Röd flätlina till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röd flätlina till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cruze Visa inlägg
    Känns mer som en förbättrad version av tracerbraid, vilket är ganska taskig på haspel i min erfarenhet.
    Är din erfarenhet att Tracer Braid är dåligt på haspel? Oj, jag har det på alla mina haspelrullar och det har aldrig fungerat dåligt. Tracer Braid är den perfekta linan för haspel för mig.

Kommentera

Ja den trassla ganska mycket för mig, kan ha vart min rulle men har hört fler som inte uppskattar den till sin haspel.. Jag har 0.15mm Fireline på en annan haspelrulle och det har aldrig krånglat på 3 år så jag skulle nog rekommendera den Hur är powerpro till haspel?

Kommentera

Hur är powerpro till haspel?
        Funkar men jag föredrar fireline,

På Multi tycker jag Power-Pro är det bästa alternativet av flätlinor (kör mycket nylon)
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-04-15, 20:58.

Kommentera

Kör Fireline på alla Hasplar utom min Sustain där sitter det PP och jag gillar den bättre, så jag kommer byta till PP då den är mjukare och "Tystare"

De linor som har skapat problem för mig är Suffix och den linan med en spindel på

Kommentera

Tufline supercast är annars en riktigt trevlig lina till haspel som jag varmt rekommenderar. Tyst i ringarna, känns stark för sin dimension, håller färgen bra och brukar gå att hitta ganska billigt. Bara fördelar enligt mig!

Fireline är helt okej, men väsnas väldigt i ringarna på en del spön. Vet inte riktigt vad det beror på.

Kommentera

Jag upplever att det funkar olika bra med olika märken av flätlina på olika märken av rullar, och vissa gånger kan två rullar av lika modell och märke behöva två olika lin varianter för att funka optimalt om det beror på missar i tillverkningen av linorna eller små variationer på rullarna vet jag ej men det är iallafall min upplevelse!
              Är själv förtjust i Sufix832 och Tracerbraid så det är dom två jag startar med och oftast passar den ena eller den andra
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Fireline är en sk "fused" superlina, vilket innebär att fibrerna är ihopsmälta istället för sammanflätade, som på en "braid"/flätlina. Detta ger en skillnad i hur linan beter sig: på multirullar blir det en nackdel, men på haspelrullar blir det en fördel. Att Fireline är något styvare än en traditionell, rund flätlina, gör att det inte lika lätt bildas sk wind knots under utkastet.

Sedan finns också annat man kan göra för att undvika dessa wind knots: inte ha för mycket lina på spolen, se till att fiska med sträckt lina osv. Men valet av lina kan vara till stor hjälp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 716 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04