Vilken storlek bör jag välja på spöet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken storlek bör jag välja på spöet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken storlek bör jag välja på spöet?

Går i tankar om att byta ut mitt g:a Beastmaster CX mot ett St. Croix LegendXtreme. Har inga som helst erfarenheter av St. Croix spön, har bara hört att dem hör till dem bättre. Men just detta spö har jag nog gått och kärat ner mig i. Handtaget ser bara för skönt ut och gillar utseendet.

Dock verkar det bara finnas i odelat om man ska kunna kasta upp mot 50-60gr. Ca 240cm långt, hur fraktar man ett sådant spö?! Andra alternativet är ett två delat men då får betena väga upp till 28gr, känns lite klent när jag i regel fiskar med 30-50gr.

Är det otympligt med ett odelat spö?! Bor ett stenkast från sjön jag fiskar i men det händer även att jag slänger in allt i bilen och åker iväg och fiskar.

de enda jag kan svara på här är att det inte är några som helst problem med odelade spön.
    äger själv 3st st.croix spön och jag fraktar runt dom hela tiden.
    har en saab 9-3 å ja skjuter bara in dom i skuffen, genom luckan i sätet. jätte smidigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      de enda jag kan svara på här är att det inte är några som helst problem med odelade spön.
      äger själv 3st st.croix spön och jag fraktar runt dom hela tiden.
      har en saab 9-3 å ja skjuter bara in dom i skuffen, genom luckan i sätet. jätte smidigt.
      Allt går ju om man vill, kanske finns någon väska att köpa till odelade spön så det inte skadas i bilen. Vad tycker du om St.Croix?!

Kommentera

jag har blivit mycket förtjust i just st.croix och planerar att köpa 2 till utöver dom 3 jag redan har.
        du kan ju alltid köpa en så kallad "rodsock" att trä över spöt för å förhindra ev slitage. eller sy en egen strumpa av någe gammalt lakan eller dylikt.

Kommentera

Funkar säkert med odelat spö men jag kommer knappast köpa ett sådant. Bara tanken på svänga runt i bilen, båtklubbsgrinden, promenaden till båten, hissen, förrådet eller lägenheten med 240 cm får mig att rysa...

Ett odelat spö för mig är (tror jag!) som att vara gift med en riktig puma, en puma man kan mysa med men inte snacka med för ens fem öre

Kommentera

Ja man kan lätt vara jävligt skeptiskt till odelade spö till en början. Det var även jag, man inser dock fort att det inte alls är så farligt som man trodde.

Visst, drt kan nog säkert bli knivigt med odelat spö om man har dåligt med utrymme hemma eller har en skit liten bil.

Kommentera

Bör även ha i åtanke att viktklassningen på st croix inte har någon som helst verklighetsförankring.

Men även jag var skeptisk till ett odelat spö. Men var inte alls jobbigt faktiskt.

Mitt tips om du ska röra dig inom den vikten på beten är att kolla på St Croix Bass series.

Kommentera

Fördelarna med ett fler delat spö väger mycket tyngre än fördelarna med ett odelat. Jag skulle aldrig köpa ett odelbart spö över 6ft.

Fiske ska vara en frihetskänsla och du ska känna att utrustningen ska aldrig ge dig mer besvär än behövligt, att ha ett odelat spö i den längden kommer göra att du behöver tänka och lösa vissa problem en eller två ggr samtidigt som man har 1000 andra grejer i vardagen som ska funka. Och den dagen en dörr eller liknande händelse knäcker spöt kommer inte bli en rolig historia.

Jag förespråkar allt som underlättar fisket, själv köper jag hellre ett 3 delat spö än 2 delat, gärna flera delar just för att jag vill kunna känna den friheten att spöt alltid kan vara med mig i bilen eller resan osv.

Mina 50 ören

Kommentera

Ang odelade spön så är ju tyvärr verkligheten så att i stort sett alla bättre spön i dagslägen är handtagsdelade eller odelade. Klart att det per automatik är enklare i vissa lägen med ett 2-delat spö, men har till denna dag själv inte stött på något problem. Mitt reservoir dog tex, det är handtagsdelat, ändå delar jag det inte, skönare att ta det riggat och klart och bara hysta in i bilen.
                  Tilläggas bör att jag kör en lupo och 8fot är inga problem, så sålänge man inte har en toyota IQ eller en Smart så borde det vara tvärlugnt.

Sen om man tittar till spöt du är intresserad av så kan jag bara prisa det. Har 2st xtremespön, bl.a 7.4an upp till 1.5oz, jag rent utav ogillar legend tournamentserien, xtreme däremot, mums!

Denna serie är rätt spot on när det kommer till viktklass och aktion så du behöver inte oroa dig om att dessa 56 kastar 80g, skulle nog inte ens kasta 60g med det :-).

Mvh Matte
                  Senast ändrad av Kocken1; 2015-01-06, 22:04.

Kommentera

Hej!
                    Jag har spöt som TS frågar om.
                    Det köpte jag efter startat en tråd här och fått mycket bra hjälp av Er på FS!

Nedan saxar jag in mitt sista inlägg efter provat spöt. Har nu haft det en säsong till och jag vidhåller med att för mig är det kanon!!

Jag har några övriga kommentarer ang vad som skrivits i tråden.

- Odelat spö är för vissa givetvis bökigare att frakta än tvådelat, odelat är inte ett problem för mig.
                    Det är ju upp till var och en, inte så svårt att föreställa sig hur det är med odelat.

- Rodsock följer med när man köper spöt.

- Var vaksam på att handtaget är kortare än på många andra spön. Exakta mått finns nedan i mitt insaxade inlägg.
                    Ta en tumstock och känn efter om det känns bra, jag tycker det är toppen!

- Som Kocken1 redan nämnt så stämmer viktklassen på detta spö (ca 14-56g)

Så för er som orkar läsa. håll till godo!

Hej på Er!
                    Tyvärr så blev det inte så mycket fiskande i sommar som jag hoppats på men här kommer ändå en liten rapport på spöt.
                    St Croix Legend Xtreme, LXC711HMF
                    Här har ni en länk om ni vill kika närmare på spöt

Click image for larger version

Name:	xtreme.jpg
Views:	1
Size:	729,9 KB
ID:	1776863

Om man ser till det yttre så är det ju en smaksak om man accepterar ett modernare utseende på handtaget eller inte.
                    Mitt problem blev väl rullvalet som skulle matcha spöt estetiskt...vilket är viktigt!
                    Om man jämför kork och det ”skin” som St.Croix” använt här så är greppet lika bra om inte inte bättre med ”skin” när det gäller att vara stabilt.
                    Det håller sig helt frächt och är lätt att göra rent...torkar dessutom snabbt.
                    Formen på skaftet var först lite ovant....att hålla i en klump istället för ett rakt handtag...hmm...men det gick snabbt över....blev t.o.m bekvämt.
                    Det bästa med skaftet på det här spöt är att det lagom långt för mig som högervevare.
                    Spöt ska byta sida efter utkast och mina tidigare spön hade längre bakhandtag än jag gillade.
                    Fiske har skett mest från båt och spölängden är bekväm, mina 3 meters spön är lite småbökiga i båten....konstigt hur mycket 60cm gör..
                    Mitt Xtreme är ca 240cm odelbart vilket kan vara problem om man ska frakta spöt ofta....vilket jag inte gör så det är inget problem för mig.
                    Här kommer lite kompletterande mått för den som är intresserad;
                    Total skaftlängd t.o.m främre gänga 405mm.
                    Från ändknopp till alu-ring före rulle 280mm
                    Diam bakre grepp 33mm
                    Diam främre grepp 31mm
                    Ovanför skaftet är klingan ganska exakt 2 meter.
                    12 spöringar, första sitter 123cm från toppen, de duggar tätt högst upp!

Vad som saknas är en krokhållare, lite dåligt att det inte fanns på ett ganska dyrt spö men man kan fästa kroken i fästet till första spöringen om man är försiktig.

Nu till kastegenskaper.
                    Rullen som åkte på blev en Ambassadeur 2500C som fått lite handpåläggning.
                    Kromad fick det bli, hade det funnits svarta IAR gavlar hade det varit det självklara valet!

Jag är ganska novis på spön men gör ett försök att ge en bild av egenskaperna.
                    Förhoppningen var att använda spö till gäddfiske med beten mellan 25 och 40g, spinnare, skedar och vobbler....och visst funkar det!
                    Spöt är ½ till 2oz (ca 14-56g) och jag vill påstå att det stämmer bra.
                    Jag kastade 46g ABU Rocket Jerk, inga problem för spöt att trycka iväg betet långt och stabilt.
                    Plötsligt ser jag ett abborrstim jaga i ytan en bit bort, byter direkt till det första mindre betet som ögonen faller på i lådan, 18g droppen, blixtsnabbt byte....ett snabbt kast.....vattnet från linan i spolen bildar en tät dimma runt rullen och draget landar mitt i stimmet, två vevvarv och en halvkilos borre hugger!
                    Spöt har alltså kraft för att kasta upp mot 50g men även en flexibilitet som tillåter beten under 20g.
                    Jag har inte provat 12g än men jag tror det fungerar att kasta, även om det inte är optimalt.
                    Provade även ett bete på 60g för att stressa spöt lite....nja....det går att kasta men då svampar det lite väl mycket.

Spöt är känsligt, det fortplantar allt som sker i andra änden av linan, kanske beroende på att det inte är korkhandtag, vad vet jag?

När det gäller att drilla fisk så har jag tyvärr inte fått något ”stort” på spöt.
                    Abboren tog oskulden på spöt och jag har inga större minnen om hur det var som flickan sa...det var ju bara att veva in stackaren.
                    Har haft på två gäddor varav en kom med hela vägen upp i båten....en var gissningsvis på 4kg, den andra på 3kg.
                    Jag ska erkänna att jag hade inte i tanken på hur spöt betedde sig vid de här tillfälllena men med det i åtanke så gjorde det sitt jobb, hade det inte gjort det så hade jag märkt det.

Slutsats,
                    Spöt ger mig en exklusiv känsla, allt verkar hålla hög kvalitet, smidigheten med kortare spö gillar jag skarpt. Det klarar galant de betesvikter som jag ville använda det till....och mer ändå!
                    Som jag skrev, jag är novis på spön, det kanske finns billigare och bättre, vad vet jag men jag är i alla fall helnöjd med mitt köp!!

”BEST RODS ON EARTH” är St Croix slogan, det är ett kaxigt uttryck men oavsett så är Xtreme i alla fall BEST ROD och favorit bland mina spön!

Om jag frampå upptäcker/upplever något nytt med spöt som är värt att nämna så återkommer jag i den här tråden.

Stort tack till Er alla som hjälpt mig med spövalet!

//Kenneth

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 734 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S