Val av lina till Revo beast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina till Revo beast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina till Revo beast?

Införskaffat en revo beast och undrar om nån har något bra tips för lina till att slunga beten mellan
    100g - 200g med? kikar jag infon i abus katalog står de bara 0,32 som enda alternativ till rullen.

vilket fabrikat osv föredrar ni?

mvh

Val av lina till Revo beast?

Satte på en climax på min stx-rulle, om det finns olika typer vet jag inte vilken, men det var 0,14.
    Skitlina som smacka av konstant.
    Aldrig vart med om det tidigare. Kastade bort säkert 7-8 beten innan jag fick nog.
    Fick nu på fireline tracer braid istället men har inte hunnit testa den tyvärr.

Svårt det där med linor alltså, finns ju sån uppsjö av dom och dessutom så verkar det vara kvalitetsskillnader med.
    Förr använde jag jämt power pro och var väldigt nöjd, och fireline med sin istället platta profil gillade jag inte alls.
    Men nu finns det då många olika versioner av samma märken osv. Så man får nog testa sig fram.
    Tom billiga linor från "Kina" eller Biltema verkar ju vissa gilla.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Du nämner 100-200gr beten.
      200gr på Beast är på tok för mycket enligt min mening så ta det lugnt om du nosar på de vikterna.

Skulle jag köra gäddspinn med min Beast då skulle jag satsa på 0,28-0,32 PP S8S.
      Den linan är jag mest nöjd med.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Kör vanlig power pro på alla mina rullar oftast 0,28-0,32 och det fungerar bra då brukar jag fiska ungefär 31-130gram som mest. 0,36 går också bra men då blir det inte så mkt lina på rullen. Och alternativet som står på förpackningen är bara en indikation av vad den skall brukas till och hur rymlig spolen är, fiskar inte jätte tungt med min men jag blir positivt överaskad om den pallar tungt gäddfiske ett par år då det är en vanlig jädra revo gen3 med djupare spole, biffigare broms och ruskigt sköna knoppar på handtaget.

Så som slusats spola på den linan du vill ha samma sak som med allt annat personlig smak jag absolut hatar tufline (aldrig haft en lina som suger mer vatten) och strike wire medans andra hyllar de linorna. Efter att ha provat många olika fabrikat så är som jag tidigare skrev så är Power pro original mitt förstahands val 40lb och 30lb men om jag bara hade tänk att kasta "tungt" så hade jag valt 50lb (ca 0,36).

Att jag anger jänkarnas brott styrka beror på att det finns så himla många olika uppgifter om vilken brottstyrka som motsvarar vilken dimension på PP så jag får ont i huvudet bara av att tänka på det. Så därför importerar jag min PP från staterna för att slippa bry mig. Och nej man sparar inte en massa pengar och det tar längre tid men då vet jag vad jag får eftersom jag inte vill experimentera mer med linor.

/Apan

edit:

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        200gr på Beast är på tok för mycket enligt min mening så ta det lugnt om du nosar på de vikterna.
        Mvh. HenkeW
        Har kastat lite över 170-180 med min bara för att testa och ja... nej roligare rullar finns det för tyngre fiske. Marknadsföringen känns skev och oärlig på beasten men men...
        Senast ändrad av Monkey; 2015-08-22, 14:09.

Kommentera

Skulle jag köra gäddspinn med min Beast då skulle jag satsa på 0,28-0,32 PP S8S.
          Den linan är jag mest nöjd med.

Mvh. HenkeW
          Hej Henke!
          tack för svar!

Jo jag läste på bra mkt innan jag beställde hem den och sett att folk är skeptiska till
          hållbarheten vid lite tyngre beten, jag hade inte tänkt kanske slunga just 200g beten men kanske upp till 170g som absolut max. hade lite svårt att hitta ett statement på runda slängar vad rullen tål, men enligt ABU så är den byggd för tyngre fiske vad jag läst och sett på youtube. såhär står de bl.a i ABUs katalog:

"En riktig liten best. Den här kompakta lågprofilrullen håller en ovanligt hög profil. Högpresterande, hållbar och superstark ända innifrån och ut. Med sju kullager i rostfritt stål och titanbeklädda gavlar är den här lilla prisbelönta mästerverket en extrem hårdkokt fiskemaskin. med både infini- och magnet- broms kan du göra finjusteringar för långa, säkra kast i varje situation, med varje tänkbart bete, carbon matrix-slirbromsen tål mer än de flesta fiskar klarar av. Vi tror att du förstår varför den här rullen gör oss extra stolta"

om nån har nån erfarenhet om vad den klarar av så kan ni gärna skriva eller länka till nån annan tråd.

tillbax till de med lina, vad är de för brottpunkt på 0,32 PP S8S?

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Kör vanlig power pro på alla mina rullar oftast 0,28-0,32 och det fungerar bra då brukar jag fiska ungefär 31-130gram som mest. 0,36 går också bra men då blir det inte så mkt lina på rullen. Och alternativet som står på förpackningen är bara en indikation av vad den skall brukas till och hur rymlig spolen är, fiskar inte jätte tungt med min men jag blir positivt överaskad om den pallar tungt gäddfiske ett par år då det är en vanlig jädra revo gen3 med djupare spole, biffigare broms och ruskigt sköna knoppar på handtaget.

Så som slusats spola på den linan du vill ha samma sak som med allt annat personlig smak jag absolut hatar tufline (aldrig haft en lina som suger mer vatten) och strike wire medans andra hyllar de linorna. Efter att ha provat många olika fabrikat så är som jag tidigare skrev så är Power pro original mitt förstahands val 40lb och 30lb men om jag bara hade tänk att kasta "tungt" så hade jag valt 50lb (ca 0,36).

Att jag anger jänkarnas brott styrka beror på att det finns så himla många olika uppgifter om vilken brottstyrka som motsvarar vilken dimension på PP så jag får ont i huvudet bara av att tänka på det. Så därför importerar jag min PP från staterna för att slippa bry mig. Och nej man sparar inte en massa pengar och det tar längre tid men då vet jag vad jag får eftersom jag inte vill experimentera mer med linor.

/Apan

edit:

Har kastat lite över 170-180 med min bara för att testa och ja... nej roligare rullar finns det för tyngre fiske. Marknadsföringen känns skev och oärlig på beasten men men...
            Hej Monkey!

Supertack för svar av dina erfarenheter av rullen!
            Kan du tipsa om nån bra sida att beställa ifrån?
            lina alltså..

mvh

Kommentera

Orsa fiskecenter brukar ha bra priser på S8S lina.

Ang Beast och hållbarheten.
              Deras reklam är något missvisande.
              Små LP rullar klarar normalt inte så himla tunga vikter innan de börjar rassla, glappa osv.
              De är normalt tillverkade för lättare fiske, vilket såklart är en tolkningsfråga vad "lättare" innebär.
              Beast är stabilare än övriga Abu LP rullar (undantaget Toro) men den är per automatik inte skottsäker till det tyngsta fisket, vilket reklamen verkar ge sken av.

Jag skulle hellre se en reklamkampanj där de framhäver den som "stabilast i klassen" till lätt/medeltungt fiske.

Detta är såklart mina personliga åsikter, dock välgrundade då jag skruvar mycket med div rullar och äger Beast, Toro, Inshore, MGX mfl själv..

Ska kanske även tillägga att vanligt hederligt spinnfiske (100-200gr) sliter betydligt mindre på rullen än vad motsvarande Jerkfiske sliter på rullar.
              Så fiskar man med förstånd så håller den säkert bra länge.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Okej tack Henke!

Vad ska man sätta för viktklass ramar på "medeltungt" fiske? 70-120?

Kommentera

Ursprungligen postat av skimpzyyy Visa inlägg

Vad ska man sätta för viktklass ramar på "medeltungt" fiske? 70-120?

30-70/40-80 skulle jag säga eller kanske 50-90 som en del klassar sina spön.

Beten.nu har gratis frakt på flätlina, ribatex och dogger har jag också positiva erfarenheter av vid lin köp.

Jag skulle hellre se en reklamkampanj där de framhäver den som "stabilast i klassen" till lätt/medeltungt fiske.

Mvh. HenkeW

Fast detta är också en personlig åsikt... För alla Revo gen3 som jag har haft i händerna runt ett halvt dussin har varit lika dåligt sammansatta (halvglappa vevar, chassi passform och finish) men liten känsla för detaljer. Medans både shimano och daiwa verkar ha en helt annan klass på sin kvalitets kontroll. Detta är ju dock min högst personliga åsikt som i sin tur lett mig till guldrulle träsket... (den sorten med veven på rätt sida dvs. vänster)

Men fungerar gör dem så inget snack om den saken och sitter även skönt i handen. Beasten har jag kommit på i sommar med sitt handtag är väldigt skön till double showgirls.

/Apan

Edit: Såg att jag verkar lite väl negativ om Beasten och jag gillar rullen inga fel på den, fin att fiska och kasta med. Men jag tänker inte sitta och ljuga om hur bra Abus korea fabriks koncept är bara för att jag köpt en/två för mina eget intjäna pengar.
                  Senast ändrad av Monkey; 2015-08-22, 16:31.

Kommentera

medeltungt" fiske? 70-120?
                    Den täcker väl glappet mellan dom andra Revo och Toroń, så runt 75 gr borde va max om rullen ska hänga med en längre tid.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-08-22, 16:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04