Tjena, har redan kollat in alla trådar som handlar om multirullar får inget rakt svar i någon av dom så va lite snäll nu och hjälp en stackars handikappad fiskare som inte förstår sej på små multirullar, Tänkte köra lite jiggar, dropshot och lite crankbaits på ett 10-30g spö och jag vet folk säger att de e lite grovt för jiggar men jag tror på det spöt! Kmr köra med 0,10-0,12 lina och undrar lite snabbt vilken rulle som kan vara bra, kan betala runt 1500 +- nån lapp. Behöver kunna kasta jiggarna och cranksen en bit satt å funta på om Shimano Citica 201E funkar, lite dyr dock eftersom jag mest fiskar gädda å vill ha ett najs abborrset till sommarn. Kom med olika rullar och kanske nån liten beskrivning av er egen erfarenhet av att kasta småbeten med rullen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken multirulle kommer funka till jigg/crank/dropshot
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDu får gå upp i lintjocklek för det ska funka, så tunna linor skär lätt på multirullar.
@TS: Hm, en Citica 200 är nog lite för "stor", så satsa istället på en curado/chronarch 50 alt scorpion 1000 XT [lite över din budget kanske] och då kommer 0.10-0.12 linor att funka fint på dom. Det finns mkt skrivet om det, här på FS, så jag har i min signatur en samlingstråd om just små multisar.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-05-22, 19:00.
Kommentera
-
Jag skulle rekomendera att beställa en Shimano scorpion XT1000 (enda erfarenheten jag har)... Ny går dom på strax över 1500, beggade kan du få dom för 1000-1300 beroende på skick, frakt, tull osv.... Det är en riktigt trevlig rulle, kör med den just nu med en 0,12lina, inga tendenser till nedskuren lina
Rullen fixar lätt beten under 10gram, men under 5g så får du köpa en lättare spole
Kommentera
-
Vill helst ha något man kan köpa i sverige då fiskesemestern snart är framme och tar väl ett par veckor att få hem en rulle från kina? men är ni la säkra på att shimano citica är för stor? kan ju trimma lite med lätt spole å tunnare olja? inge haj på trim men tunnare olja ger väl längre kast å har inget emot att plocka ner å olja lite oftare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GöranGotFish Visa inläggVill helst ha något man kan köpa i sverige då fiskesemestern snart är framme och tar väl ett par veckor att få hem en rulle från kina? men är ni la säkra på att shimano citica är för stor? kan ju trimma lite med lätt spole å tunnare olja? inge haj på trim men tunnare olja ger väl längre kast å har inget emot att plocka ner å olja lite oftare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GöranGotFish Visa inläggmen är ni la säkra på att shimano citica är för stor? kan ju trimma lite med lätt spole å tunnare olja? inge haj på trim men tunnare olja ger väl längre kast å har inget emot att plocka ner å olja lite oftare
Jag säger som sagt HASPEL till det fisket med tunna linor/lätta beten, men det är ju inte va du är ute efter. Nån fjuttigare Revo kan kanske göra jobbet. En beg Premier eller MGX behöver ju inte bli så dyr. Annonsera här i köpes på multi/lågprofil för lättare fiske, så kan det ju dyka upp nåt intressant.
Eller en Lexa 100?
Kommentera
-
Visst det går att köpa en trimspole till citican. Om jag minns rätt hade citica E och curado E spolar samma dimensioner, men det är bra att få detta bekräftat oxå. Spolen måste man importera från japan och i vanliga fall tar det oftast inte mer än 1 vecka. Japantackle har en sådan i butiken just nu.
Köper du en "färdig" rulle, då tar den oxå en vecka, så kolla om det blir billigare att köpa "rätt" rulle på en gång eller om det blir billigare att köpa en rulle och även en trimspole till den. Om du har citican hemma redan, då återstår bara att investera i en trimspole.
Den största skillnaden mellan dessa två rullar och då pratar vi om Citica E och Curado E är att Curado spole var designad för att kasta lättare beten än Citicas spole.
Om jag minns rätt, då körde jag en del dropshot med min curado 201E. Dropshot-tackel vägde runt 10g, så det var inga problem att kasta den långt, om man ville det.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-05-22, 20:35.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 734 visningar
0 gillar