Spöråd för nybörjare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöråd för nybörjare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöråd för nybörjare...

Hej!

Har nyligen kommit igång med fiske och tycker verkligen det är grymt kul!

Hittils har jag köpt 2st haspelrullar + spön, och är nöjd med dessa...

Jag kör inte så riktat fiske än utan bara närheten till naturen som lockar jättemycket och blir lika glad för småabborrar som lite större fiskar.

Givetvis har jag någon form av tanke när jag väljer bete men har inte olika utrustningar för i stort sett varje art vilket jag förstått att många har för att öka chanserna och känslan vid respektive fiske..

Nu är det så att jag fått ärva en gammal rulle av min morfar som jag gärna skulle vilja prova.
    Det rör sig om en ambassadeur 6000 från sent 50-tal eller tidigt 60-tal som jag plockat isär, rengjort o lagt nytt fett och olja i.
    Ny lina fick den också såklart.

Jag har aldrig fiskat multirulle överhuvudtaget men har tyvärr inga i bekantskapskretsen som fiskar annat än med haspel så har ingen chans att låna ett spö för att provkasta denna rulle.

Skulle därför vilja ha råd ang köp av vettigt spö till denna för att känna på detta med multi. Helst då inte för dyrt, men är inte intresserad av att köpa skit heller.

I huvet har jag målat upp att jag söker ett vettigt spö för gäddfiske, men är också nyfiken på att komma ut lite i skärgården här på västkusten för att prova lyckan efter makrill och torsk.

Går det att kombinera dessa önskemål i ett spö eller krävs flera?

Sorry för mina stapplande frågor och okunskap, har som sagt nyss hittat tillbaka till denna hobby

Övriga tankar och synpunkter är grymt välkommet!

Mvh Niklas

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1440796778.924317.jpg
Views:	1
Size:	209,7 KB
ID:	1841351

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1440796802.944695.jpg
Views:	1
Size:	243,3 KB
ID:	1841352

Avgörande är vilka betesvikter du vill fiska med. Hur tungt slänger du med dina haspelspön? Själv använder jag ett SG MPP 8 fot, -160 gram till min 6000. Hamnar lätt under tusenlappen. ABU Veritas 8 fot, 40-100 gram är ett annat spö du kan få för mindre än en tusenlapp. Själv har jag ett Sjösländan XP Heavy pike i den klassen och är helnöjd.
    Vad du själv gillar bäst kan du bara avgöra genom att gå till en butik och känna dig för...
    Skit fiske!
    Gösta

Edit: Riktigt fin rulle! Har en själv av samma årgång(ar), men den står i finskåpet... Den jag fiskar med är från -92.
    Senast ändrad av Gösta; 2015-08-29, 07:38.

Kommentera

(Jag har åxå ett Sjösländan Heavy pike och är lika nöjd som du! Har faktiskt köpt 2 stycke, ifall jag råkar slå igen bildörren över ett av dom!) Som sagt, det beror på vilken typ av betesvikt du ska använda dig av! Om du liksom jag gillar att köra allt från 30 grams skeddrag, wobbler upp till 80-100grams beten så rekomenderar jag verkligen detta spö! Kostar under 1000kr via Huntyards webshop. Ett väldigt lätt spö som borde bli väl balanserat med din fina rulle! Annars finns det fina 8-10fots spön i handeln! Gå iväg och känn på ett i butik! Men om jag får rekomendera ett mycket prisvärt spö så blir det Sjösländan Heavy pike! Finns i haspel åxå, så till det priset får du ett fint haspelspö åxå!
      Senast ändrad av ArcticDreamer; 2015-09-12, 20:57.

Kommentera

Tack så mycket för era råd! Skall dra o känna på lite spön, och ska hålla ett extra öga efter spöna ni nämner. Än så länge har jag fuskat lite och häng på den på mitt sportex black pearl haspelspö, vilket jag vet inte är optimalt, men för att få någon form av känsla för om multirulle är min grej.. Har haft lite problem med för mycket trasslande i skatbon trots tyngsta centrifugalvikter och åtskruvad broms. Har som jag nämnt i annan tråd beställt ot wheel typ 2. Så ska se om jag får ordning på rullen ordentligt innan jag handlar nytt spö

Kommentera

Accelerationskrafterna blir så mycket större med flätlina än med de nylonlinor rullen ursprungligen är tänkt för. Så du kommer säkert att märka skillnaden när du får in en sexstiftsbroms. Och, som sagt, försök att få känna på lite olika spön innan du bestämmer dig...

Kommentera

Och en sak till! Tänk på att man kastar lugna svepande kast med en multi, och inga snärtkast som med en haspel! Om man inte har en perfekt inställd rulle samt smala lättkastade beten (typ kustwobbler, drag för hvsöring!)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 743 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04