Haspelspö för långkast från land. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för långkast från land.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö för långkast från land.

Hej

Söker lite tips inför ett inköp av spö+rulle för långa kast från land, både i hav och sjö är tanken.

Saker jag tänkte kasta med ligger på en 20g+ men gärna spön som klarar upp mot en 60g. Siktar på en 3m+ haspelspö med highaction för att få längd samt en rulle som klarar saltvatten utan att den är monsterstor Vikten på spön känns ganska irrelevant.

Spö:
    - Shimano Vengeance AX 330H 20-50g ~ 550kr
    - Abu Garcia - Venerate Cork 1102MH 11ft 20-60g ~700kr
    - Fenwick - Aetos 1105H 16-54g ~1600kr
    - Westin W3 Powerlure 9' - 20-60g (Action?)
    - Berkley Pulse EVX 12' - 25-70g XH

Rulle (svår):
    - Shimano Sienna 4000 ~500kr
    - Shimano Exage 4000 ~800kr (Tål havsvatten?)
    - Penn Battle 4000 ~1000kr (Tål havsvatten?)

Någon som har någon kommentar på de saker jag hittat eller förslag på annat?

PS: Jag har aldrig haft eller kastat med ett så långt spö tidigare så tips och tankar uppskattas.

Tack på förhand.

*Uppdatering med de förslag jag fått som verkar intressanta.*
    Senast ändrad av Inq; 2015-08-10, 15:59.

Jag har tyvärr ingen input på spö, men kan eventuellt 2500 storleken vara lite väl liten i det här fallet? Jag har aldrig kört haspel med så pass långa spön, men kan tänka mig att du kan komma en rejäl bit om spöt har passande aktion med drag som exempelvis vicke. Kastlängden kan nog bli lidande mot slutet om du kommer för djupt ner på spolen.

Kommentera

Haspelspö för långkast från land.
      Fenwick är lite i en klass för sig själv när det gäller dom 3 spöna du räknade upp men det visar ju prislappen.

Kommentera

Vet inte om det är en tillfällighet men kompisens Sienna började låta som en kaffekvarn nu. Ett år gammal och sparsamt använd i insjö.
        Något lurt var det med den som verkar ha att göra med rost då spolaxeln var missfärgad/anfrätt.. Men vi lade den åt sidan då vi skulle fiska. Vet inte hur det avlöpte. Kändes lite skumt dock på en såpass ny rulle. Den KAN ju fått sig ett slag också.. Det vet man inte då det finns barn omkring där med.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Inq Visa inlägg
          Hej

Söker lite tips inför ett inköp av spö+rulle för långa kast från land, både i hav och sjö är tanken.

Saker jag tänkte kasta med ligger på en 20g+ men gärna spön som klarar upp mot en 60g. Siktar på en 3m+ haspelspö med highaction för att få längd samt en rulle som klarar saltvatten utan att den är monsterstor Vikten på spön känns ganska irrelevant.

Spö:
          - Shimano Vengeance AX 330H 20-50g ~ 550kr
          - Abu Garcia - Venerate Cork 1102MH 11ft 20-60g ~700kr
          - Fenwick - Aetos 1105H 16-54g ~1600kr

Rulle (svår):
          - SHIMANO Sienna 2500 ~500kr

Någon som har någon kommentar på de saker jag hittat eller förslag på annat?

PS: Jag har aldrig haft eller kastat med ett så långt spö tidigare så tips och tankar uppskattas.

Tack på förhand.
          Hej Krister;

Som tyska Sportex agent på 1900-talet sålde jag många Sportex Carbon Kevlar haspel- och spinnspön till butiker i Stockholm samt runt Vänern och Vättern ....

Ett otroligt långkastande Sportex Carbon Kevlar 11 fots haspelspö som hette KEV FLOAT 11 ft 1½ lbs "Sea Trout" kan du kanske lyckas få tag på som begagnat. Åren 1999 - 2000 kostade spöt 2.190:- kronor och det var värt minst det dubbla...

Rullen du nämner SHIMANO Sienna 2500 låter i minsta laget för långa kast. Skulle inte en 3000 eller 4000 rulle lämpa sig bättre??

Nothing is forever!

Old Firehand

Ps. Lyssna med Stephan Nielsen hos Sporting i Örebro om han kan hjälpa dig få tag på ett 11 fots Sportex Carbon Kevlar-spö... Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2015-08-07, 15:55.

Kommentera

Kolla på pennrullarna i 3-4000 klassen. Starka prisvärda o robusta rullar. Typ conflict eller battle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mörtmat Visa inlägg
              Jag har tyvärr ingen input på spö, men kan eventuellt 2500 storleken vara lite väl liten i det här fallet? Jag har aldrig kört haspel med så pass långa spön, men kan tänka mig att du kan komma en rejäl bit om spöt har passande aktion med drag som exempelvis vicke. Kastlängden kan nog bli lidande mot slutet om du kommer för djupt ner på spolen.
              Smart, det tänkte jag inte på. Tack för tipset

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Fenwick är lite i en klass för sig själv när det gäller dom 3 spöna du räknade upp men det visar ju prislappen.
                Jo det verkar lite vassare. Har du någon erfarenhet av Fenwick och deras Aetos serie? Den släpptes ju 2013 så den kanske är lite outdated?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                  Vet inte om det är en tillfällighet men kompisens Sienna började låta som en kaffekvarn nu. Ett år gammal och sparsamt använd i insjö.
                  Något lurt var det med den som verkar ha att göra med rost då spolaxeln var missfärgad/anfrätt.. Men vi lade den åt sidan då vi skulle fiska. Vet inte hur det avlöpte. Kändes lite skumt dock på en såpass ny rulle. Den KAN ju fått sig ett slag också.. Det vet man inte då det finns barn omkring där med.
                  Humn, det var konstigt och tråkigt. Har aldrig haft en rulle som gått sönder på ett år, inte ens mitt barnspö Tack för tipset dock

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Krister;

Som tyska Sportex agent på 1900-talet sålde jag många Sportex Carbon Kevlar haspel- och spinnspön till butiker i Stockholm samt runt Vänern och Vättern ....

Ett otroligt långkastande Sportex Carbon Kevlar 11 fots haspelspö som hette KEV FLOAT 11 ft 1½ lbs "Sea Trout" kan du kanske lyckas få tag på som begagnat. Åren 1999 - 2000 kostade spöt 2.190:- kronor och det var värt minst det dubbla...

Rullen du nämner SHIMANO Sienna 2500 låter i minsta laget för långa kast. Skulle inte en 3000 eller 4000 rulle lämpa sig bättre??

Nothing is forever!

Old Firehand

Ps. Lyssna med Stephan Nielsen hos Sporting i Örebro om han kan hjälpa dig få tag på ett 11 fots Sportex Carbon Kevlar-spö... Ds.
                    Skön historia Det är tyvärr lite utanför min budget men jag uppskattar ditt initiativ, tack! och tack för tipset med rullen. skall spana vidare där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04