om det kan hålla i längden.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-09-14, 19:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04