Shimano Baitrunner DL 2500 FA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Baitrunner DL 2500 FA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Baitrunner DL 2500 FA

Undrar lite om nån har erfarenhet av denna rulle och kan recensera den. för o nackdelar m.m
    Tänkte ha den för mete som jag tänkt börja testa på lite som omväxling.
    fundersam över vad det är för spak & rattreglage i bak då det ser ut som den är frambromsad?

tack på förhand
    Mvh

Shimanorullar är alltid bra

Vad är det du ska meta? De är troligen gjorda för abborre och möjligen även gös. Det är inte världens kraftfullaste rullar men de fungerar även för gädda om du har lite skills, hehe.

Jag är kass på att förklara och kan inte de rätta fackmannabenämningarna men gör ett försök. En baitrunner har två lägen för bromsen, en med baitrunnern aktiverad och en som en vanlig rulle. Det vanliga bromsläget ställer du motståndet där fram precis som på en vanlig haspelrulle. Reglaget där bak är för inställningen av bromsen i baitrunnerläget. Baitrunnerläget aktiverar du när du t.ex. bottenmetar. Då kan fisken dra iväg med betet med väldigt lite motstånd så den inte anar oråd. Iaf jag ställer den med så lite motstånd som möjligt men inte så lite så att linan dras ut av strömmen i vattnet eller av vinden. Falsklarm är ju inge kul. Du kan också koppla ett napplarm så hör du om en fisk är på den även när du är i bullrig miljö eller har gått en bit ifrån för att kasta med spö nummer 2.

Som sagt så e jag kass på att förklara så kanske någon annan kan göra en bättre förklaring senare. Förhoppningsvis har du åtminstone fått en liten vink om vad reglaget där bak är och hur det fungerar tillsvidare.

Kommentera

Tack för svaret . Är den värd pengarna? verkar va rabatterat hos Söders sportfiske nu, därav ja fick upp ögonen för den rullen.
      Tanken är väl att meta "små"fisk så som abborre, mört sarv ruda mört etc. som en omväxling och ha liggandes medan man kastar med det andra spöt .
      Har en bra rulle men den sitter på mitt jiggspö och orkar inte hela tiden flytta över den eller tackla om till o från mete/spinnfiske så det är även en till anl till varför jag vill ha en till rulle.
      Tanken är också flötmete men det kanske kvittar ?
      tror jag förstod tillräkligt bra vad du mena för att få en liten bild av rullen.

Mvh

Kommentera

Jag har använt min mycket detta året. Köptes i årsskiftet. Under våren användes den till färna och nu i sommar till borre. Har funkar bra. Skulle säga att den håller samma kvalitet som en Exage drygt, men kommer inte upp i samma standard som exempelvis stradic ci4 eller rarenium. Men den är ju billigare så, jag tycker man får en bra rulle för priset.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Jag har använt min mycket detta året. Köptes i årsskiftet. Under våren användes den till färna och nu i sommar till borre. Har funkar bra. Skulle säga att den håller samma kvalitet som en Exage drygt, men kommer inte upp i samma standard som exempelvis stradic ci4 eller rarenium. Men den är ju billigare så, jag tycker man får en bra rulle för priset.
          Tack för din åsikt. Bra att veta. Har en stradic ci4+ men är för mitt jiggfiske som sagt. Träligt o tackla om flytta över rulle m.m.
          Men ska nog slå till på den här . Verkar vara en vettig rulle

Edit: va rekommenderar ni för tjocklek på lina vid detta fiske efter borren och det andra ovan nämnt?
          Senast ändrad av Niiko; 2015-08-26, 18:43.

Kommentera

Borre 0.10 och färna 0.13-0.15 skulle jag säga. 0.13 är en bra kompromiss.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag vill gärna tillägga en sak. Fundera en extra gång på om du verkligen har användning för baitrunnerfunktionen. Om du kommer fram till att du inte har det kanske det är läge att satsa på en vanlig hadpelrulle utan baitrunner, man betalar ju extra för att få den funktionen och behöver man den inte så kan man ju lägga pengarna på en rulle som är snäppet bättre (inte för att nämnda rulle är dålig på något sätt).
              Jag fiskar själv med vanliga hadpelrullar utan baitrunner både på feederspö och matchspö men har baitrunner till karpspöna där jag har användning för dom.

Kommentera

Exakt. Jag köpte bara mina för mindre boltfiske till sutare och brax. Använder inte baitrunnerfunktionen till varken borre eller färna
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av miklagard Visa inlägg
                  Jag vill gärna tillägga en sak. Fundera en extra gång på om du verkligen har användning för baitrunnerfunktionen. Om du kommer fram till att du inte har det kanske det är läge att satsa på en vanlig hadpelrulle utan baitrunner, man betalar ju extra för att få den funktionen och behöver man den inte så kan man ju lägga pengarna på en rulle som är snäppet bättre (inte för att nämnda rulle är dålig på något sätt).
                  Jag fiskar själv med vanliga hadpelrullar utan baitrunner både på feederspö och matchspö men har baitrunner till karpspöna där jag har användning för dom.
                  Vad skulle du isåfall rekommendera för rulle? för jag tror inte jag kommer ha nytta av funktionen

Kommentera

Det finns nog andra än jag som är betydlig bättre på att svara på den frågan. Vilken haspel som helst med bra broms egentligen. Jag använder själv okumarullar men det är mer för att jag har vunnit dom på tävling och inte känner behov av några andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04