Röd flätlina till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röd flätlina till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Spolade nyligen på Strike Wire Red Strike på en lågprofil, har hört lite blandat om denna lina men då det var en gratis rulle kändes det värt att testa. Har inte hunnit komma ut än men linan känns helt ok och enligt recensioner ska den hålla färgen bättre än sina motparter från andra tillverkare. Just i de lägre brottstyrkorna så är Red Strike något tjockare än de andra tillverkarna men från 0.15 och upp så vänder det (Strike Wire Red 0.15 = 11kg, Power Pro Red 0.15 = 9kg, Fireline Red 0.15 7,9kg).

Kan som sagt inte säga så mycket om denna lina då jag inte hunnit testa den än, men på papper ser det bra ut iallafall.

Kommentera

Hej,

Jag måste haft en fantastisk tur för jag har säkert haft 10-12 olika linor på mina hasplar både platta, runda och fanken vet om jag inte haft några romboida också :-) Inga lintrassel någonsin så mitt råd är att hitta en lina du gillar och testa, funkar inte det så testa en annan och till sist har du den du vill ha, även om metoden kanske är lite kostsam så är den väldigt kul! Lycka till med linvalet.

Kommentera

Tack för svaren! Visst borde 0,12mm vara lämpligt till fiske med små jiggar och andra beten mellan 7 och 20 gram?

Kommentera

Den nya Berkley Black velvet ska ju tydligen hålla färgen och ha grym brottstyrka men är det någon som har prövat den? Låter oftast mycket bättre än det är...

Kommentera

och ha grym brottstyrka
            Verkar inte va så mycket starkare en övriga Berkley linor men färgen ska hålla bättre.

Kommentera

Tar ju ca dubbelt så mycket som en vanlig fireline (0.08/0.10/0.12) om siffrorna stämmer . Men jag tvivlar på att den är så bra till haspel... Känns mer som en förbättrad version av tracerbraid, vilket är ganska taskig på haspel i min erfarenhet.

Kommentera

Berkley Fireline 0.12 röd, otroligt nöjd.
                Följ gärna mitt fiske på min blogg!

Kommentera

Känns mer som en förbättrad version av tracerbraid,
                  Håller med dig.

Om något starkare en tracerbraid blir en 25 kg lina 0:32- 0:35 mm i tjocklek.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
                    En flätlina ska alltså inte vara rund om den används till haspel? Men jag tycker att största bekymret med fireline är att den börjar fransa så lätt och tappa färg, å när den fransar sig så blir den ju inte direkt starkare..
                    Jag har den röda firelinen, fiskat med den sen förra hösten inte supermycket fiskad men inte lite heller, den är lika intensivt röd som när den var ny!

Kommentera

Ursprungligen postat av pepparmannen Visa inlägg
                      Jag håller med Snöhäst. Du kan dock glömma det där med färgen. Den röda fireline är röd när du spolar på den, två kast senare är den rosa, ytterligare två kast senare är den vit..I princip. Lika bra att köpa Crystal från början och inte tramsa runt med färger
                      Inte alls så säker på att du fått fireline, min är fortfarande lika röd som när den var ny! Där emot crystal tar färg efter vattnet och smuts och håller sig vit i några pass

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04