Grodor och Poppers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grodor och Poppers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Försök inte kasta med ett vertical spö!
    Dess action är för snabb och du får världens skatbo om du inte helt enkelt kastar av linan.
    Talar av egen erfarenhet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
      Försök inte kasta med ett vertical spö!
      Dess action är för snabb och du får världens skatbo om du inte helt enkelt kastar av linan.
      Talar av egen erfarenhet!
      Vet du av något realltivt billigt set som passar (multi)?

Kommentera

Sedan tar du ett spö du gillar så har du ett set under 1000kr. De hade flera för 4-600kr, 5-6 fot långa i 7-28/5-20grams klassen.

Jag har inge vidare koll på huntyardberras men för under 1000kr kan du nog inte få en bättre rulle och spö.

(Offtopic: Och att det inte går att kasta med vertikal spön är hogwash många spön jag sett är vanliga bass spön importerade hit från staterna och sedan kallade vertikal spön. Att jänkarna fiskar med kortare, styvare och snabbare spön än oss är väl ändå ingen nyhet för de flesta?)

/Apan

Kommentera

Jag har ett vertikalspö från bft som kastar, kanske inte utmärkt, men helt okej
          Brukar faktiskt köra topwater med det. Kanske är något billigt bass-spö i ny kostym.

På tal om jänkarna och deras preferenser när de gäller spön så kanske man också kan nämna att de sällan kastar särskilt långt om man jämför med oss svenskar, de värdesätter mer precision och förmågan att kunna kasta in under lågt hängande grenar osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg
            Jag har ett vertikalspö från bft som kastar, kanske inte utmärkt, men helt okej
            Brukar faktiskt köra topwater med det. Kanske är något billigt bass-spö i ny kostym.

På tal om jänkarna och deras preferenser när de gäller spön så kanske man också kan nämna att de sällan kastar särskilt långt om man jämför med oss svenskar, de värdesätter mer precision och förmågan att kunna kasta in under lågt hängande grenar osv.

Har tittat på en del videos från vad jag tror är sådana proffsfiskare eller liknande från jänkeland.
            Det är mycket som du säger att stutsa in det under grenar och flip an pitch typ.

Men långt kastar de inte. Åker runt i sina stora båtar och kastar 30m på sin höjd.

Kör för övrigt trulinoya ts1200 från Kina för 300:- och abu revenge 7"-något för 300:- som mit huvudsakliga kitt.
            Byter ibland spö till Fenwick ironfeather men det är lite långt när det är trängt. 10".
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Har tittat på en del videos från vad jag tror är sådana proffsfiskare eller liknande från jänkeland.
              Det är mycket som du säger att stutsa in det under grenar och flip an pitch typ.

Men långt kastar de inte. Åker runt i sina stora båtar och kastar 30m på sin höjd.

Kör för övrigt trulinoya ts1200 från Kina för 300:- och abu revenge 7"-något för 300:- som mit huvudsakliga kitt.
              Byter ibland spö till Fenwick ironfeather men det är lite långt när det är trängt. 10".
              Funkar Kina rullen bra? Det kanske håller bra för 5-30grams, men inte tyngre?

Kommentera

Tänk bara på att poppers ofta är lätta. Dom ska flyta och ta upp yta vilket sällan är lättkastat. Därför bör man kanske inte kasta dom med det kortaste och styvaste spöt man kan hitta. Det ska absolut inte vara något mjukt långt spö heller i min mening, men hellre lite nättare än en påk.

Jag har ett Shimano BeastMaster Jigg/Jerk med kastvikt nånstans på 20 gram. Det är visserligen bara 6,5 fot men det funkar. Hade det varit på 7,5-8 fot hade det nog varit optimalt för mig. Till det kör jag en haspel. Hade inte velat kasta grodor och små-poppers med multi. Invevningen hade antagligen varit mer bekväm, men inte kastet.

Kommentera

Mer offtopic: Kolla på tävlingar och tävling inriktade program då brukar de förklara varför och hur de fiskar som dem gör. De brukar också alltid tala om att vid finess och distans då använder du en eggbeater (haspel).

Kommentera

Ursprungligen postat av FiRRe DiRRe Visa inlägg
                    Funkar Kina rullen bra? Det kanske håller bra för 5-30grams, men inte tyngre?
                    Använder inte direkt tyngre än 35-40gr.
                    Och till det fungerar det utmärkt helt klart. Sådana grodor kan man dra iväg tämligen långt. Väldigt lättkastade måste jag påstå.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Funderar på en Silver Max, 500kr istället för 300kr och jag får ett riktigt märke.
                      Funderar på detta spö också http://www.huntyardberras.com/spinns...ft-5-20g-spinn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04