Snärtar av linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snärtar av linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snärtar av linan?

Tja, har problem med att jag snärtar av linan då jag kastar. Jag har nästan blivit rädd för att kasta och ta i ordentligt nu då jag gjort det så många ggr.

Det har hänt på flera olika rullar och spön, hände senast idag då jag var och testade ett nyinköpt teleskopspö med haspelrulle. Fisketuren började bra med en liten gädda på andra kastet men tog snabbt slut då jag snärtade av draget på 4e kastet. (Tog bara med ett då jag var o testade i en hamn nära där jag bor)

Jag drar iväg kastet och linan smäller till och draget flyger iväg som en raket, händer oftast precis i eller strax efter kastögonblicket.

Den enda gemensamma nämnaren jag kommer på är att alla spön/rullar använt spunnen lina.

Har snärtat av en del drag då jag lånat spö av farsan och han kör mest med spunnen lina, fireline tror jag. Och detta var fireline som jag hade köpt till mitt spö.

Jag förstår dock inte vad jag gör för fel riktigt, det har nämligen hänt även de gånger då jag försöker hålla tillbaka mitt kast lite för att inte snärta så mycket.

Jag får för mig att det är en kombination av att jag gör något fel i kastet samt den spunna linan, för jag har aldrig varit med om detta problem de år jag fiskat med nylonlina.

Hursomhelst, inte så kul att förlora ett drag eller mer per fisketur, någon som har något tips eller varit med om liknande?

*edit* Linan jag använde var 0.25 firewire. Spöt är ett nytt berkley teleskopspö, så ska inte vara några problem med ringarna eller så. */edit*
    Senast ändrad av ChrisDeKitchen; 2015-06-28, 22:44.

Vadå... Måste du snärta dina kast?

Känner en som gör likadant som dig (Nämner inga namn ), på en bra dag blir han av med 2 drag... Varför han snärtar har jag inte ens frågat honom, men ska göra de nästa gång. Han är den enda som snärtar iväg sina kast så de riktigt smäller i överljudsfart, vet inte varför... För han kommer varken längre elr har bättre precision än någon annan jag fiskar med..

Är de inte bättre å bara vänja sig vid å kasta ordenligt? :p
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Nej jag tror inte jag snärtar mer än någon annan, har fiskat sen jag var 10 och innan körde jag mycket nylonlina och hade aldrig problem med den skitutrustning jag hade då. Jag brukade kunna ta i för kung och fosterland och kasta långt, nu vågar jag inte det längre men inte ens när jag är håller tillbaka på kastet så är jag säker.

Jag kastar med haspelrulle förresten, om jag glömde säga det. Då jag fullföljt kastet och linan ska börja löpa ut så smäller det till och draget flyger all världens väg. Sjukt irriterande, överväger att gå tillbaka till nylonlina igen. Men jag tror också det hänt strax efter att jag kastat ut, typ att det gått ut 10m lina varpå det smäller till och draget flyger sin kos.

Jag läste något om att detta kanske händer i motvind och om man tar i extra mycket så spötoppen svajjar och då kan linan lägga sig i en ögla runt en spöring. Något som kanske inte händer med nylonlina om den är lite tyngre?

Kan det vara knuten? Någon skrev man skulle använda palomar knut till tvinnad lina. Tror jag kör den där standard varianten av knut.
      Senast ändrad av ChrisDeKitchen; 2015-06-28, 23:21.

Kommentera

Det kan mycket väl vara knuten.....
        Hade själv problem när jag över till flätlina för många, många år sen. Testa med en Palomarknut nästa gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av ChrisDeKitchen Visa inlägg
          Tja, har problem med att jag snärtar av linan då jag kastar. Jag har nästan blivit rädd för att kasta och ta i ordentligt nu då jag gjort det så många ggr.

Det har hänt på flera olika rullar och spön, hände senast idag då jag var och testade ett nyinköpt teleskopspö med haspelrulle. Fisketuren började bra med en liten gädda på andra kastet men tog snabbt slut då jag snärtade av draget på 4e kastet. (Tog bara med ett då jag var o testade i en hamn nära där jag bor)

Jag drar iväg kastet och linan smäller till och draget flyger iväg som en raket, händer oftast precis i eller strax efter kastögonblicket.
          Den enda gemensamma nämnaren jag kommer på är att alla spön/rullar använt spunnen lina.

Har snärtat av en del drag då jag lånat spö av farsan och han kör mest med spunnen lina, fireline tror jag. Och detta var fireline som jag hade köpt till mitt spö.

Jag förstår dock inte vad jag gör för fel riktigt, det har nämligen hänt även de gånger då jag försöker hålla tillbaka mitt kast lite för att inte snärta så mycket.

Jag får för mig att det är en kombination av att jag gör något fel i kastet samt den spunna linan, för jag har aldrig varit med om detta problem de år jag fiskat med nylonlina.

Hursomhelst, inte så kul att förlora ett drag eller mer per fisketur, någon som har något tips eller varit med om liknande?

*edit* Linan jag använde var 0.25 firewire. Spöt är ett nytt berkley teleskopspö, så ska inte vara några problem med ringarna eller så. */edit*
          Hej Daniel;

Det du skriver tyder på att du använder fel knut till din 0,25 mm Berkley Fireline flätlina som har en brottstyrka på 17,5 kilo eller så är det i värsta fall någon skada på insidan av toppöglan eller någon av spöringarna nära toppöglan som skär av din lina vid kast...

Palomar Knot eller UniKnot Loop är mina två favoritknutar både vid fiske med flätlina och vanlig nylonlina. Vid flätlineknutar går jag 3 - 5 extra varv runt linan innan jag försiktigt trimmar in och drar åt knuten ...

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
          Old Firehand

Ps. Nästa gång du köper beten hos www.trumman.com kan du be mig bifoga en knutkarta med bra knutar, så att du slipper snärta iväg några fler fångstsäkra beten. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-29, 14:59.

Kommentera

http://fiskejakt.org/fiskeknutar.html där har du knutar

Kommentera

Tack jag ska testa det framöver. Jag har dock lite svårt att tro att det verkligen var knuten som gick av, men 0.25 spunnen lina borde väl ta ett 25g drag eller behöver man tjockare lina för det?

Det känns som att det slås en öggla runt en spöring eller något, för det är som att det tar tvärstopp. Inte konstigt att draget sticker då egentligen.

Kommentera

Ofrivillig bygelfällning?

Kommentera

Det kan också vara linan. Jag köpte en 270m spole 0,15mm rosa Fireline för några år sedan, och den j-a linan gick av som sytråd. Antar att det var ett fabrikationsfel, men så försvann den rosa varianten också ungefär vid samma tidpunkt från butikshyllorna.

Kommentera

Känns som att kärnfrågan är varför det öht tar tvärstopp mitt i kastet med en haspelrulle gång efter annan?
                    Utgår ifrån att du hade märkt om bygeln fällt över gång på gång mitt i kasten!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04