Spinnspö och multi till gädda, beten 30-45g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö och multi till gädda, beten 30-45g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö och multi till gädda, beten 30-45g

    Tjena!
    Fiskar med haspel, aldrig provat multi. Men jag har inga grejer som jag tycker det är riktigt gött att kasta wobblers med, så jag har tänkt köpa ett spinnset för gädda. Ska till att börja med fiska med 30-45g beten, såsom bomber 16, swim whizz, cisco kid och även lite sliders. Till under 30 gram har jag redan grejer jag är väldigt nöjd med, så lägre än så kommer det inte användas.

    Som rulle lutar det åt en 5501 cs pro rocket, verkar vara ett säkert kort. Om det spelar roll så tror jag inte jag kommer börja jerka någon gång, kan knappt fiska de beten jag redan har.

    Spö är det värre med i de kastvikterna jag är ute efter. Det enda jag lyckats hitta är sg butch light xlnt2 8.6 fot, 30-80 g. Tänker att då finns det lite marginal uppåt ifall jag vill kasta lite tyngre. Å andra sidan har jag ingen aning om vart sweetspot ligger på ett sånt spö, kanske dumt när jag mest fiskar med beten i nedre regionen av angivna kastvikten?

    Kan för övrigt säga att jag gillar och trivs med ~8-fotsspön med snabb aktion.

    Vad har ni för goa tips på grejer att köpa? Är öppen för allt, så släng ur er!

  • #2
    För många år sedan när ja va yngre så va gäddspön med kastvikt 15-50, 20-70, 30-80 relativt vanliga. Idag är det bara dom lättare kvar och sedan tyngre spön upp till 110, 130 och 150 osv.

    Men köp inget 15-45 spö. Även om det är det du ser som behov nu så är många spön överklassade och står det 45 så blir dom olidliga att kasta 50 gram med.

    Det spö du nämner är nog helt okej. i den längden och kastvikten är det få spön.

    Nya ABU Volatile Pike 7,9 finns som 50-90 kan ju va något kanske.

    eller detta spö: har inte fiskat det men viftat å känt på det i butik flertal ggr. Va riktigt sugen då spöt är snyggt och känns förbaskat skönt. Det står 40-120 vilket jag sökte då men uppskattar spöt mer som ett 30-90 spö varför det gick bort.


    Annars har Söders ett St Croix Avid i längd och kastvikt du söker för 2000:- Ett spö jag själv har i lägre kastvikt till Hö.
    Senast ändrad av Exxet; 2015-02-04, 09:15.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Jag har sg spöet, mer rätt klassning på det är 20-70g.

      Funkade även bra med en zune spinnare på 18g.

      Men en x-buster shallow 80g känns för mycket.

      Kör messt med mc-mio och soft 4-play med mitt.

      Mvh Ronny
      Senast ändrad av trigger; 2015-02-04, 09:50.

      Kommentera


      • #4
        St:Croix Avid 2oz spö grymt trevligt spö för vikter upp till 60 gr (klara även 70-80gr enligt söders) .
        Söders har den i 9fot http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-avc90hf2.html
        Lundgrens har den i 8,6fot http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13375

        Har själv 8,6 & är riktigt nöjd , har endast kört den till öring nu i vinter & med betan mellan 20-40 gr , ser fram emot våren & gäddfisket .

        Ett annat alternativ St:Croix Wild river 8fot 3oz som är lite billigare men lika trevlig ;-)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          St:Croix Avid 2oz spö grymt trevligt spö för vikter upp till 60 gr (klara även 70-80gr enligt söders) .
          Söders har den i 9fot http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-avc90hf2.html
          Lundgrens har den i 8,6fot http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13375

          Har själv 8,6 & är riktigt nöjd , har endast kört den till öring nu i vinter & med betan mellan 20-40 gr , ser fram emot våren & gäddfisket .

          Ett annat alternativ St:Croix Wild river 8fot 3oz som är lite billigare men lika trevlig ;-)
          http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=9545
          Mycket är en fråga om tycke och smak. Har själv haft 8,6an och enligt mig är 40-45 gram max för detta Avid-spö. Dock är det ett väldigt fint spö! Pratar vi Lundgrens så har de väl REA på sina Suncaster-spön och då känner jag att jag måste slå ett slag för deras 9-fotare som är klassat till 60 gram..mycket trevligt, rejält bakhandtag..men kanske något tyngre än vissa nyare spön. Tror det säljs för en 800-900 kr just nu vilket enligt mig är ett kap, funderar på ett till =)

          Kommentera


          • #6
            Sjösländan SpecialPike 8'6" 20-80g.Det var mitt allroundspö länge och väl.Inte det hippaste kanske,lite för dyrt,men det gör jobbet och en prorocket passar perfekt

            Kommentera


            • #7
              Varför en så biffig rulle till det viktspannet? Jag skulle rekommendera någon mindre "bassrulle" t.ex. Daiwa Tatula, Lexa 100 eller liknande.

              Här är en tråd som kanske kan vara av intresse: http://www.fiskesnack.com/forum/show...A4ddutrustning

              Kommentera


              • #8
                Tycker personligen att 5500 är en utmärkt rulle för det viktspannet...men smaken är som baken.

                Kommentera


                • #9
                  Instämmer hippo, så värst "biffig" är den ju inte. Men visst finns det mindre.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av shagel Visa inlägg
                    Tjena!
                    Fiskar med haspel, aldrig provat multi. Men jag har inga grejer som jag tycker det är riktigt gött att kasta wobblers med, så jag har tänkt köpa ett spinnset för gädda. Ska till att börja med fiska med 30-45g beten, såsom bomber 16, swim whizz, cisco kid och även lite sliders. Till under 30 gram har jag redan grejer jag är väldigt nöjd med, så lägre än så kommer det inte användas.

                    Som rulle lutar det åt en 5501 cs pro rocket, verkar vara ett säkert kort. Om det spelar roll så tror jag inte jag kommer börja jerka någon gång, kan knappt fiska de beten jag redan har.

                    Spö är det värre med i de kastvikterna jag är ute efter. Det enda jag lyckats hitta är sg butch light xlnt2 8.6 fot, 30-80 g. Tänker att då finns det lite marginal uppåt ifall jag vill kasta lite tyngre. Å andra sidan har jag ingen aning om vart sweetspot ligger på ett sånt spö, kanske dumt när jag mest fiskar med beten i nedre regionen av angivna kastvikten?

                    Kan för övrigt säga att jag gillar och trivs med ~8-fotsspön med snabb aktion.

                    Vad har ni för goa tips på grejer att köpa? Är öppen för allt, så släng ur er!
                    Hej Shagel;

                    Bättre multirulle än ABU Ambassadeur 5501 CS Pro Rocket att fiska Gädda med lär du inte hitta på den här planeten...

                    Ett till din 5501 CS Pro Rocket passande 9-fots (270 cm) spinnspö för 15 - 40 grams beten att trivas med är ABU Brilliance 902M. Rek. Pris 699:-. (ABU Napp & Nytt 2014)

                    Vill du kasta med ett något mer långkastande spinnspö kan du välja ett 10-fots (304 cm) Berkley Lightning HT 1002MH för 15-55 grams beten. Rek. Pris 999:-. (ABU Napp & Nytt 2014)



                    Bland mina egna spinnspön har jag tillsammans med Atlantic-spöna ett gammalt 5,5-fots ABU Brilliant och ett 6-fots ABU Tournament från 1959 samt flera 9-11 fots Berkley Lightning haspelspön ombyggda till spinnspön med triggerfäste för multirullar...

                    Memories!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand



                    Ps. På bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm .. kan du se min allra första, röda ABU Record Ambassadeur 5000 Mod. SG multirulle (tillv.år 1952) tillsammans med ett 9-fots ABU Atlantic 460 spinnspö (tillv.år 1961). Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-04, 17:46.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 691 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 356 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    892 svar
                    142 318 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X