Teleskopspö för vandring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teleskopspö för vandring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teleskopspö för vandring

Hej!

Är nybörjare vad gäller fiske.

Ska ut och vandra en del i år och tänkte ha med ett lättare haspelspö för fiske i insjöar. Kommer främst fiska som tidsfördriv och se eventuell fångst som "bonusmat", men vill kunna få upp aningen större fiskar i t ex fjällsjöarna om lyckan står mig bi.

Vill gärna köpa ett färdigt set för runt 8-1000 kr som maxpris. Någon som har tips?

Har tittat på de här, är någon av dessa att föredra?

Vad gör spölängden för skillnad egentligen?

Tack!

Mats det blir knepigt om man ska ha ett ultraportabelt set för en billig peng, det brukar bli ganska låg kvalitet då. Ju fler delar ett spö är i desto mer krävs det av kvaliten för att spöt ska behålla sina egenskaper. Det finns ju en uppsjö billiga teleskopset och om du har ganska låga krav och endast planerar att fiska sporadiskt så funkar ju dessa, men om du vill ha ett set som du faktiskt kan njuta av så rekommenderar jag något annat.

Teleskop:
    + Billigare än flerdelat
    + Tar mindre plats när det är ihopfällt
    + snabbt och smidigt att fälla upp, du kan till och med ha allt färdigriggat så du kan börja fiska på några sekunder.
    - ofta låg kvalitet
    - ofta tyngre än flerdelade spön
    - långt ifrån lika bra när det kommer till kastlängd och drillningskänsla etc etc.

Flerdelat:
    - Dyrare än teleskop
    - Tar längre tid att packa upp
    - Tar mer plats
    + otvivelaktigt bättre spö

Med andra ord; försök hålla dig borta från alla billiga teleskop-set som finns i butiker som typ biltema etc etc. Kolla t.ex. hos sportfiskeprylar och sätt ihop ett set själv. Det mest användbara för dig vore ett spö klassat någonstans runt 5-25 gram.
    Senast ändrad av Doc.; 2015-03-28, 17:05.

Kommentera

Ett flerdelat spö håller bättre än ett teleskop spö.

Titta på savage gear roadrunner, då får du en fin vadderad väska med på köpet som skyddar spöt så det håller längre och det finns i flera vikt klasser.

Ett längre spö kastar längre och ett kort spö är träffsäkrare.
      Senast ändrad av trigger; 2015-03-28, 17:09.

Kommentera

Här är hyfsat bra prylar, sen en fireline .12 så har du grejer som håller för lite större fisk.

Kommentera

Tack, vilken respons!

Ok, jag går upp lite i pris och undviker teleskopspö.

Då är frågan om de här tre grejerna kan passa mina behov:

Spö:

eller

Rulle:

Lina:

Om någon orkar tipsa om en enklare grunduppsättning med beten (för både abborre och kanske lite större fjällfisk) blir jag glad!

Kommentera

Dittdrag.se har utvecklat en egen serie 3-delade spön för en billig peng med helt okej kvalitet. Kontakta dem och hör om du kan beställa ett sånt. Det finns inte i deras webshop men jag rekommenderar ett sånt spö. Köpte mitt för 300kr vilket gör att du kan hitta en lite bättre rulle till det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mats Jacobsson Visa inlägg
              Om någon orkar tipsa om en enklare grunduppsättning med beten (för både abborre och kanske lite större fjällfisk) blir jag glad!
              Spinnare i olika storlek funkar, varje fiskare har sina favoriter, själv kör jag mest med Vibrax och Lotto då jag tycker de är "driftsäkra" och fångstgivande. Andra fiskare har andra favoriter så som Reflex, Droppen, Myran, Mepps med flera.

Små wobblers är också effektiva för öringfisket, i stort sett alla Rapalas i storlek 3-9 cm funkar för detta. Nils Master Invicible 5-7 cm och Salmo Hornet är annat som fungerar fint. Favoriter för mig här är Rapalas i färgen GFR som alltid funkar, modeller jag gillar är Team Esko 7 cm och Jointed i både flytande och sjunkande version 7 och 9 cm. Du kanske vill ha nåt som går lite djupare och där kan jag rekommendera Rapala Minnow Rap 7 eller 9 cm.

Skeddrag är inte heller fel och där kan jag rekommendera minsta storleken på klassiska ABU Toby som allt som oftast levererar. Rapala Minnow Spoon i 5 och 7 cm är också fin, gärna i färg GFR här också.

Men egentligen klarar du dig nog rätt bra med endast ett par stabila spinnare i oilka storlekar om man vill göra det enkelt för sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av JesperAdolfsson Visa inlägg
                Dittdrag.se har utvecklat en egen serie 3-delade spön för en billig peng med helt okej kvalitet. Kontakta dem och hör om du kan beställa ett sånt. Det finns inte i deras webshop men jag rekommenderar ett sånt spö. Köpte mitt för 300kr vilket gör att du kan hitta en lite bättre rulle till det.
                Jag har ett sånt spö och kan faktiskt rekommendera det, grymt bra deal för det priset. Men, det är tredelat och blir alltså 80cm för ett 8-fotsspö vilket är lite i det längsta laget om man ska ut och vandra. Jag personligen skulle kört savage gear roadrunner xlnt som du länkar till, har inte testat det men har hört bra saker om det. Det är dessutom en 7-fotare vilket innebär att det blir 53-54cm isärplockat.

Rullen du länkar till är lite i det minsta laget (det är en 1000-rulle), köp hellre en 2-3000rulle.

Håller för övrigt med Honkaama; spinnare är alltid ett säkert kort och kommer nog vara perfekt val för just vandringar med fiske i tjärn osv. Om du vet att du kommer fiska främst i tjärn så kan det vara bra med lite gälla färger på dragen eftersom små tjärn ofta har humusfärgat vatten.
                Jag skulle personligen kompletterat med lite grejer för att kunna kastmeta också. köp några glidflöten, blysänken, enkelkrok och kanske en burk powerdough (om du kör powerdough kan jag rekommendera pasteholder hooks från Darts). Efter en lång dag till fots så är det nog skönt att kunna kasta ut ett flöte och sätta sig ner och vänta.
                Senast ändrad av Doc.; 2015-03-28, 19:57.

Kommentera

Som sagt, det beror vad du ska fiska. Du nämner abborre och lite ädelfiskar. Jag skulle satsa på ett 7 fots spö (210cm) med en betesvikt någonstans mellan 5-25g, du vill ju kunna slänga iväg lite lättare spinnare. En 1000 rulle funkar utmärkt till den vikten av beten och jag har drillat gäddor på 5 kg utan problem med just en sienna. Fisket blir smidigare och roligare med lättare grejer. En Abu reflex 12g koppar är allt man behöver i betesväg

Gör det inte svårare än vad det är.

Kommentera

Hejsan!

Lånar tråden men i samma syfte som ts.

Jag är ingen nybörjare utan hänger mig åt havsöringsfiske längs Stockholmskusten och gäddfiske när det inbjuder.

Att knalla i Lapplandsfjällen och fiska vad som bjuds i sjöarna där är jag däremot helt blank på, och jag har följt tråden då jag sitter i samma sits när det kommer till utrustningen.
                    Blir lite Kebnekaise, lite tälta i ingenstans vid en sjö och fånga middag under 1 v.

Är ute efter ett haspelspö som fungerar att ta med sig som handbagage på flyget, som lämpar sig till ädel, abborre mm. Tänker endast ta med högst fem drag och det blir några spinnare och lätta öringwobbler.
                    Har väl kikat lite extra efter fyrdelat med tubväska i viktklass 5-30 g cirka. Vill även kunna använda det hemmavid till Abborre och havsöring så lite kvalitutta önskas.

Rullen har jag redan bestämt mig för, det blir en Penn Conflict 2000. Är löjligt förtjust i den utseendemässigt och har bara läst bra om den. Passar mig bra i HÖ fisket hemmavid också.

Spöt då?

Kriterna:
                    Funka längdmässigt som handbagage.
                    Tubväska att fästa i ryggan.
                    Rätt spö för tänkta fisket.

Har fastnat för detta, i 8' 8-20 gram. Någon med erfarenhet av det? Tar gärna emot fler tips.
                    Mvh Matte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S