Ambassadeur-Lättade spolar och Centifugalvikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur-Lättade spolar och Centifugalvikter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur-Lättade spolar och Centifugalvikter

    Vilka centifugalvikter är lämpliga att använda på lättade spolar?
    Plastvikter (vilka storlekar) vs. Fiber? För- och nackdelar?

    Rullarna används främst till öringfiske på kusten!

    Någon som vet?
    //JEZ

  • #2
    bakelit / Rocket =0,0130
    blå =0,0153g
    svart=0,0243g
    vita =0,0263g

    Till trimmade rullar måste man använda tunga vikter. Min TGC 5000C som jag precis har börjat trimma har jag försett med två extra stift på centrifugalviktsplattan. Hitills är den bara ordentligt uppsmord, men den ligger ändå nära att varva ifrån ett 12g Toby. Att ta i i kastet är inte att tänka på. Med nya lager och lättade spole kommer det bli skatbo direkt!

    Till extrastiften har jag använt kopparplåt lika tjock som originalstiften. Jag har sedan lödit fast de på plattan, och finjusterat till formen så stiften glider bra. Lödningen kräver lite basic lödkunskap. Använd lödpasta/flussmedel och värm ordentligt så att tennet kryper in ordentligt. Ligger det i små bollar på metallen så kommer det inte hålla!

    Stiftet på bilden (utan vikter) är "extrautrustning".
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Husbehovsfiskaren; 2005-11-26, 00:17.

    Kommentera


    • #3
      Och jag som trodde att man bytte till superlättade lättmetallspolar och försökte minska antalet bromsvikter för att få snabbare snurr på dem under inledningen av kastet ... Jag måste ha missuppfattat något ...
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av BeBest
        Och jag som trodde att man bytte till superlättade lättmetallspolar och försökte minska antalet bromsvikter för att få snabbare snurr på dem under inledningen av kastet ... Jag måste ha missuppfattat något ...
        Nja, spolen får ju inte snurra snabbaren än vad linan matas ut. Kör man rullen helt original är det ju en massa ABU-klägg i hela rullen, vilket ger en naturlig friktionsbroms. Tar man bort ABU-klägget så måste ju spolen bromsas på något annat sätt.
        Centrifugalvikterna har ju dessutom fördelen att det inte förkortar kastet mycket alls, de ligger ju bara och stabiliserar, ungefär som fenan på en pil, eller vad man nu ska göra för liknelse.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BeBest
          Och jag som trodde att man bytte till superlättade lättmetallspolar och försökte minska antalet bromsvikter för att få snabbare snurr på dem under inledningen av kastet ... Jag måste ha missuppfattat något ...
          Nej då BeBest, du har inte missuppfattat detta. En lättad spole kräver mindre centrifugalbroms förutsatt att lina och bete är desamma.
          Däremot kan rullen bli lite nervöst lagd om man trimmar kullager och linspridare vilket motverkas med lite extra centrifugalbroms.

          Sen har vi det där med centrifugalbroms kontra magnetbroms. Vid riktigt lätta beten som påverkas mer av luftmotstånd så är det inte optimalt att köra med en massa centrifugalbroms. En kombination av centrifugalbroms och magnetbroms kan på ett bättre sätt bromsa spolen så att det motsvarar betes retardation i luften.
          Senast ändrad av FRB; 2005-11-26, 07:44.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JEZ
            Vilka centifugalvikter är lämpliga att använda på lättade spolar?
            Plastvikter (vilka storlekar) vs. Fiber? För- och nackdelar?

            Rullarna används främst till öringfiske på kusten!

            Någon som vet?
            //JEZ
            Lightversionen ser ut så här, men slå mig en signal om Du vill diskutera det.
            1. Lättning av spole ger Dig möjlighet att använda lättare bromsvikter då den roterande massan som måste kontrolleras har minskats.
            2. Men eftersom flätlinor antagligen är på spolen och att dessa är stumma, måste man ha lite mer bromskraft för att kompensera för alla ryck och knyck som lätt skapar övervarv.
            3. Betenas luftmotstånd är en annan viktig faktor där lättare wobblers kräver betydligt mer bromskraft en en 22grams viking herring.
            4. Spöet, ett mjukt accellererar spolen betydligt gynsammare än ett styvt, längden på spöet är en annan faktor att ta i beaktande.

            Gör så här om Du kör med flätlina:
            Lägg på lite mindre lina än Du normalt skulle vilja ha, så Du har nånstans 4 mm kvar till kanten. Peta Dit de största vikterna Du har och ställ Dig med 3 -4 m/s i ansiktet.
            Tag det lättaste betet Du har för avsikt att använda och ställ mekbromsen på noll.
            Om Du nu kan kasta trasselfritt rätt mot vinden kan Du gå ner i vikt storlek.

            Husbehovsfiskarens tips är klockrent, jag har experimenterat med samma koncept med stor framgång.

            Sen har FRB helt rätt i att magnetbroms är överlägset i när lätta beten skall hanteras i blåsiga förhållanden, eller föralldel under vilka omständigheter som helst. Jag har magneter i alla mina rullar, även om de är helt stelopererade och saknar den justering som garanterat gör dem ännu bättre.
            Senast ändrad av UT; 2005-11-26, 18:47.
            www.utreel.com

            Kommentera


            • #7
              Ambassadeur-Lättade spolar och Centifugalvikter

              Hej UT

              Du skriver att alla dina rullar har du monterat in magnetbromsar.
              Gäller det även dom 2500c rullarna som du prisar för sina underbara kastegenskaper?
              En undran
              Wobblersnidarn

              Kommentera


              • #8
                Testresultat Ambassadeur TGC 5001C, premiärtur:

                Originallager uppsmorda med raketolja.

                Rullen var vädigt nervös och två vita + en svart vikt kändes klart i underkant. Imorgon blir det att ta med ett helt register med bromsvikter ut.

                Jag provade plocka bort fjäderbrickan i friktionsbromsen och ställde in skruven "glappfritt". Någon som har koll på hur avsaknaden av den brickan påverkar kastet? Rent teoretiskt borde den ligga an mot lagrerna och broms kasten, men hur är det i praktiken?


                Lite off topic kanske, men jag har tänk bygga ett riktigt specialiserat HÖ-spö under vintern, någon som har tips på klinga? Den ska var runt 10", och ha halvsoft hel/parabolisk aktion för att kunna kasta även lätta drag och flytwobblers utan att det blir käppigt. Det är ganska ont om sådana spön, så jag har funderat på en flugklinga med attityd, eventuellt kapad i toppen om det behövs. Någon som har erfarenheter inom området?

                Kommentera


                • #9
                  [QUOTE=Husbehovsfiskaren]Testresultat Ambassadeur TGC 5001C, premiärtur:

                  Originallager uppsmorda med raketolja.

                  Rullen var vädigt nervös och två vita + en svart vikt kändes klart i underkant. Imorgon blir det att ta med ett helt register med bromsvikter ut.

                  Jag provade plocka bort fjäderbrickan i friktionsbromsen och ställde in skruven "glappfritt". Någon som har koll på hur avsaknaden av den brickan påverkar kastet? Rent teoretiskt borde den ligga an mot lagrerna och broms kasten, men hur är det i praktiken?QUOTE]


                  Fjäderbrickan som är placerad under ena kullagret i spolen ger i sig självt ingen ökad friktion. Den snurrar tillsammans med spole och kullagrets ytter-ring samtidigt som den inte ligger an mot spolaxeln.
                  Däremot är denna bricka ofta orsak till att spolen och dess vita plastkugghjul pressas mot bussningen i sidogaveln. Då uppstår det friktion.
                  Fjäderbrickans uppgift är att ge mekbromsen ett "större register" då den blir enklare att finjustera. Utan denna bricka blir mekbromsen svår att ställa in exakt. Men är man ute efter noll mekbroms så tar man bort den (eller gör den helt plan).
                  Eventuellt kan du behöva lägga i ytterligare en bottenbricka i mekbromsratten för att få spolen tillräckligt långt åt höger (vänster på högervevade modeller).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
                    Hej UT

                    Du skriver att alla dina rullar har du monterat in magnetbromsar.
                    Gäller det även dom 2500c rullarna som du prisar för sina underbara kastegenskaper?
                    En undran
                    Wobblersnidarn
                    25orna är fantastiska som de är ur kartongen. De blir ännu bättre med riktiga spollager, behandling av linsridaresystemet mm. Magnetbroms på dessa är ingen nödvändighet, men bra att ha om man kastar lätta och fladdriga beten (<8gram) efter havsöring. Dock är de magnet-aggrimang som finns att köpa till 25orna hopplöst svårarbetade för ickenördar. Rullen måste slås isär inför varje justering när bromsen kalibreras in.
                    www.utreel.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    895 svar
                    142 819 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 049 svar
                    196 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Arbetar...
                    X