Grodor och Poppers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grodor och Poppers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör på det, fungerar säkert kanon att starta med! Hade också satsat på abu rullen och inte en generisk Kina rulle. Du borde även kunna jiggar lite med det och kasta mindre vibs/cranks.

/Apan

Kommentera

Har sett folk (främst basspros i usa) använda riktigt grova, korta, styva spön för topwaterfiske. Har tänkt köra en blackmax på ett 195cm 20-60g fast action spö med 0.19-lina för att kunna kasta lite tyngre som spooks osv och kunna göra bra hooksets. Låter det som en bra kombo eller är det för styvt/grovt?

Skulle också vara kul att få höra hur folk fiskar sina poppers och grodor och hur ni anpassar efter förhållanden (invevning, ryck, hastighet, vänta, etc etc)

Kommentera

Grodor fiskar de med "långa" spön 7'4 och längre då dem är svårare att kroka med pga. krok placeringen. Har en hög Spooks men ingen tror jag väger mer 24-25gram och den vanliga spooken är väl 12-13gram så 60gram känns inte berättigat till just dem men för grodor verkar det ju var mer standar åt 2oz hållet. Är bara att testa dig fram och se om du tycker det är kul att fiska med prylarna.

När jag kört med walk the dog beten på gädda har jag fiskat det ganska likt ett vanligt jerkbait men ju mer jag ser folk fiska topwater så har jag kommit fram till att jag nog alltid fiskat betena för långsamt. Samma med gäddspinnare har nog aldrig vågat speeda på så där som kanske krävs ibland.

Så i år skall det bli mer fart på grejerna!

Kommentera

Ursprungligen postat av FiRRe DiRRe Visa inlägg
          Funderar på en Silver Max, 500kr istället för 300kr och jag får ett riktigt märke.
          Funderar på detta spö också http://www.huntyardberras.com/spinns...ft-5-20g-spinn

Det blir nog skitbra! 6'6" är nog perfekt med. Mitt är lite långt i vissa lägen. Och ändå van vid 10' spön.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
            Har sett folk (främst basspros i usa) använda riktigt grova, korta, styva spön för topwaterfiske. Har tänkt köra en blackmax på ett 195cm 20-60g fast action spö med 0.19-lina för att kunna kasta lite tyngre som spooks osv och kunna göra bra hooksets. Låter det som en bra kombo eller är det för styvt/grovt?

Skulle också vara kul att få höra hur folk fiskar sina poppers och grodor och hur ni anpassar efter förhållanden (invevning, ryck, hastighet, vänta, etc etc)
            Av vad jag har sett så verkar många Amerikanska spön vara grövre ner mot rullfäste/butt utan att för den delen vara högre klassad så dom ser ofta lite väl krallig ut enligt mina svenskögon sett.
            Sen har väl bassfiskarna generellt lite tyngre grejor då fisken är större(än abborren iaf) och dom fiskar mycket i vegetation och vill vinscha in både fisk och sallad utan problem.

Poppers kan ofta hastigheten vara avgörande för om fisken hugger eller inte, men man känner ju fort vilket tempo som gäller för dagen.
            Grodor kastar jag nästan alltid låååångt in i vassen eller till och med upp på land för att sedan fiska hem med jämna fina rörelser, typ som en groda som hoppar i och och tar sig en simtur. Ibland har jag väl även fått rena reaktionshugg när man tar hem betet snabbt för att göra ett nytt kast, men det är inget fiskesätt jag använder mig av. Amerikaner brukar ju "burna" hem grejorna som dom säger.
            Walk the dog kan jag som inte yttra mej så mkt om, visst jag har fått flera firrar på det men ofta får dom vika hädan för min arsenal av Rapala Skitter pops.

Var jag tvungen att välja ett bete för i sommar skulle det utan tvekan vara en Skitter pop, 9 cm i färgen silver/blue. Färgen frog är också riktigt bra.
            Det helt klart överlägset bästa, roligaste och mest spännande fisket som finns!!
            Senast ändrad av Freedee; 2015-06-03, 18:10.

Kommentera

Vad är största skillnaden mellan Silver Max och Black Max?
              Hittar bara att antalet kulager och on/off funktionen skiljer, men varför är black max dyrare?

Kommentera

Black Max är en billigare rulle än Silver Max rullen men silvern är på rea.

Kommentera

Kan man se hur länge de kommer ha rea på rullarna? (huntyardberras)

Kommentera

Trodde det var tills sista maj så tiden är nog tajt....

Kommentera

Borde jag beställa nu på direkten, är det så pass "bra" pris? Hade annars tänkt att kolla vad som fanns på lokala fiskebutiken på Fredag. Tror inte de har rulle på specialpris iallafall. Hmm

Vilket spinnspö rekommenderar du, helst under 450kr

Om du vet någon annan som säljer är det också ett alternativ
                      Senast ändrad av FiRRe DiRRe; 2015-06-03, 20:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 753 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04