Ursprungligen postat av KeBa
Visa inlägg
Faktum är att jag efter inlägget igår klev ner till min mancave i källaren och kom på att jag glömt att skruva dit min champagnefärgade 2500c iar.....sagt och gjort...
Kan väl konstatera att rent estetiskt så delas topplatsen mellan oldschool och newschool (2500c o CQ201-14)
Rent ergonomiskt så är (=känns enl mig) den lilla Amban faktiskt skönare att greppa än CQ-rullen.....till nackdelen hör i mitt fall dock en någon kort vev samt att min rulle egentligen är optimerad för HÖ-fiske och inte att dänga beten uppemot 100 g. (edit: gäller som sagt min rulle...kebas variant pallar säkert..no doubt about it!)
Jämfört med 201D-cuttan är (=upplevde jag) Amban dessutom lite tyngre rent viktmässigt.
Skulle jag använda min 2500c till gäddfiske så får det nog bli på mitt RST LF Tailchaser Light.....där kan den få byta plats med min 201D som satt på det spöt förra säsongen.....blir lite mer retromässig look på den kombon och perfekt för drag i viktintervallet 20-50 g...
Nu skall vi ha klart för oss att detta naturligtvis är något annat än hårklyveri på högsta nivå då i stort sett alla rullar som varit uppe till diskussion har förutsättningar att passa alldeles utmärkt på spöt....
Vad som sedan föredras av var och en är sedan tycke och smak....
Men men....det är kul med kit...
/S
Kommentera