St Croix Long Ranger, rätt spinnspö för mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix Long Ranger, rätt spinnspö för mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St Croix Long Ranger, rätt spinnspö för mig?

Hej fiskevänner!

Funderar på ett nytt spinnspö av lite bättre klass som matchar min rulle, 6000C UT Nostalgia.
    Betesvikt, ca 40-100g, typ vobbler/Jerk beten.

Har ett St Croix sedan tidigare (Legend Xtreme) som jag använder till ca 25-50g beten och är mycket nöjd med det och tänkte att det kanske skulle kunna bli ett StC till som ska ta över när det gäller lite tyngre beten.

Ni som har koll, vad tycker ni om St Croix Long Ranger?

Jag har sökt på forumet och vissa tycker tydligen bakhandtaget är för kort men efter kollat på StC-hemsida och mätt lite så tror jag det kan bli bra. Eftersom jag är högervevare tycker jag att långa bakhandtag kan vara bökiga att flytta från höger till vänster sida.
    Läste även att någon sa att det är underklassat och att det även gick utmärkt att kasta upp till 120g med detta spö som är klassat ca 3/4 - 3 oz....stämmer detta?
    Var ligger betesvikten i praktiken?
    Vid vilken betesvikt ligger "sweetspot" på detta spö?
    Några nackdelar med detta spö? (Jag vet att det är odelbart..)
    Osv, osv..

Är även öppen för andra spöförslag i liknande klass.

//Kenneth

Det är ett grymt spö men kan tycka att det är lite för långt om man ska fiska från båt, Top-N-Tail tycker jag är ett bättre alternativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Det är ett grymt spö men kan tycka att det är lite för långt om man ska fiska från båt, Top-N-Tail tycker jag är ett bättre alternativ.
      Har bara fått känna på aktionen på en longranger i butik. Men det slutade med top n tail för mig med.

Snabbare topp, utan att kännas som ett spö som enbart har hyperkänslig topp.
      Top n tail är ju också klassat enligt dom till 3oz men jag kastar LÄTT 160g jiggar. Och då trycker jag på ordentligt. Tycker nästan spöt laddar bra först efter 120 typ.

Skulle maila dom på söders å fråga dom. Tror alla i personalen har/fiskar med St Croix å prövat olika modeller så de kan skillnaderna.

Kommentera

I detta fall tycker jag inte längden har någon större betydelse, har fiskat med 10ft från båt och tyckt att det funkar, 15cm är inte avgörande, däremot vore det intressant att veta skillnad i själva kastandet, tyngdpunkten kan ju märkas, likaså styvheten på spöt.

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
        Har bara fått känna på aktionen på en longranger i butik. Men det slutade med top n tail för mig med.

Snabbare topp, utan att kännas som ett spö som enbart har hyperkänslig topp.
        Top n tail är ju också klassat enligt dom till 3oz men jag kastar LÄTT 160g jiggar. Och då trycker jag på ordentligt. Tycker nästan spöt laddar bra först efter 120 typ.

Skulle maila dom på söders å fråga dom. Tror alla i personalen har/fiskar med St Croix å prövat olika modeller så de kan skillnaderna.
        Okej....160g känns inte riktigt som jag kommer kasta men man vet ju aldrig...!
        Hur långt ner i betesvikt tycker du att det funkar?
        Vill kunna använda det från 50g som sagt och natuvetenskapens lagar får mig att tro att Long Ranger fixar det bättre än Top n Tail...?

Ang personalen på Söders så måste de väl hålla koll här eller?
        De är gärna välkomna att ge sina synpunkter och kommentarer.
        Vill de sälja får de vara lite vakna!

Tack för synpunkterna, fler emotses med glädje!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
          I detta fall tycker jag inte längden har någon större betydelse, har fiskat med 10ft från båt och tyckt att det funkar, 15cm är inte avgörande, däremot vore det intressant att veta skillnad i själva kastandet, tyngdpunkten kan ju märkas, likaså styvheten på spöt.

Vill kunna använda det från 50g som sagt och natuvetenskapens lagar får mig att tro att Long Ranger fixar det bättre än Top n Tail...?

Har top-n-tail och det är klassad precis som long rangen, jag kastar allt ifrån skeddrag på 30gr till Big Mcrubber utan problem

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg

Har kastat McMio som är runt 60g(?) utan problem också. Men för att få ut potentialen vad det gäller att kasta tycker iaf jag att spöt svarar bäst efter 120isch.

Ja och nej tror jag. Jänkarna klassar ju efter vad ''man'' tycker är en sweetspot. Inte vad spöt ''tål''. Vilket gör att snabbheten i spöt dikterar ju 'även hur det känns att kasta med. Kände även på en lipstick som är en 6oz.

Fick känna på aktionen på top n tail å lipstick innan jag visste kastvikten. Och jag gissade först att top n tail var den tyngre av dom. Så skenet kan bedra. Och top n tail kastar ju inte hälften så tunga beten som lipstick.
            Så jag tycker verkligen inte att man ska stirra sig blind på siffrorna på amerikanska spön. det gör inget gott.

Sen om du vill ha ett snabbt svar är ju att maila in till söders att föredra än att förutsätta att dom hittar in i din tråd

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
              PM skickat ang spö...
              Jag har sett, alldeles strax!

Har top-n-tail och det är klassad precis som long rangen, jag kastar allt ifrån skeddrag på 30gr till Big Mcrubber utan problem
              Hmmm....självklart är ju spöt smidigare ju kortare det är, även om det bara är 15cm.

Har kastat McMio som är runt 60g(?) utan problem också. Men för att få ut potentialen vad det gäller att kasta tycker iaf jag att spöt svarar bäst efter 120isch.

Ja och nej tror jag. Jänkarna klassar ju efter vad ''man'' tycker är en sweetspot. Inte vad spöt ''tål''. Vilket gör att snabbheten i spöt dikterar ju 'även hur det känns att kasta med. Kände även på en lipstick som är en 6oz.

Fick känna på aktionen på top n tail å lipstick innan jag visste kastvikten. Och jag gissade först att top n tail var den tyngre av dom. Så skenet kan bedra. Och top n tail kastar ju inte hälften så tunga beten som lipstick.
              Så jag tycker verkligen inte att man ska stirra sig blind på siffrorna på amerikanska spön. det gör inget gott.

Sen om du vill ha ett snabbt svar är ju att maila in till söders att föredra än att förutsätta att dom hittar in i din tråd
              Tack för svaret, ha fått lite att fundera på..
              Ang söders, jag menade inget illa, självklart är det ett bra alternativ att mejla dom och så kanske det blir.
              All input är välkommen som kan leda till "rätt" spö

Kommentera

Vet du vad du gillar för typ av spö? Snabbt? toppigt? halvsnabbt? Mer halvaktion?

Kommentera

Vet du vad du gillar för typ av spö? Snabbt? toppigt? halvsnabbt? Mer halvaktion?
                  Jag har ett StC som sagt, 1/2 - 2oz, LXC711HMF, ja du ser själv, Heavy, Mod. Fast och jag gillar det skarpt.
                  Om jag tycker samma om jag hänger en 100g klump i linan vet jag inte riktigt.
                  Men som de flesta så vill man kasta långt och gärna ha ett "förlåtande" spö.

Edit;
                  Spön är inte min starka sida, det är därför jag tar hjälp av er "kunniga" på området.
                  Jag har lite bättre koll på insidan av en del rullar, amba 25 i synnerhet.
                  Senast ändrad av KeBa; 2014-12-02, 21:29.

Kommentera

Någon annan som har konstruktiva åsikter som kan hjälpa mig i min beslutsångest?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 755 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04