Abborre, gissningsvis max 12m djup - vilket spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre, gissningsvis max 12m djup - vilket spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre, gissningsvis max 12m djup - vilket spö?

Nästa vecka blir det några dagars fokuserat abbarfiske i Hotingsjön, med hopp om nytt pb. Såvitt jag vet/tror kommer fisket ske på max 12m djup. Kommer nog använda alla tänkbara metoder;jigg(vanlig skalle, drop-shot, Texasrigg, Carolinarigg), wobbler, skedlösa crankbaits(t.ex FKP Viblure och Rapala Clackin Rap), spinnare och kanske även mete med betesfisk. Blir mest troligt bonntrolling(med eller utan 3-way rig)på transportsträckorna.

Vad gäller spön så är UL kitet och 7 fotarn för beten upp till 21 gram självskrivna. Men jag har också en haspelrulle i 4000 storlek och är nyfiken på vad folk har för tankar om de två spöalternativen(givetvis kan jag flytta rullen från spö till spö om det jag börjar med inte faller mig på läppen, men det är intressant att ta del av andras tankar och tips).

Kandidaterna är;
    8 fots Yokozuna Spin Master för kastvikter upp till 50 gram.
    9 fot och 3 tums Kinetic Waterspeed med kastviktsintervallet 8-28 gram.

Tänker att det kortare styvare spöt kan komma väl till pass när det behövs lite tyngre jiggskallar. Undrar dock hur pass tunga skallar som kan tänkas behövas för att jigga bra ner till 12m med shadar på 10-12cm.

9 å en kvarts fotarn ger säkert långa kast inom ekipageviktsintervallet 15-30 gram. Säkert idealspöt för fiske med 8cm Rapala Clackin Rap och andra konventionella spinnfiskebeten med hög densitet.

Sen kan det mycket väl bli så att jag mestadels alternerar mellan UL och någon av kandidaterna för 4000 rullen.

Som sagt var, ös på med tankar, följdfrågor och tips.
    All you need is Lubb.

Jag har inte testat något av de spöna men ett 8 fots spö med en kastvikt upp till 50 gram låter saftigt för abborrefiske.

9 fot är dessvärre för långt i min smak. Jag skulle hitta något kortare men med ungefär den kastvikten så kompletterar du ditt ul spö bra för abborrefisket. Kör du med tyngre kastvikt så blir det inte lika roligt att drilla fisken.

Själv har jag kört med ett par olika spön till abborrefisket som är upp till ca 20 gram (jag ser det inte som ul). Det jag kör med nu är väldigt mjukt så jag måste rycka till ordentligt i spöt för att göra mothugg. Skulle jag komplettera det spöt med ett till skulle jag köpa ett 7-8 fot spö med en kastvikt på upp till ca 30 gram som inte är lika mjuk i aktionen. Jag bedriver iof mestadelen av mitt fiske i kraftigt strömmande vatten vilket gör det svårt att kroka fisken med min utrustning (dels böjer sig spöt mycket och dels så rätar linan upp sig i vattnet vid mothugg så kraften jag drar med försvinner nästan helt :/ ).

Kommentera

Visst lär 50 gram/8 fot ge järnspettsfeeling på småfisk, men jag tänker att det kan vara schysst känsla om abbarn är på 1,5kg+
      All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 741 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S