Multirulle till westin w3 dropshotspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till westin w3 dropshotspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Ledsen om du känner så men jag har gett dig chansen att påvisa att detta ej är en myt förutom det återförsäljaren har markerat ut på spöt eller sagt till dig.

Att ge en jämförelse med en mänsklig ryggrad eller det andra du skrivit i dina svar övertygar inte mig.

Som du ser i klippet skapas ingen ryggrad eller pratas om det som en viktig aspekt. suttit nu sen första inlägget ang. ryggrad och googlat ang. detta med rygg rad och verklig fakta men hittar inget ren fakta.
    om du inte ser det uppenbara i videon att en så kallad ryggrad uppstår med en eller två ställen längs hela klingan där mer material samlas så vet jag inte om jag kan förklara det för dig heller....anser jag inte heller behöver bevisa något för just dig som hela spöbyggarvärlden är ense om, ryggrad, eller spine på engelska, blir på alla klingor...sedan om det har någon inverkan eller inte på spöt är det som en del är oense om, inte om den finns eller inte...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Bärj Visa inlägg
      Spöt är ju byggt för haspel men undrar om någon provat med multirulle, om det överhuvudtaget går?

Om det funkar vad rekomenderar ni för rulle till spöt som har kastvikt 5-28 g.

Tack på förhand.
      Hej Andreas Berg;

Du får absolut inga problem med att kasta med multirulle på ett haspelspö! Det enda du kan sakna är triggerfästet (pekfingergreppet) på spöts undersida vid kast och krokning av stor fisk....

Här har du ett av mina gamla haspelspön ABU Atlantic 484 från förr med en monterad ABU Ambassadeur 7000 multirulle .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..

Gillar du spöt och aktionen hos ditt spö har det ingen betydelse om du använder en multrulle. Svårare blir det att göra tvärtom, dvs använda öppen haspelrulle på ett spinnspö med försänkt triggerfäste ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2014-11-15, 17:45.

Kommentera

Då tror jag att jag ska bege mej till den lokala fiskehandlaren å se vad dom har att erbjuda
        Tackar för infon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Andreas Berg;

Du får absolut inga problem med att kasta med multirulle på ett haspelspö! Det enda du kan sakna är triggerfästet (pekfingergreppet) på spöts undersida vid kast och krokning av stor fisk....

Här har du ett av mina gamla haspelspön ABU Atlantic 484 från förr med en monterad ABU Ambassadeur 7000 multirulle .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..

Gillar du spöt och aktionen hos ditt spö har det ingen betydelse om du använder en multrulle. Svårare blir det att göra tvärtom, dvs använda öppen haspelrulle på ett spinnspö med försänkt triggerfäste ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
          visst fan går det... och jämfört med ett gammalt Atlantic glasfiberspö får du troligen ett dubbelt så bra spö ändå.....problemat blir mest att det är för höga fötter på öglorna på ett haspelspö med mer förslitningar av dom och linan som följd plus att du vid drillandet av lite större fisk får en tidigare vridning av klingan ju högre fötter det är på ringarna...denna vridning uppstår på alla spön där ringarna sitter på översidan vid tyngre belastning
          Senast ändrad av byggarn; 2014-11-15, 18:13.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att det FINNS en ryggrad, eller kalla det vad man vill, behöver vi nog inte tvista om, då det rent produktionstekniskt blir skillnader runt en klinga vid tillverkningen på det sätt flertalet gör klingor idag.

Om det sedan spelar någon praktisk roll vid användadet av spöt kan vi däremot diskutera och där sällar jag mig nog till skaran att det för de flesta är av ringa betydelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              om du inte ser det uppenbara i videon att en så kallad ryggrad uppstår med en eller två ställen längs hela klingan där mer material samlas så vet jag inte om jag kan förklara det för dig heller....anser jag inte heller behöver bevisa något för just dig som hela spöbyggarvärlden är ense om, ryggrad, eller spine på engelska, blir på alla klingor...sedan om det har någon inverkan eller inte på spöt är det som en del är oense om, inte om den finns eller inte...
              Du behöver inte bevisa nåt för mig, utan viktigt att ta denna diskussion då tyvärr många slänger en hel del pengar i sjön för det målas upp som en idioti att prova fiska med denna kombo som trådskaparen har tänkt sig att många stackare tyvärr slänger en massa pengar i sjön för de blir uppskrämda av giriga säljare. sedan inser de att det inte var nåt för dem och ligger hemma och samlar damm.

det är det som jag stör mig mest på.

sedan om det finns en skillnad i spöts beteende beroende hur man lägger press på det och det får en böj kan jag ändå köpa men att kalla det för en ryggrad och jämföra det med en människas ryggrad som en förklaring köper jag inte osv.

som old fire hand säger funkar det kanon att fiska med en haspelspö till en multirulle, det enda man saknar är en trigger för att vila fingret på och känna att man har ett bra grepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Spöringarna är för stora, åtminstone de första efter handtaget. Men vad dom är värre är att klingan är byggd för att böjas åt motsatt håll än vad som blir fallet om du monterar en multirulle...

Är det verkligen på det viset? Hur många tillverkare av spön tar verkligen hänsyn till "ryggradens" placering? I en gammal test i FJ så fann testaren att ryggraden var placerad 90 grader i förhållande till öglorna... knappast genomtänkt. Dessutom i fall de gör det så finns det, så vitt jag förstått olika skolor där man kan välja att ha ryggraden på samma sida som öglorna eller 180 grader i förhållande till öglorna. Man får då olika egenskaper vid drillning respektive kast. Vem, hur vet om alla tillverkare resonerar lika här? Själv körde jag med mitt Edge Powercast 8' 40-130g haspel med en Daiwa Lexa 300 förra helgen, funkade bra tycker jag men vad vet jag?

För att återgå till TS fråga - vad du verkligen behöver är en lätt fiskad Daiwa T3 MX 6,3:1 med 100 mm grafitvev (85? finns också) är du intresserad, skicka ett PM
                Senast ändrad av anteman; 2014-11-15, 19:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Är det verkligen på det viset? Hur många tillverkare av spön tar verkligen hänsyn till "ryggradens" placering? I en gammal test i FJ så fann testaren att ryggraden var placerad 90 grader i förhållande till öglorna... knappast genomtänkt. Dessutom i fall de gör det så finns det, så vitt jag förstått olika skolor där man kan välja att ha ryggraden på samma sida som öglorna eller 180 grader i förhållande till öglorna. Man får då olika egenskaper vid drillning respektive kast. Vem, hur vet om alla tillverkare resonerar lika här? Själv körde jag med mitt Edge Powercast 8' 40-130g haspel med en Daiwa Lexa 300 förra helgen, funkade bra tycker jag men vad vet jag?
                  Har du läst igenom tråden? Jag är lika tveksam som du. Men ryggraden återkommer med jämna mellanrum här på FS. Ringarnas storlek är kanske av sekundär betydelse men de är knappast optimala för multi.

Kommentera

Jo, fast till skillnad mot vad som vanligen sker så gjordes det i efterhand... Jag såg ditt svar och reagerade som vid en lätt stöt i spötoppen...blixtsnabbt!
                    No hard feelings här inte, uppenbarligen en fråga som väcker respons bland flera av oss!
                    Senast ändrad av anteman; 2014-11-15, 19:50.

Kommentera

Ringarnas storlek är kanske av sekundär betydelse men de är knappast optimala för multi.
                      Ringarnas storlek placering och antal är av stor betydelse för hur spöet uppför sig !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04