Dobbar, duppar, bombardor och andra kastflöten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dobbar, duppar, bombardor och andra kastflöten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dobbar, duppar, bombardor och andra kastflöten

Att använda någon form av flytande kastvikt för att kunna fiska flugor och andra lätta beten på distans med spinn- eller haspelspö är ju inget nytt. Mesterduppen, Buldos olika plastkulor, gigarrer mm, ABU:s kastflöte med en liten magnet för att hålla flugan tills den slog i vattnet och många andra varianter fanns redan när jag växte upp. Nu verkar det mest handla om sk bombarda och har plötsligt blivit "hett". OK, det funkar väl lika bra nu som det alltid har gjort och kanske har bombardavaranten fördelar framför andra kastflöten men vilka? Och när ska man använda vad? För det går ju, bevisligen, att kasta och ta hem en fluga med en vattenfylld plastkula à la Buldo likaväl som med ett bombardaflöte. Nyss köpte jag, inför en avstickare till Portugal, några "okrossbara" 40 grams buldoflöten. Ingen brksanvisning förljde med så jag får väl själv klura och testa. Eller så frågar jag forumet. vad använder ni? Och hur och när använder ni vad?

edit. Här är en variant. Och här en annan.
    Senast ändrad av lausvik; 2014-10-31, 10:58.

En bombarda är till 100% anpassad för ändamålet. Dom andra alternativen du räknar upp är kompromisser enligt mig.
    sigpic

Kommentera

Bombardans enastående aerodynamic gör att kasten blir längre och mer precisa.
      Dessutom gör den genomgående linan att krokningen blir lättare och bättre.

Kommentera

I våras använde jag gamla kastflöten köpta i Skåne på 90-talet. Fick hemska problem med lintvinning. Har inte upplevt sådana problem med bombarda.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Nu när tre stycken påpekat att bombarda är bra/bäst för en viss typ av fiske kanske vi kan vidga diskussionen? För bombarda är väl inte bäst i alla lägen där man behöver ett kastflöte?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Nu när tre stycken påpekat att bombarda är bra/bäst för en viss typ av fiske kanske vi kan vidga diskussionen? För bombarda är väl inte bäst i alla lägen där man behöver ett kastflöte?
            Du skriver ju

"Att använda någon form av flytande kastvikt för att kunna fiska flugor och andra lätta beten på distans med spinn- eller haspelspö är ju inget nytt."

och

"Nu verkar det mest handla om sk bombarda och har plötsligt blivit "hett". OK, det funkar väl lika bra nu som det alltid har gjort och kanske har bombardavaranten fördelar framför andra kastflöten men vilka? Och när ska man använda vad? För det går ju, bevisligen, att kasta och ta hem en fluga med en vattenfylld plastkula à la Buldo likaväl som med ett bombardaflöte."

Vi har svårt och tolka det som att diskussionen handlar om något annan än aktivt spinnfiske

I mina ögon är en bombarda en kastdobb. Gjord för att spinnfiska med. Kastflöten är gjorda för mete.
            sigpic

Kommentera

OK, du fnular och funderar jag på egen hand.

Kommentera

Jag har testat att använda en flytande bombarda som flöte vid mete med mask. Det är den totalt värdelös på. Man ser den inte då det börjar skymma.
                Men fisk fick jag på det. Masken var nog tillräckligt läcker för att några vilsna stackare vägrade släppa taget. Utöver det har jag en suspending med och den har jag aldrig använt aktivt.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                  Jag har testat att använda en flytande bombarda som flöte vid mete med mask. Det är den totalt värdelös på. Man ser den inte då det börjar skymma.
                  Darts har flytande bombardor som i princip är zoomflöten. Målade och med signalfärg på antennen. Funkar hur bra som helst till "kastmete".

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Darts har flytande bombardor som i princip är zoomflöten. Målade och med signalfärg på antennen. Funkar hur bra som helst till "kastmete".
                    Sådan har jag och tycker de fungerar riktigt bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 709 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S