Knäckte spöt...reklamera eller köpa nytt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knäckte spöt...reklamera eller köpa nytt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knäckte spöt...reklamera eller köpa nytt?

Fastnade idag och drog till så knäcktes spöt precis vid korken börjar vid rullfästet...är det någon mening med att reklamera? Knappt fiskat med skiten sen var det ett Beast Master spö från Shimano så man tycker att det ska palla, sen borde linan som är 0.09mm Nanofil ge med sig före eller hur?

Har ett äldre Berkley Ligthening som får duga så länge men vad skulle ni rekommendera för UL spön? Dom små brukar inte kosta lika mycket som dom större spöna så man kanske kan fläska till med ett top of the line.

Låter som ett produkt fel

Kommentera

Ursprungligen postat av fesen Visa inlägg
      Fastnade idag och drog till så knäcktes spöt precis vid korken börjar vid rullfästet...är det någon mening med att reklamera? Knappt fiskat med skiten sen var det ett Beast Master spö från Shimano så man tycker att det ska palla, sen borde linan som är 0.09mm Nanofil ge med sig före eller hur?

Har ett äldre Berkley Ligthening som får duga så länge men vad skulle ni rekommendera för UL spön? Dom små brukar inte kosta lika mycket som dom större spöna så man kanske kan fläska till med ett top of the line.
      Hej Jimmy;

Den vanligaste orsaken till att spön går av är att man gång på gång försöker rycka och slita loss ett bete som fastnat i botten...

Dagens dynema- och spectralinor är så otroligt starka och stumma att de med få undantag kan vara starkare än många spön...

Har du inköpskvittot kvar och garantin fortfarande gäller kan du "med mössan i handen" ta med spöt samt kvittot och gå in till den butik där du köpte spöt ...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm
      Old Firehand

Kommentera

har du kvitto kvar kan du ju testa. Sedan slutar du att rycka loss bottennapp med spöt..

Kommentera

Jag har knäckt 2 spön köpta Lundgrens fiskeredskap jag fick nya direkt. Sämre gick det för min kompis som knäckte sitt spö köpt på söders sportfiske .
          Mycket är upp till handlaren.
          Men har du drulle försäkring ta det den vägen.
          Mvh Fredrik

Kommentera

När jag får bottennapp brukar jag linjera spöringarna med linan och dra rakt från bottennappet, ibland får man hjälpa bromsen på rullen. Har även någon gång fått linda linan runt ett knivskaft för att få mer kraft. På detta vis behöver man inte belasta spö't i onödan

Kommentera

Ursprungligen postat av Realdoolar Visa inlägg
              När jag får bottennapp brukar jag linjera spöringarna med linan och dra rakt från bottennappet, ibland får man hjälpa bromsen på rullen. Har även någon gång fått linda linan runt ett knivskaft för att få mer kraft. På detta vis behöver man inte belasta spö't i onödan
              Inte så bra att dra rakt bakåt om en har multirulle dock:-)
              Någon beskrev en liknande teknik som din. spänna upp linan så mycket en orkar rakt mot betet och snabbt fälla bygeln och det ska lossna av snärteffekten.. Om det funkar vet jag inte.
              Från båt är ju en dragräddare guld värd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                Inte så bra att dra rakt bakåt om en har multirulle dock:-)
                Någon beskrev en liknande teknik som din. spänna upp linan så mycket en orkar rakt mot betet och snabbt fälla bygeln och det ska lossna av snärteffekten.. Om det funkar vet jag inte.
                Från båt är ju en dragräddare guld värd.
                Du menar att linan gärna begraver sig på rullen? Inte tänkt på det faktiskt, har bara kört haspel fram till nyligen

Dragräddare sa du... Har du några handfasta tips på vilken man kan köpa, eller om det kanske finns någon smutt DIY-lösning?

Kommentera

Du menar att linan gärna begraver sig på rullen? Inte tänkt på det faktiskt, har bara kört haspel fram till nyligen
                  Precis

Dragräddare sa du... Har du några handfasta tips på vilken man kan köpa, eller om det kanske finns någon smutt DIY-lösning?
                  Tror det finns eller fanns någon att köpa men DIY är ju skiten:-) finns nåra på youtube vet jag. Nån med kraftigare lina rep och en hellsickes massa trekrokar lite huller om buller som är knutet i samma änden på linan som träs över din lina och letar sej ner till betet och förhoppningsvis lyckas man kroka krokarna:-)
                  Kan varit i "nu far ditt flöte" jag såg just den varianten.

Kommentera

Ett utdragbart hundkoppel, en blyvikt och kedjor har jag sett några varianter av. Men ännu inte fått tummen ur och tillverkat en själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04