UL spö för regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL spö för regnbåge

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UL spö för regnbåge

    Tjena! Jag hade tänkt att köpa ett UL spö för regnbågsfiske och undrar om Okuma Dead Ringer skulle fungera bra?
    Och vilken betesvikt av dessa två fungerar bäst för regnbåge? 3-12gram eller 5-20gram?

    Här är spöna jag kollar på


  • #2
    Fast 5-20 är ju inte riktigt UL

    Kommentera


    • #3
      Funderade också på Okuma i början men köpte Shimano Catana DX + Sienna.
      Ska spola på ett 0.12mm kina-lina när jag får hem det.
      amatör-fiskare

      Kommentera


      • #4
        Ska man fiska regnbåge från land är jag av åsikten att ett aningen styvare och längre spö är att föredra. Fiskas det från båt kanske ett regelrätt UL spö på 6 fot 0 - 10 gram är rätt väg att gå.

        Själv tänker jag så att det visserligen är kul att matcha en "båge" med ett lättare spö men eftersom de flesta fiskesituationer ute vid regnbågsvattnen vid fiske från land medför en del problem med t ex växtlighet tycket åtminstone jag att ett lite längre och styvare spö är ett bättre val. Använder själv ett 7 fots Berkley Lightning 5 - 15 gram vid fisket efter öring, regnbåge och röding. Tycket att det ger bättre möjligheter att styra fisken förbi eventuell växtlighet och andra hinder och det kastar dessutom betydligt längre med tunna flätlinor än ett kortare spö.

        Vad gäller om detta är att betrakta som UL fiske eller inte är jag personliget fullständigt ointresserad av. För mig är funktionalliteten det enda som styr vilket spö jag väljer. Hade ett par spön som var lättare och kortare än mitt spö men dessa gav jag till min motfiskare då jag inte alls trivdes med dessa.

        Senast vi var iväg och fiskade kastade jag betydligt längre med mitt 7 fots spö än han gjorde med det 6 fots spö han just fått av mig och vi använde då båda samma rullen, samma dimension på flätlinan och faktiskt samma drag. Detta gjorde att jag kunde täcka av betydligt mer yta med mitt spö än honom till hans stora förtret.

        Mitt tips är alltså att köpa ett lite längre spö, 7 - 8 fot 5 - 15 gram istället för ett kortare och mjukare. Iallafall om fisket ska ske från land.

        //Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen Tantor. Är det ungefär detta du använder? http://www.dogger.se/rullar-spon/spo...ternalsearch=1

          Kommentera


          • #6
            Mitt spö heter:

            Berkley Lightning Rod MVP LRVSE33-7 (Medium Light Spinning) 2-15 gram.

            Eftersom de flesta beten jag använder vid fisket efter ädelfisk väger i spannet 4 - 15 gram tycker jag personligen att denna typ av spön fungerar alldeles perfekt. Finns det säkert (LÄS GARANTERAT) flera här inne på forumet som tycker annorlunda och tycker att jag är helt ute och famlar i mörkret men efter dryga 50 års fiske är detta jag kommit fram till fungera för bäst för mig i mitt fiske.

            //Tantor
            [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Savage gear road runner xlnt 3-18g borde passa fint
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #8
                Tack så mycket för alla tips. Jag ska nog spara ihop lite pengar och köpa ett Savagear bushwhacker xlnt2 7,6" 3-18g

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 668 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 334 svar
                266 225 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                15 svar
                2 327 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Fisketrassel  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                882 svar
                141 826 visningar
                16 gillar
                Senaste inlägg Kulfisk
                av Kulfisk
                 
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 046 svar
                196 163 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91  
                Arbetar...
                X