Snärtar av linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snärtar av linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tar du i så det snärtar så har rullbygeln lätt för att hoppa tillbaks till sitt ursprungsläge.

Fila på din teknik och testa en annan knut, annars får du hitta en annan hobby med piska som redskap

Kommentera

Ursprungligen postat av ChrisDeKitchen Visa inlägg
      Tack jag ska testa det framöver. Jag har dock lite svårt att tro att det verkligen var knuten som gick av, men 0.25 spunnen lina borde väl ta ett 25g drag eller behöver man tjockare lina för det?

Det känns som att det slås en öggla runt en spöring eller något, för det är som att det tar tvärstopp. Inte konstigt att draget sticker då egentligen.
      En 0.25 flätlina borde vara nästan omöjlig att snärta av med ett 25gr drag. Även om du gör allt för att försöka. Jag skulle tippa på att linan är totalt kass eller en dålig knut.

Kommentera

Frågan är väl hur hårt linan spolas upp på rullen när du vevar in ditt kast. Blir det för löst finns risken att linan skär ner och fastnar i utkastet. En stum flätlina är inte lika förlåtande som en mer elastisk nylonlina är. Flätlinan har högre dragstyrka än nylonlina i motsvarande diameter men tvärknycken som uppstår om linan skär ner och fastnar kan den inte absorbera lika lätt som nylon gör. Nylonet töjer sig en aning och fångar på så vis upp rörelseenergin hos betet men flätlinan har inte den egenskapen. Om rörelseenergin hos betet överskrider flätlinans dragstyrka brister den.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har sett detta hända då man inte fuktar linan när man knyter fast tafsen.

Kommentera

Hej Daniel !

Jag är väldigt övertygad att ditt problem är varken lina eller knut utan din kastteknik. Nu säger du inte vad du har för rullar bara att det händer på flera av dom. Problemet är i alla fall ett relativt vanligt problem på just haspelrullar så jag gissar att du har just haspel. Detta händer i alla fall relativt ofta när jag har ovana, nybörjare och andra semesterfiskare med mig.

Nu vill jag inte påstå att du är nybörjare utan bara förklara att det är ett känt problem.

Svårt att förklara men gör ett försök: under kastet/svingen så beskriver draget en båge ovanför spöt, från att va bakom spötoppen till att accelerera i svingen och gå över och förbi, vilket ska ske med spänd lina i. Om man i sin kastteknik får draget att i stället accelerera i en rak bana förbi spötoppen så uppstår under ett kort ögonblick slak lina mellan bete och spötopp. När detta slack upphör sker ett kraftigt ryck. Denna peaklast är inget du känner i fingret, och kraften kan uppgå till många gånger linans brottlast. Ibland går det och ibland smäller linan av. Oftast går linan av när man inte hunnit släppa linan men detta ryck kan vara så kraftigt så linan snärtar av i alla fall. Oftast sker detta när kastaren ska ta i det där lilla extra, vilket förändrar svingen.

Ta hjälp av nån kompis som kan kolla din sving när du kastar.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
              Ofrivillig bygelfällning?
              Tänkte precis samma sak, händer ibland riktigt blåsiga dagar samt när man kastar i lite konstiga vinklar har jag märkt.

Är så himla trött på mina haspelrullar som numera endast används till predator-metet.

Kommentera

vilket ska ske med spänd lina
                Försöka släppa iväg beten när armen och spöet står i en rät vinkel mot varandra, självklart ska då även linan va spänd och stå i samma räta vinkel som armen och spöet.

(kan va knepigt med haspel tack vare handledens vinkel tvingar en att släppa för tidigt men det beror lite på hur man greppar rulle och spö )

På det sättet drar betet lina från rullen utan att påverkas av spöets rörelse och borde inte kunna snärtas av.

Att stå och veva runt spöet i stora bågar vinner man inget på, mest kraft har man närmast kroppen och ju längre ut man kommer innan man släpper iväg draget ju kortare kastar man oavsett hur mycket man tar i.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-06-30, 12:56.

Kommentera

Känner igen det där.
                  Linan slår sig runt första spöringen o smäller av ibland med en rejäl smäll.
                  Knutar eller dålig lina låter inte alls på samma sätt.

Om första ringen var liten och ett mjukare spö samt lite grövre lina och snärtar man eller tar i för kung o fosterland, bete med stort motstånd, motvind. Linan bromsas i första spöringen fast linan hasplas av fort från spolen så kan den slå sig runt spöringen.
                  Om jag inte kommer ihåg helt fel så lossnade till o med spöringen för en kille en gång när linan slog sig runt ringen vid havöringsfiske.

Stelare flätlinor kunde också ha detta problem.
                  Fladdriga spön kunde också leda till detta.

Kommentera

Kommentera

Tack för alla tips, ska försöka observera min kastteknik och se när det händer nästa gång, får gå och fiska med lite blysänken eller något. Inte reflekterat över att det skulle vara det som är felet riktigt då det sättet jag kastar på alltid kännts helt naturligt. Möjligt att det blir nån form av slaklina någons i kastet som orsakar ett ryck. Återkommer om jag kommer fram till vad orsaken är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04