Ny på Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på Jerk

Hej!

Jag har efter 20 års uppehåll från fisket hittat tillbaka. Det verkar ju ha hänt en del inom området sedan jag senast höll på. Då hade jag i alla fall inte hört talas om varken Jerk- eller vertikalfiske. Jag har nu testat lite att fiska Jerk med en liten Baby Buster på mitt vanliga spö (Veritas 822M 12-38g Spin och Ambassadeur 5500C3) och upptäckt att det var väldigt kul. Jag har därför tänkt mig att skaffa en renodlad utrustning för jerkfiske.

Jag är sedan barndomsårens plöjande av Napp & Nytt löjligt förtjust i Abu Garcia och köper helst svensktillverkad ABU utrustning. Jag kan gå utanför det svensktillverkade men håller mig inom Abu's sortiment. Svartzonkers spö 7´ 40-140g verkar ju vara fasligt populärt bland de som använder det så det blir nog ett sådant. Sedan vad gäller rullen så kommer mitt problem. Jag vevar ju helst med höger hand men det verkar vara dåligt med högervevade Ambassadeurer i den kraftigare klassen. När jag har jerkat med min C3'a i vänsterhanden så har jag tyckt att det har kännts ganska klumpigt. Frågan är ju om man skulle gå över till en lågprofilare, aka NaCl eller den nya Beast'en. Avskräcks dock lite av att de ska vara lite meckigare att underhålla.
    Vänjer man om sig lätt till att veva med vänstern?
    Jag tror också att jag skulle trivas med lite högre utväxling på denna rullen för att snabbt kunna ta in slacklina.

En annan fråga är om jag ska passa på och köpa nu när det är höstrea på många ställen eller om jag ska invänta fiskemässan i Mars-April? Brukar det vara väldigt bra erbjudanden på mässan?
    Jag måste absolut inte ha det senaste men jag vill oftast köpa bra kvalitet som man slipper problem med och slipper byta ut efter en säsong.

Förslag, tankar, funderingar?

Hej!
    Jag var också högervevare innan jag började med jerk, trodde aldrig att det skulle gå att vänja sig med vänstervev men det gick väldigt bra, nu vevar jag bara med vänstern. Började jerka med en toro nacl men bytte ut den mot en 5601c predator pga utväxlingen så om du funderar på en toro så är nog hs att föredra...

Kommentera

Om du vill fortsätta med högern så finns ju predator 5600 som höger. Även vanliga ambassadeurer som c3 och c4 funkar till jerk om du inte är väldigt våldsam.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Om du vill fortsätta med högern så finns ju predator 5600 som höger. Även vanliga ambassadeurer som c3 och c4 funkar till jerk om du inte är väldigt våldsam.
        Tack för tipset. Då jag vill ha en annan lintjocklek på jerksetet så vill jag nog dock ha en egen rulle för detta.

Är Predatorn värd en tusenlapp extra jmf med den gamla JB'n?

Kommentera

Ursprungligen postat av Trixter Visa inlägg
          Tack för tipset. Då jag vill ha en annan lintjocklek på jerksetet så vill jag nog dock ha en egen rulle för detta.

Är Predatorn värd en tusenlapp extra jmf med den gamla JB'n?
          Inte om du frågar mig. Men Jb finns inte som högervevad, det var därför jag föreslog predator. Vill du veva med vänstern så är gamla JB'n för en tusenlapp ett självklart val.

Kommentera

Hittade en gammal artikel av Fredrik Stjernqvist där han inbiten högervevare konstaterade att hans jerkfiske, trots att han fiskade med bl a Buster, inte blev bra ock bekvämt förrän han skaffat en väntervevad rulle. Och det är väl naturligt med tanke på att jerkfiske bygger på spökontroll... Är man inte vänsterhänt så jerkar man bäst med högern.
            Beträffande utväxlingen känner inte jag något behov av högre än 5,3:1 men det är nog en smaksak...
            Därför blir mitt råd, som alltid denna höst, köp en JB av förra generationen. Bättre rulle för ändamålet hittar du inte för någon hundring över tusenlappen.

Kommentera

Som första jerk-rulle skulle jag nog inte välja en lågprofilare. Det finns mer som kan gå fel i en sådan och det är betydligt svårare att mecka. I och med att jerkande ger rullen ganska mycket stryk rekommenderar jag en "vanlig" runt amba.

Önskas högervevat är de Predator eller, kanske ännu bättre, VC Pike som gäller i min mening.

Kommentera

Jag får väl meddela resultatet. Det blev en JB av den gamla skolan tillsammans med ett Svartzonker Signature 7'. Hinner förhoppningsvis testas i helgen. Tack för all input!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 729 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04