UL eller vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL eller vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL eller vad?

Hej, har kollat på UL som jag tänkt använda för abborre och lite enklare fiske, vad rekommenderas för set runt 1000-1500kr? Är det UL som gäller eller ska man gå upp i klass som är större än UL? Tips och råd önskas.
    Senast ändrad av timtimtim; 2015-04-27, 16:44.

Hur menar du klass större än UL. UL står ju för ultra light och brukar anses vara upp till 10g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
      Hur menar du klass större än UL. UL står ju för ultra light och brukar anses vara upp till 10g.

Vad lite otydlig tror jag, är det UL man ska satsa på om det är abborre som gäller eller ska man gå upp i klass?

Kommentera

Vilket spö du skaffar beror på hur du vill fiska. Vill du exempelvis jigga finns det spön som är mer lämpliga än andra för det. Jigg är ju stekhett på abborre för övrigt.

Kommentera

Ok vilka vikter pratar vi om? upp till 15-20g?

Kommentera

Ursprungligen postat av timtimtim Visa inlägg
            Ok vilka vikter pratar vi om? upp till 15-20g?
            Beror på metod som sagt. Dropshotspön (jiggspön) har ofta kastvikt upp till ca 25-28g.

Kommentera

De flesta UL-mojängerna för den slanten tycker jag känns alldeles för korta och sladdriga, men att klämma och känna är A och O. Jag själv hade nog valt att gå upp en klass, jag har nog aldrig fiskat med något lättare än 5 gram, bortsett från flugor.

Jag hade i fler år ett helt superbt shimano-kombo, fick de för typ 650 riksdaler med lina o lite tafsar. 6 fot långt och kastviikt 5-15g, det var helt suveränt till att dänga spinnare, småwobblers och skedar efter abborre, det nyttjades även flitigt i Put and take-sjöar. Att jigga gick sådär, lite för dålig ryggrad. Det mötte tyvär sin död när undertecknad hade förfriskat sig efter fisket och skulle bära in utrustningen genom en tung dörr.

Kommentera

Ok, så vad är skillnaden på jiggspöt och ett vanligt haspel spö då? jag menar vad är det som är så speciellt med jiggspöt? mer ryggrad? jag vill att det ska kännas kul att fiska borre med utrusningen så helst inte för styva grejjer

Kommentera

Någon jigg-fantom kan säkert komma in och specificera exakt vad som gör ett bra spö, men jag vill ha ett spö med känslig topp och mycket ryggrad, då kan jag styra bra och får bra kontakt med betet så jag känner vad som händer. Självklart kan man jigga med (nästan) vilket spö som helst men det blir roligare om man har rätt prylar.

jag kan lova dig att ett jiggspö inte gör dig besviken när du fightas med en borre, men det låter som att du behöver ett lite mer "allround" om du inte tänkt att enbart jigga. Gå till en välsorterad butik och be personalen om hjälp med att hitta ett spö som passar in i dina kriterier, känn också gärna lite på just ett jiggspö, typ dragon fishmaker, så får du se vad som menas.

Jag ska göra en dum grej och länka till en kombo som ja tror skulle funka utmärkt till abborrfisket för dig http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-catana-6

Om du vill bränna lite mer pengar så kolla på shimano Beastmaster 180L 3-14g, lägg därtill en rulle i shimano 1000-storlek eller motsvarande och du kommer ha galet kul.

Kommentera

Vilken shimano rulle i 1000 size?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar