Multi till St Croix LTB Swimbait 7.10 -4 oz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix LTB Swimbait 7.10 -4 oz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi till St Croix LTB Swimbait 7.10 -4 oz

Har just lagt vantarna på ett StCroix Legend Tournament Bass Swimbait 7,10 -4oz....

Nu väntar den angenäma uppgiften att para ihop spöt med den ideala rullen......hmm

CQ201-14?
    Calcutta 201D?
    Chronarch201E7?
    Daiwa Advatage Supertuned?
    Curado 201DPV?
    TEDC201?
    Revo Beast?
    Revo STX g2?
    Revo Inshore?
    StCroix Avid 250
    Amba 2500c IAR
    Amba 5501 CS Pro rocket
    Daiwa Royga?
    Daiwa Lexa 300?
    .......
    .......?
    Eller....??

Ja vad säger ni andra....vad skulle ni välja?

Vore kul att höra hur de som har erfarenhet av spöt har resonerat lika väl som hur ni andra skulle resonera om ni skulle skaffa spöt....

Fältet e fritt:.......

Kommer komma tillbaka kring mina egna tankar lite längre fram....

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2015-03-03, 07:14.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

För att kunna hjälpa dig i den här riktigt svåra fråga,
    då tycker jag att det vore sjysst att vi får veta lite mer om vilka beten och fisketekniker ska setet användas för, så att vi inte föreslår massa rullar i blindo.

//T

Kommentera

Nu väntar den angenäma uppgiften att para ihop spöt med
      CQ201-14?
      Calcutta 201D?
      Chronarch201E7?
      Daiwa Advatage Supertuned?
      Curado 201DPV?
      TEDC201?
      Revo Beast?
      Revo STX g2?
      StCroix Avid200?
      Amba 2500c IAR
      Amba 5501 CS Pro rocket
      Jag tycker du ska försöka para spöet med det jag markerat i dina alternativ, resultatet av det kanske blir en riktig höjdare

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        För att kunna hjälpa dig i den här riktigt svåra fråga,
        då tycker jag att det vore sjysst att vi får veta lite mer om vilka beten och fisketekniker ska setet användas för, så att vi inte föreslår massa rullar i blindo.

//T
        Här handlar det om tycke och smak. Kan nog komma fram till egna slutsatser utan "hjälp".....men tycker ändå att det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar. Om rullvalet beror på vilka beten som skall användas kan det vara kul att höra hur man resonerar.....likaså vilket fiske man valt att använda kombon med spöt och rullen...

Vad skulle du köra för typ av fiske med spöt? och vilken rulle skulle du välja? och varför? (....nu vet jag vilken rulle...men ändå...)

Har sett Frändstam köra jiggfiske med spöt tillsammans med en Revo Toro NaCl.....vad kör andra med spöt...?

Än så länga kan jag bara gissa vad jag själv kommer att använda det till och då talar vi nog beten i intervallet 40-80 g.....men även om jag själv inte tror att jag kommer att använda det till 120grams jerkbaits så tycker jag att det vore intressant att höra om någon annan har gjort det valet (du förstår nog att exemplet var hugget ur luften...men bara för att illustrera hur jag resonerar...)

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2015-02-19, 14:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag tycker du ska försöka para spöet med det jag markerat i dina alternativ, resultatet av det kanske blir en riktig höjdare
          Kommer definitivt att testas.....rullen har hittills suttit som en smäck på ett Edge Dynamic Powercast 8,6 fot - 120g (ett spö som möjligen ligger rätt nära i användningsområde) så den borde ha goda förutsättningar att trivas på spöt....

/S

Kommentera

Har inte koll på alla dina rullar, med vad det är värt kör jag en Lexa300 på mitt LTB Swimbait, har testat med Amba 5601 VC Pike, men tycker det blir lite tungt för finliret med det lätta spöt, VC passar bättre på mitt Lip Stick.
            Kör mest gummi under hektot på detta spö, men även spinnerbaits o en o annan tail. Man kan ju få till ett välbalanserat kit med lätt LP rulle och köra lite slack line eller lätt jerk.

Testa Curadon eller Calcuttan (som jag för övrigt är lite sugen på) borde funka ypperligt!

Lider med dig i ditt i-landsproblem

/Anders
            Senast ändrad av Ottolilleman; 2015-02-19, 14:38.

Kommentera

Det köpte du i Enköping va? va nära jag med

Kommentera

Ursprungligen postat av Ottolilleman Visa inlägg
                Har inte koll på alla dina rullar, med vad det är värt kör jag en Lexa300 på mitt LTB Swimbait, har testat med Amba 5601 VC Pike, men tycker det blir lite tungt för finliret med det lätta spöt, VC passar bättre på mitt Lip Stick.
                Testa Curadon eller Calcuttan (som jag för övrigt är lite sugen på) borde funka ypperligt!

lider med dig i ditt i-landsproblem

/Anders
                Precis som du är inne på är spöt extremt lätt.....en helt annan känsla än det Longranger som har sedan tidigare...

Tycker nog också att det vore synd att ta bort en del av denna känsla genom att "överbelasta" spöt med en alltför tung rulle...

Vad kör du med för typ av beten och viktklasser till ditt spö?

Viktklassningen tycker jag verkar avvika en del mellan Muskie och Bassvarianterna av LT-spöna..

Longrangern är klassad upp till 3 oz men spontant känns det kralligare än Swimbait-spöt trots dess 4 oz klassning...

//S

Kommentera

SB, nu visste inte jag att du var ute efter efter förslag på beten och fisketekniker oxå. Det borde du ha skrivit i första inlägget!

Detta spö har jag haft i kikarsiktet under ett lång tid, men det jag inte gillar är längden och det handlar precis om allt annat, om tycke och smak. Sen att det är en bassklinga är det ett plus tycker jag, för att det skiljer en del material mellan St Croix muskie och bassklingor, vilket är inte så konstigt.

Tuffa snabba St Croix bassklingor är perfekta för att fiska "små" jerkbaits, tailar och jiggar med, så med ett sådant spö går det att sätta ihop ett donwsizat gäddset som är både lätt och kraftigt, vilket jag personligen föredrar före allt annat. Anledningen till att jag tittade på detta spö redan för några år sedan var för att byta ut mitt lättgäddsetsspö som jag fiskar ovanstående beten med och som består av ett St Croix bassklinga [såklart] med maxvikter runt 70-80g och en inte allt för stor och tung fiskerulle.

Det vore intressant att få höra vad hade du i åtanke när du köpte detta spö, för att jag vet att du kan komma fram till egna slutsatser utan "vår" hjälp, men det är klart det är alltid roligt att få igång lite tankeverksamhet här på forumet.

Häls //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-02-20, 11:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Precis som du är inne på är spöt extremt lätt.....en helt annan känsla än det Longranger som har sedan tidigare...

Tycker nog också att det vore synd att ta bort en del av denna känsla genom att "överbelasta" spöt med en alltför tung rulle...

Vad kör du med för typ av beten och viktklasser till ditt spö?

Viktklassningen tycker jag verkar avvika en del mellan Muskie och Bassvarianterna av LT-spöna..

Longrangern är klassad upp till 3 oz men spontant känns det kralligare än Swimbait-spöt trots dess 4 oz klassning...

//S
                    På Swimbait kör jag allt från Relax 6" o McRubber JR till Big McRubber samt McTails. Kommer köra en massa Pig King lures nu pga Karma 2014 =) egentligen passar de stora gummina bättre på Lip Stick-spöt. Swimbait pallar över 4 oz som du skriver, men man får ju känna efter o se. Har ingen erfarenhet av Longrangern mer än "torrviftning" men Muskie spön är ju lite stadigare.

Har f.ö. i ren islossning-frustration inhandlat ett Bass Spinnerbait på upp till 1oz . Kommer testa borre-fiske samt lätta swimbaits för Gäddorna, så nu står man ju ännu mer i valet o kvalet...

Inväntar sol o blåst så att isen ger sig på min lilla vik, då jäklar
                    /Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S