Röd flätlina till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röd flätlina till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röd flätlina till abborrfiske

Tjena!
    Köpte nyss ett draugen d4 tillsammans med en shimano aernos och ska köpa en lina nu. Linan ska användas till lättare abborfiske (jigg, spinnare) och måste ju bara ha en röd lina för att matcha spö och rulle!
    Så min fråga är vilken är den bästa röda flätlinan i dimension 0,10-0,15?? Många gillar fireline men jag har inte kommit överens med den linan förut. Tycker att fireline tappar färg lätt, fransar sig och inte har särskilt rund profil men är den nyare fireline bättre?? Övertyga mig!!

På haspel funkar Fireline bra just för att den inte är rund, bara ett tips.
    /H

Kommentera

Blev det bra med rullen? Blev det 7'?

Kommentera

Jo de blev 7 fotarn och rullen verkar sitta väldigt fint på de spöt. Fast man får ju mycke smidigare och lättare prylar om man kör 6 fot tillsammans med en mindre rulle

Kommentera

En flätlina ska alltså inte vara rund om den används till haspel? Men jag tycker att största bekymret med fireline är att den börjar fransa så lätt och tappa färg, å när den fransar sig så blir den ju inte direkt starkare..

Kommentera

En flätlina kommer alltid "fransa" sig, de betyder inte att all styrka försvinner... Jag har fiskat med samma fireline i 2 år nu, minst en gång i veckan.
            Du behöver inte 5kg linstyrka egentligen heller då jag är ganska säker på att din rulle inte ens har 5kg i bromsstyrka.

Jag skulle valt fireline, de är en självklarhet på haspelrullarna.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag håller med Snöhäst. Du kan dock glömma det där med färgen. Den röda fireline är röd när du spolar på den, två kast senare är den rosa, ytterligare två kast senare är den vit..I princip. Lika bra att köpa Crystal från början och inte tramsa runt med färger

Kommentera

Kör helt uteslutande med fireline. Jag tycker den inte fransar sig. Har fiskat med samma lina på HÖ spöt i två år utan fransar eller linbrott, bytte nu pga färgsläpp bara.

Kommentera

Jag är inne på min 4 fireline exceed (röd)och någon färg har den då inte tappat. Jag måste ha haft tur.

Kommentera

Ursprungligen postat av pepparmannen Visa inlägg
                    Jag håller med Snöhäst. Du kan dock glömma det där med färgen. Den röda fireline är röd när du spolar på den, två kast senare är den rosa, ytterligare två kast senare är den vit..I princip. Lika bra att köpa Crystal från början och inte tramsa runt med färger
                    Nja, visst tappar den färg, men inte sådär snabbt. Sedan instämmer jag i att det är Fireline (eller möjligen Nanofil) som gäller för haspelrullar, för att undvika lintrassel. Fransningen är inget att bry sig om.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04