Shimano eller St.Croix? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano eller St.Croix?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano eller St.Croix?

Jag ska snart göra mig av med gamla spön och tänkte uppgradera mig litegrann så jag har tänkt en del men behöver hjälp. Vilken är bäst och varför?

Shimano speedmaster 240 AX i allround klassen.
    Eller någon St. Croix i samma prisklass och allround?

Jag har aldrig haft ett St. Croix, men är hemskt nyfiken på de och har ingen vidare kunskap om de.
    Speedmastern, för att jag blev förälskad i en jag fick låna av en vän.

Jag har precis köpt ett st croix 9' 0,5-2 oz (ca 14-56 g) men var egentligen på jakt efter Shimanos beastmaster med motsvarande kastvikt och hade tänkt mig 8'. Säljaren på Södersfiske rekommenderade dock det här spöt istället (de hade inte beastmaster inne som jag letade efter) så jag slog till på det. Tänkte prova kasta lite med det imorgon men någon mer djupgående bedömning lär dröja till våren.
    Kika på den här länken https://thepikefather.wordpress.com/tag/st-croix/

Kommentera

Riktigt fin länk tack! Downsizer är nog det jag är ute efter verkar det som ska försöka kolla om någon har jämfört speedmastern med downsizern. skriv gärna det du tyckte om spö't efter fiskepasset, all info är bra info

Kommentera

Nu är spöt invigt och jag känner mig nöjd med inledningen. Provade vikter från 15-60 g. Seeker shad, slider, real eal, buster Jerker och diverse skedar. Bra längd, precision och känsla. Man vänjer sig säkert med längden (9') men jag är rädd för att jag kanske kommer tycka den är för lång när jag fiskar i båt (provade från land idag och då var det inga problem. Där blir längden snarare en fördel). Spöt har klassen hard och Fast men är nog lite långt för jerk misstänker jag. jag har aldrig fiskat med ett jerkspö men jämför med Beastmaster 8'. Handtaget har perfekt längd och når till armvecket när jag vevar (har ett spö med för långt handtag som känns ivägen när man drillar fisk). Spöt är något framtungt (obalans) men det hänger nog ihop med att jag har en Shimano 2500 rulle och borde kanske ha en 4000.

Förutsättningarna för fisk var rätt dåliga och inte ett hugg hade jag så jag vet inget om drillningskänslan ännu.

Jag har fiskat mycket med beastmaster och speedmaster (8' och tror att det är 15-50g) tidigare och har tagit alla mina större gäddor på dessa spön så jag vet att jag gillar båda dessa så väljer du Shimano så lär du inte bli besviken. Tror dock att jag kommer bli lika nöjd med mitt St Croix men det får vårsäsongen utvisa.

Kommentera

Eftersom jag fiskar mest från land är nog 9 fot riktigt bra då. är den något vidare att använda till feta gäddspinnare?
          Jag använder min vendetta för jerk så där är det lugnt, tänkt använda denna i allt från lätta wobblers till feta gäddspinnare.

Vilken rulle använder du till?

Ok jag hör gärna mer feedback från dig ang spöna, skillnader på smådetaljer och sådant, smådetaljerna brukar vara avgörande för mig hehe

Kommentera

Jag använder Shimano Stella 2500 FE (nyköpt och invigd med spöt). Har inte provat gäddspinnare men enligt Söders sportfiske så ska spöt fungera bra med beten som väger en bit över rekommenderad kastvikt och jag provade 60g igår och det var en bit kvar till spöts smärtgräns.

Återkommer när spöt är mer flitigt använt men det lär dröja till våren och förleksfisket

Kommentera

Är det alltså ett St Croix Downsizer du köpt? Det är väl ett spö för multirulle, eller finns det i haspelvariant också?

(Ursäkta om jag missförstått alltihop).

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
                Jag ska snart göra mig av med gamla spön och tänkte uppgradera mig litegrann så jag har tänkt en del men behöver hjälp. Vilken är bäst och varför?

Shimano speedmaster 240 AX i allround klassen.
                Eller någon St. Croix i samma prisklass och allround?

Jag har aldrig haft ett St. Croix, men är hemskt nyfiken på de och har ingen vidare kunskap om de.
                Speedmastern, för att jag blev förälskad i en jag fick låna av en vän.
                Hej Julius Ståhl;

Har du tur så säljer EL-GE Sportfiske eller Stjärnås Sportfiske St. Croix spön i Göteborg. Själv skulle jag tveklöst köpa mina egna St.Croix haspel- och spinnspön hos Lundgrens Fiskredskap (troligen Sveriges äldsta sportfiskebutik) http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1356 ...

Både EL-GE Sportfiske, Lundgrens Fiskredskap och Stjärnås Sportfiske hörde till mina och LEF´s bästa kunder åren 1969 - 2004 då jag arbetade som agent och grossist inom sportfiske ...

Julius, man handlar gärna i den butik där man blir bäst bemött...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-11-23, 16:02.

Kommentera

Nej det är en st croix steelhead spinningrod

Se länk http://www.tackledirect.com/st-croix...-avs90hf2.html

Kommentera

Old Firehand. Jag är stamkund hos EL-GE och går oftast dit, stjärnås också då och då. Har lundgrens en butik i göteborg eller nära?
                    Handlar absolut helst i butik då jag älskar atmosfären där och vyn av tusentals beten, spön och rullar överallt.

Mellberg, Ok jag funderar på exage i 4000stl, men jag får först kolla runt ang rullen också vilken som passar bäst ihop.

Barramundi, jag har inte köpt den än men ska antingen köpa Downsizer i haspel (om det finns) för exakt de specifikationer är jag ute efter, eller ett shimano speedmaster, försöker hitta och väga fördelar/nackdelar med de och vad som är bättre än den andra

Ursäkta för någon anledning har jag inte kunnat skriva i min egna tråd pga nått meddelandefel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04