Någon som känner till detta jerkspöt: Salmo Elite Red Jerk 250? Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner till detta jerkspöt: Salmo Elite Red Jerk 250? Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som känner till detta jerkspöt: Salmo Elite Red Jerk 250? Tips?

Halloj!

Tänkte nog tillslut ge vika för jerkfisket, har dock halvtaskig ekonomi som student.

Jag hittade detta spö "Salmo Elite Red Jerk 250", verkar dock inte vara samma "Salmo" som i "Salmo Slider m.m" då dom inte verkar göra spön enligt deras sida?

Det verkar som det bara finns en svenska sida som säljer det, annars är det bara ryska och östeuropeiska sidor som dyker upp när jag googlar det.

Svenska sidan:

Säljer det för 899:- nedsatt från 1499:-

En estländsk sida:

Där det kostar 48€ plus 13€ frakt till Sverige vilket totalt blir 482:-

En fundering är kastvikten som ligger på 50-250g vilket är ett ovanligt (osannorlikt?) stort spann.

Vad tror ni kunniga jerkfiskare?
    Är ju ovanligt kort med 5,66", 170cm.
    Kommer det vara som "påk" eller "svampigt"?

Ett spö på 170cm med 250g kastvikt känns som det kan vara redigt påkigt, fast det borde ju inte kunna vara så väldans påkigt om det ska kunna kasta beten på 50g med sin längd på 170cm?
    Eller så kanske det är väldigt svampigt som jag har förstått att många/vissa upplever Ugly Stik?

Dela gärna med er med era funderingar, tankar och tips =)

Jag hade tänkt införskaffa mig en Amba JB som rulle och jag är 185cm.

Kommer väl fiska framförallt buster, slider, bandit och "vanliga" gummin till att börja med.

Tips mottages gärna!

Tack på förhand!

Hej!
    Tror att spöet faktiskt är väldigt påkigt med sin längd och 50-250g. Precis vad du befarar.
    För 900 spänn rekommenderar jag något förnuftigt begangnad spö. Bör faktiskt finnas en del spön som du även kan köper ny och som det finns referens till.
    Hinner inte att komma med förslag nu men släng ut en förfråga i "Köpes" vet jag. Skriv vad du vill ge och vilka beten du kommer använda.
    Och glömm detta noname spö om inte du se en särskild förtjusning i att experimentera med din budget.
    Hälsningar
    Mario

Kommentera

Okej! Tack för tipset!

Det lutar nog isf åt ett Strike Pro Connector 6,8" 180g.

Kommentera

Tror inte ett sådant spö blir roligt att fiska Bustrar och liknande om viktspannet för spöt verkligen stämmer. Gör som Utter säger och leta begagnat eller försök sträcka ut budgeten så du får en JB och något vettigt spö för under två lakan.

Edit: Ingen JB i de seten kan gå att få tag på set med gamla JB:n till bra pris men de ovanstående duger länge...

Edit II: menade förstås det första spöt du snackade om. Strike Pro-spöt med en JB är säkert ett utmärkt val. Kolla efter gamla JB:n om du inte måste ha den höga utväxlingen. Kan fortfarande gå att få tag i för runt tusenlappen.
        Senast ändrad av Gösta; 2015-01-20, 17:29.

Kommentera

Aa precis, är väl kanske lika så bra..

Min jerkfiskande kompis kör med ett Stoxdal Hills pike och rekommenderar inte ett mjukare spö då han tycker att det kan bli svampigt och därmed oskönt att jerka med. Jag skulle tro att det spöt är ganska likt Buster Stiff.

Samtidigt vill man ju inte att det ska vara helt okänsligt om man får en gädda under 4kg som Strike Pro Connector 6,8" med sina 180g kanske blir?

Kommentera

Är lite fundersam kring längden också, kan kanske vara svårt att jerka med ett spö som är över 6fot om man fiskar från land?

Kommentera

Mitt tips, skippa ett rent jerkspö och satsa på ett spinnspö istället. SG Butch Light xlnt 6.9" 40-100gr t.ex. funkar utmärkt att jerka med och styvare än det så blir drill känslan lidande för mycket för mig iaf. Om du nu inte vet med dig från början att du vill kasta några väldigt tunga beten, de flesta större gummibeten och större jerks t.ex. väger ju så löjligt mycket, men det finns ofta mindre versioner av samma bete.
              Att kasta beten över 100gr var kul till en början men jag tröttnade ganska fort på det. "Lättjerk" är mycket roligare och minst lika effektivt.

Kommentera

Det finns väl extremt mycket beggade jerkspön på marknaden? Jag hade aldrig lagt 900kr på ett helt okänt spö, det är ju inte direkt jättebilligt. Är du student i Lund har jag kanske ett spö liggande.

Kommentera

Kastvikt och längd är nog en smaksak. Jag håller fast vid mitt gamla Buster Stiff dels för att jag inte vill ha ett längre spö än 6 fot, dels för att jag, till skillnad från många belackare, gillar det lite kortare bakhandtaget. Men det beror kanske på att det var det andra jerkspöt jag köpte och att jag trivdes med det direkt...
                  Men det är nog som sagt individuellt. Försök att få känna och klämma på några alternativ så kanske du knner vad som passar dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av hbp Visa inlägg
                    Halloj!

Tänkte nog tillslut ge vika för jerkfisket, har dock halvtaskig ekonomi som student.

Jag hittade detta spö "Salmo Elite Red Jerk 250", verkar dock inte vara samma "Salmo" som i "Salmo Slider m.m" då dom inte verkar göra spön enligt deras sida?

Det verkar som det bara finns en svenska sida som säljer det, annars är det bara ryska och östeuropeiska sidor som dyker upp när jag googlar det.

Svenska sidan:

Säljer det för 899:- nedsatt från 1499:-

En estländsk sida:

Där det kostar 48€ plus 13€ frakt till Sverige vilket totalt blir 482:-

En fundering är kastvikten som ligger på 50-250g vilket är ett ovanligt (osannorlikt?) stort spann.

Vad tror ni kunniga jerkfiskare?
                    Är ju ovanligt kort med 5,66", 170cm.
                    Kommer det vara som "påk" eller "svampigt"?

Ett spö på 170cm med 250g kastvikt känns som det kan vara redigt påkigt, fast det borde ju inte kunna vara så väldans påkigt om det ska kunna kasta beten på 50g med sin längd på 170cm?
                    Eller så kanske det är väldigt svampigt som jag har förstått att många/vissa upplever Ugly Stik?

Dela gärna med er med era funderingar, tankar och tips =)

Jag hade tänkt införskaffa mig en Amba JB som rulle och jag är 185cm.

Kommer väl fiska framförallt buster, slider, bandit och "vanliga" gummin till att börja med.

Tips mottages gärna!

Tack på förhand!
                    Hej Hampus;

Ideallängden hos ett jerkbaitspö är exakt den längd som jerkbaitfiskaren har som kommer att använda spöt...

Är spöt kortare än din egen längd blir kastlängderna ofta lite kortare än önskat, men du krokar så gott som alla Gäddor som är där och nafsar på ditt jerkbait.

Är spöt längre än din egen längd blir kastlängderna större, men är du inte tillräckligt snabb och hård i dina mothugg missar du många Gäddor... speciellt de stora...

Att påstå att världens mest köpta spön Shakespeare Ugly Stik är svampiga kommer säkerligen från en fiskare som aldrig hållit i ett Ugly Stik Muskie Rod jerkbaitspö http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ..

När jag tävlingsfiskade i Gädd- och Muskiefiske i Leech Lake i Minnesota för första gången hösten 1982 var det nästan inga jerkbaitfiskare som kastade med spön längre än 6,5 foot...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-01-20, 20:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 706 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04