amb 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5601 JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• amb 5601 JB

Vet att det finns många trådar om den här rullen, men har inte hittat nå svar på de ja funderar över.

Jag undrar hur den skulle bete sig om man inte enbart vill jerka me den.. tex bottenmete å flötmete efter gädda eller kanske havsöringsfiske, naturligvis med ett annat spö som är mer lämpat för de ändamålet. Tänke nämligen köpa ett jerkset.. men vill kunna använda rullen till mer än bara jerkfiske även fast de förmodligen blir mest jerkande... Så jag vore tacksam om ni har nå råd å dela med er av.

Den kommer att bete sig som alla andra bra multirullar i samma situation. Helt utmärkt.
    Kasta ut, sträck upp linan, frikoppla spolen och lägg en linslinga under ett linklips eller en gummisnodd. Invänta storgäddan, ålen eller vad du nu hoppas på.
    Flötmetar du så behöver du inte ta till linslingetrixet.
    Flötestrolling är mammas gata för multirullar! Fäst då upp linan med linslingetrixet. Sen behöver du bara ro sakta. Du kan ännu hellre hålla linan när du ror! Det ger extra liv åt betet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av sm00rph
      Vet att det finns många trådar om den här rullen, men har inte hittat nå svar på de ja funderar över.

Jag undrar hur den skulle bete sig om man inte enbart vill jerka me den.. tex bottenmete å flötmete efter gädda eller kanske havsöringsfiske, naturligvis med ett annat spö som är mer lämpat för de ändamålet. Tänke nämligen köpa ett jerkset.. men vill kunna använda rullen till mer än bara jerkfiske även fast de förmodligen blir mest jerkande... Så jag vore tacksam om ni har nå råd å dela med er av.
      Vet inte om jag skulle rekommendera denna rullen till öringsfisket. Den känns lite onödigt klumpig till det. Till jerkfiske funkar den bra men jag skulle köpa en lite smidigare till öringsfisket.

Mvh,Fred

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs
        Vet inte om jag skulle rekommendera denna rullen till öringsfisket. Den känns lite onödigt klumpig till det. Till jerkfiske funkar den bra men jag skulle köpa en lite smidigare till öringsfisket.

Mvh,Fred

Mjo, kanske den är.. men de var mest ett exempel.. hur lätta drag kan man dänga iväg med en sån rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av sm00rph
          Mjo, kanske den är.. men de var mest ett exempel.. hur lätta drag kan man dänga iväg med en sån rulle?
          - Hur lång kastvidd behöver Du?
          - Flät eller nylonlina?
          Om vi utgår från flätina så blir alla Ambassadeurer i 5000 storlek i praktiken kastlängdsbegränsade eller svårhanterliga när vanliga beten går under 20gram. Flytwobblers och fladdriga skedar, särskillt under 25gram, sätter nybörjaren på hårda prov, framförallt när det är blåsigt.

Men det finns knep att få rullen att funka utmärkt från +100g ända ner till 8gram, men det är inte gratis och kravet på underhåll och skötsel ökar enormt.
          www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 350 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist