Ursprungligen postat av Gös_Hasse
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle till westin w3 dropshotspö
Collapse
X
-
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Ursprungligen postat av Bärj Visa inläggSpöt är ju byggt för haspel men undrar om någon provat med multirulle, om det överhuvudtaget går?
Om det funkar vad rekomenderar ni för rulle till spöt som har kastvikt 5-28 g.
Tack på förhand.
Du får absolut inga problem med att kasta med multirulle på ett haspelspö! Det enda du kan sakna är triggerfästet (pekfingergreppet) på spöts undersida vid kast och krokning av stor fisk....
Här har du ett av mina gamla haspelspön ABU Atlantic 484 från förr med en monterad ABU Ambassadeur 7000 multirulle .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..
Gillar du spöt och aktionen hos ditt spö har det ingen betydelse om du använder en multrulle. Svårare blir det att göra tvärtom, dvs använda öppen haspelrulle på ett spinnspö med försänkt triggerfäste ...
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2014-11-15, 17:45.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Andreas Berg;
Du får absolut inga problem med att kasta med multirulle på ett haspelspö! Det enda du kan sakna är triggerfästet (pekfingergreppet) på spöts undersida vid kast och krokning av stor fisk....
Här har du ett av mina gamla haspelspön ABU Atlantic 484 från förr med en monterad ABU Ambassadeur 7000 multirulle .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..
Gillar du spöt och aktionen hos ditt spö har det ingen betydelse om du använder en multrulle. Svårare blir det att göra tvärtom, dvs använda öppen haspelrulle på ett spinnspö med försänkt triggerfäste ...
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old FirehandSenast ändrad av byggarn; 2014-11-15, 18:13.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Att det FINNS en ryggrad, eller kalla det vad man vill, behöver vi nog inte tvista om, då det rent produktionstekniskt blir skillnader runt en klinga vid tillverkningen på det sätt flertalet gör klingor idag.
Om det sedan spelar någon praktisk roll vid användadet av spöt kan vi däremot diskutera och där sällar jag mig nog till skaran att det för de flesta är av ringa betydelse.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggom du inte ser det uppenbara i videon att en så kallad ryggrad uppstår med en eller två ställen längs hela klingan där mer material samlas så vet jag inte om jag kan förklara det för dig heller....anser jag inte heller behöver bevisa något för just dig som hela spöbyggarvärlden är ense om, ryggrad, eller spine på engelska, blir på alla klingor...sedan om det har någon inverkan eller inte på spöt är det som en del är oense om, inte om den finns eller inte...
det är det som jag stör mig mest på.
sedan om det finns en skillnad i spöts beteende beroende hur man lägger press på det och det får en böj kan jag ändå köpa men att kalla det för en ryggrad och jämföra det med en människas ryggrad som en förklaring köper jag inte osv.
som old fire hand säger funkar det kanon att fiska med en haspelspö till en multirulle, det enda man saknar är en trigger för att vila fingret på och känna att man har ett bra grepp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggSpöringarna är för stora, åtminstone de första efter handtaget. Men vad dom är värre är att klingan är byggd för att böjas åt motsatt håll än vad som blir fallet om du monterar en multirulle...
Är det verkligen på det viset? Hur många tillverkare av spön tar verkligen hänsyn till "ryggradens" placering? I en gammal test i FJ så fann testaren att ryggraden var placerad 90 grader i förhållande till öglorna... knappast genomtänkt. Dessutom i fall de gör det så finns det, så vitt jag förstått olika skolor där man kan välja att ha ryggraden på samma sida som öglorna eller 180 grader i förhållande till öglorna. Man får då olika egenskaper vid drillning respektive kast. Vem, hur vet om alla tillverkare resonerar lika här? Själv körde jag med mitt Edge Powercast 8' 40-130g haspel med en Daiwa Lexa 300 förra helgen, funkade bra tycker jag men vad vet jag?
För att återgå till TS fråga - vad du verkligen behöver är en lätt fiskad Daiwa T3 MX 6,3:1 med 100 mm grafitvev (85? finns också) är du intresserad, skicka ett PMSenast ändrad av anteman; 2014-11-15, 19:33.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Är det verkligen på det viset? Hur många tillverkare av spön tar verkligen hänsyn till "ryggradens" placering? I en gammal test i FJ så fann testaren att ryggraden var placerad 90 grader i förhållande till öglorna... knappast genomtänkt. Dessutom i fall de gör det så finns det, så vitt jag förstått olika skolor där man kan välja att ha ryggraden på samma sida som öglorna eller 180 grader i förhållande till öglorna. Man får då olika egenskaper vid drillning respektive kast. Vem, hur vet om alla tillverkare resonerar lika här? Själv körde jag med mitt Edge Powercast 8' 40-130g haspel med en Daiwa Lexa 300 förra helgen, funkade bra tycker jag men vad vet jag?
Kommentera
-
Jo, fast till skillnad mot vad som vanligen sker så gjordes det i efterhand... Jag såg ditt svar och reagerade som vid en lätt stöt i spötoppen...blixtsnabbt!
No hard feelings här inte, uppenbarligen en fråga som väcker respons bland flera av oss!Senast ändrad av anteman; 2014-11-15, 19:50.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 716 visningar
0 gillar