Multi till St Croix LTB Swimbait 7.10 -4 oz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix LTB Swimbait 7.10 -4 oz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Intressant läsning!
    Jag saknar ett utlåtande om 2500C som var med på din lista.
    Är den inte med i matchen längre?
    Hej!

Faktum är att jag efter inlägget igår klev ner till min mancave i källaren och kom på att jag glömt att skruva dit min champagnefärgade 2500c iar.....sagt och gjort...

Kan väl konstatera att rent estetiskt så delas topplatsen mellan oldschool och newschool (2500c o CQ201-14)

Rent ergonomiskt så är (=känns enl mig) den lilla Amban faktiskt skönare att greppa än CQ-rullen.....till nackdelen hör i mitt fall dock en någon kort vev samt att min rulle egentligen är optimerad för HÖ-fiske och inte att dänga beten uppemot 100 g. (edit: gäller som sagt min rulle...kebas variant pallar säkert..no doubt about it!)

Jämfört med 201D-cuttan är (=upplevde jag) Amban dessutom lite tyngre rent viktmässigt.

Skulle jag använda min 2500c till gäddfiske så får det nog bli på mitt RST LF Tailchaser Light.....där kan den få byta plats med min 201D som satt på det spöt förra säsongen.....blir lite mer retromässig look på den kombon och perfekt för drag i viktintervallet 20-50 g...

Nu skall vi ha klart för oss att detta naturligtvis är något annat än hårklyveri på högsta nivå då i stort sett alla rullar som varit uppe till diskussion har förutsättningar att passa alldeles utmärkt på spöt....

Vad som sedan föredras av var och en är sedan tycke och smak....

Men men....det är kul med kit...

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2015-03-02, 15:49.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

@SB: Hm, det vore bra att få en jämförelsebild på profilen mellan 2014 CQ, 201D och 2500, för att "vi" andra ska förstå. Framför allt , jag har ingen 2500C till hands nu. De andra har jag bra koll på.
      Viktmässigt ligger alla dessa tre ganska nära varandra och det är klart att 2014 CQ är några gram [typ ca 30] lättare än de andra två.

KeBa: Som jag skrev innan, du får återkomma med en rapport om hur det gick sen. Jag tror att du vet vad du gör.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-03-02, 15:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Hm, det vore bra att få en jämförelsebild på profilen mellan 2014 CQ, 201D och 2500, för att "vi" andra ska förstå. Framför allt , jag har ingen 2500C till hands nu. De andra har jag bra koll på.
        Viktmässigt ligger alla dessa tre ganska nära varandra och det är klart att 2014 CQ är några gram [typ ca 30] lättare än de andra två.

KeBa: Som jag skrev innan, du får återkomma med en rapport om hur det gick sen. Jag tror att du vet vad du gör.

//T
        Enligt uppgift på japantackle.com så skall CQ201-14 väga 240 g
        Både 201D och Ambassadeur 2500c iar skall enligt de uppgifter som jag hittat väga 265 g. Nu har jag dock för mig att min 2500 c iar är utrustad med stativ i kromad mässing och det kan vara det som gör att jag upplever den som lite tyngre... skall kolla på vågen när jag kommer hem.....

Skall också ta några kort.... för att underlätta jämförelser för er som inte förfogar de rullar som vi snackar om...

När det gäller ergonomijämförelsen mellan CQ201-14 och 201D så är guldrullens palmingsida något mindre än den på 201D.....detta samtidigt som vevhandssidans utdragna profil på CQ201:an gör att mina långa fingrar får svårare att hitta en skön grepposition på undersidan av den rullen jämfört med det grepp jag kan ta om 201D-rullen som har en mindre utdragen vevhandssida....

//S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Enligt uppgift på japantackle.com så skall CQ201-14 väga 240 g
          Både 201D och Ambassadeur 2500c iar skall enligt de uppgifter som jag hittat väga 265 g. Nu har jag dock för mig att min 2500 c iar är utrustad med stativ i kromad mässing och det kan vara det som gör att jag upplever den som lite tyngre... skall kolla på vågen när jag kommer hem.....

Skall också ta några kort.... för att underlätta jämförelser för er som inte förfogar de rullar som vi snackar om...

När det gäller ergonomijämförelsen mellan CQ201-14 och 201D så är guldrullens palmingsida något mindre än den på 201D.....detta samtidigt som vevhandssidans utdragna profil på CQ201:an gör att mina långa fingrar får svårare att hitta en skön grepposition på undersidan av den rullen jämfört med det grepp jag kan ta om 201D-rullen som har en mindre utdragen vevhandssida....

//S
          edit:.....hårklyveri på hög nivå som sagt....

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            edit:.....hårklyveri på hög nivå som sagt....
            I det stora hela, kommer du att vara mkt nöjd med kittet oavsett vilken av dina rullar du väljer! .... och det är det viktigaste!
            //T

PS: Det där med bilden är inte alls så viktigt, så du kan strunta i det.
            Senast ändrad av tonyex; 2015-03-02, 15:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

//T
              Absolut, fast eftersom jag är för bekväm för att fiska i detta väder så dröjer det lite..

SB, jag är jäkligt nyfiken på vikten.
              Jag har aldrig vägt mina 25'or men visst är det tyngd i dom, på gott och ont.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Absolut, fast eftersom jag är för bekväm för att fiska i detta väder så dröjer det lite..

SB, jag är jäkligt nyfiken på vikten.
                Jag har aldrig vägt mina 25'or men visst är det tyngd i dom, på gott och ont.
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	659,1 KB
ID:	1777190Click image for larger version

Size:	653,2 KB
ID:	1777189Click image for larger version

Size:	671,8 KB
ID:	1777192Click image for larger version

Size:	589,7 KB
ID:	1777191

CQ-14 är Lättviktaren i gänget......och Amban med sitt mässingsstativ Tungviktaren

/S

Kommentera

Även om bildkvaliteten inte är den bästa så syns här den "utdragna" vevhandssidan på CQ:n som gör att den tappar ergonomipoäng i mina ögon jämfört med de andra två rullarna...

Click image for larger version

Size:	835,6 KB
ID:	1777193

/S

Kommentera

Tack för infon! :-)
                    Trodde nästan 25'an skulle väga över trehundra.

Kommentera

Tack för bilden på alla tre rullar på rad. Rullarnas vikt hade jag bra koll på.

Bekvämlighet är "a och o" när man fiskar. Om man får inte något bra grepp på världens bästa rulle [om den finns], då ska man hitta en annan rulle som passar en bättre. Sånt är livet.

Så, vilken rulle vann första rundan, dvs ergonomirundan ?

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 785 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S