ambassadeur 4600 CB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadeur 4600 CB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    tusen tack för all input, och jo, den är skum som fan i sin uppbyggnad, har ni tagit isär dom? -jag har bara konstaterat skumma saker i plåtbiten med två drev man plockar ut ur motsatta gaveln från vevsidan..... jag har inte analyserat det, har ni?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
      tusen tack för all input, och jo, den är skum som fan i sin uppbyggnad, har ni tagit isär dom? -jag har bara konstaterat skumma saker i plåtbiten med två drev man plockar ut ur motsatta gaveln från vevsidan..... jag har inte analyserat det, har ni?
      Självklart har detta krävt en analys!
      Så därför tar jag mig friheten att förklara det hela även om du inte direkt har frågat efter det...

      Vi tar det i lite omvänd ordning:

      Linspridaren passerar mittläget var fjärde varv som evighetsskruven roterar. E-skruven har 16 kuggtänder på sitt kugghjul vilket ger att det går 64 kugg mellan varje gång mittläget passeras.
      Metallplattan (hos ABU enbart kallad ”gavelplatta”)med de 2 kugghjulen, drivs av mellanhjulet i sidogaveln. Kugghjulet som är i par med mellanhjulet har 32 kugg. På undersidan har det en mindre kuggbana med 17 kugg som driver det andra kugghjulet som har 34 kugg. Detta undre kugghjul har i sin tur en backspärr som gör att rotationen åt ena hållet stoppas vid en och samma position för varje varv.
      Om vi räknar på nedväxlingen från linspridaren till kugghjulet som spärras så är det först 2:1 (detta gäller även fast E-skruven och gavelplattan inte är i kontakt med varandra eftersom de drivs av samma kuggbana på mellanhjulet) och därefter ytterligare en gång 2:1. Totalt alltså 4:1. Det ger att backspärren slår till för varje 4 varv som E-skruven roterar (hade det funnits obegränsat med utrymme i sidogaveln hade man kunnat göra ett enda större kugghjul med 64 tänder vilket hade minskat effekten av transmissionsförluster något).

      Spärrklacken som sitter i metallplattan är inte fjäderbelastad. Den leds istället in i stoppläget av spår i kugghjulets undersida. Det gör att det krävs att stoppläget passeras med nästan ett halvt varv innan backspärren kan aktiveras. Det kan man märka om man inför ett kast har fått linspridaren att stå nästan i mittläget. Då kommer den först att passera mittläget en gång för att sedan stoppas när den passerar nästa gång.

      För att få den önskade funktionen gäller det att man kontrollerar linspridarens läge varje gång man har tagit bort sidogaveln. Skulle det vara så att linspridaren stannar i ett annat läge än mittenläget så gör man följande: Skruva loss sidogaveln, positionera linspridaren i sitt mittläge genom att rotera E-skruven. Därefter roterar man gavelplattans kugghjul så att det går i stoppläget. Montera sidogaveln och funktionen är som den ska vara.

      Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

      /FRB
      Senast ändrad av FRB; 2015-07-23, 09:42. Anledning: Förtydligande av nedväxlingen

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
        Självklart har detta krävt en analys!
        Så därför tar jag mig friheten att förklara det hela även om du inte direkt har frågat efter det...

        Vi tar det i lite omvänd ordning:

        Linspridaren passerar mittläget var fjärde varv som evighetsskruven roterar. E-skruven har 16 kuggtänder på sitt kugghjul vilket ger att det går 64 kugg mellan varje gång mittläget passeras.
        Metallplattan (hos ABU enbart kallad ”gavelplatta”)med de 2 kugghjulen, drivs av mellanhjulet i sidogaveln. Kugghjulet som är i par med mellanhjulet har 32 kugg. På undersidan har det en mindre kuggbana med 17 kugg som driver det andra kugghjulet som har 34 kugg. Detta undre kugghjul har i sin tur en backspärr som gör att rotationen åt ena hållet stoppas vid en och samma position för varje varv.
        Om vi räknar på nedväxlingen så är det först 16/32 (detta gäller även fast E-skruven och gavelplattan inte är i kontakt med varandra eftersom de drivs av samma kuggbana på mellanhjulet) och därefter 17/34. Det ger att backspärren slår till för varje 4 varv som E-skruven roterar (hade det funnits obegränsat med utrymme i sidogaveln hade man kunnat göra ett enda större kugghjul med 64 tänder vilket hade minskat effekten av transmissionsförluster något).

        Spärrklacken som sitter i metallplattan är inte fjäderbelastad. Den leds istället in i stoppläget av spår i kugghjulets undersida. Det gör att det krävs att stoppläget passeras med nästan ett halvt varv innan backspärren kan aktiveras. Det kan man märka om man inför ett kast har fått linspridaren att stå nästan i mittläget. Då kommer den först att passera mittläget en gång för att sedan stoppas när den passerar nästa gång.

        För att få den önskade funktionen gäller det att man kontrollerar linspridarens läge varje gång man har tagit bort sidogaveln. Skulle det vara så att linspridaren stannar i ett annat läge än mittenläget så gör man följande: Skruva loss sidogaveln, positionera linspridaren i sitt mittläge genom att rotera E-skruven. Därefter roterar man gavelplattans kugghjul så att det går i stoppläget. Montera sidogaveln och funktionen är som den ska vara.

        Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

        /FRB
        Jag bugar mig inför din visdom!

        Hur bra information som helst. Har själv skruvat isär dem och som sagt monterat ut plattan.
        Ska nog smälla in nya lager och testa den och se om det blir bra.

        Såg nu att min är en 4500 CB och inte 4600 CB som TS har.

        Någon skillnad på dessa? Eller det är samma?

        Bild på min ena rulle. Har varit väl använd i min ungdom

        Click image for larger version

Name:	4500CB.jpg
Views:	1
Size:	637,9 KB
ID:	1778874



        Sprängskiss om någon är intresserad!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Jag bugar mig inför din visdom!

          Hur bra information som helst. Har själv skruvat isär dem och som sagt monterat ut plattan.
          Ska nog smälla in nya lager och testa den och se om det blir bra.

          Såg nu att min är en 4500 CB och inte 4600 CB som TS har.

          Någon skillnad på dessa? Eller det är samma?

          Bild på min ena rulle. Har varit väl använd i min ungdom

          [ATTACH=CONFIG]80126[/ATTACH]



          Sprängskiss om någon är intresserad!
          4600C har tumtangent i stället för tryckknapp för frikoppling..alla ABU som har en 6 som andra siffra har tumtangent.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            4600C har tumtangent i stället för tryckknapp för frikoppling..alla ABU som har en 6 som andra siffra har tumtangent.
            Tack!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16
              Tar och petar lite liv denna tråd för att se ifall någon annan har haft dessa CB rullar nedmonterade. Svor någon gång i tiderna att rullmeckandet och trim inte är någonting för mig, men nu så står jag här och undrar vilken väg som jag borde ta. Så all input är välkommen.

              Jag kom över ett gäng ambassadörer (bla SIX, 6000 C1, 6500 SLC) för en spottstyver och däribland en 4500 CB som saknade lagerkopp och tillhörande kopparshims. Så det blev aktuellt att kontakta Svängsta. Då lagerkopp (fel färg) går att få blev det dags att se ifall rullen behöver någonting annat utbytt på samma gång. När rullen väl var isär kunde jag konstatera att även slirbromsen skiljer sig från det vanliga då det finns bara en egentlig bromsskiva och en bromslamell mot huvuddreven. Bromsskivan (se bild) ser enligt min uppfattning inte ut som den ska om de andra amban jag har haft här på bordet är något att gå efter. Eller?

              Den andra frågan är, då jag inte har haft möjligheten att kasta med rullen i sitt nuvarande skick, skulle ett eventuellt byte till en 6-stifts centrifugalbroms, en lättad grund spole, kullagrat mellandrev, en dubbelt kullagrad evighetsskruv samt komplett lättad linförare gör något skillnad då rullen kommer att användas i regel med betesvikter på 10 – 60 gram?


              Click image for larger version

Name:	Amba4500CBbroms.jpg
Views:	118
Size:	2,63 MB
ID:	2646434

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 723 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 336 svar
              266 649 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
              15 svar
              2 419 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Fisketrassel  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              895 svar
              142 868 visningar
              16 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 049 svar
              197 091 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Arbetar...
              X