Val av spö till utrustning (Haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spö till utrustning (Haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av spö till utrustning (Haspel)

Vill lägga ca 1000:- på rulle och detsamma för ett spö.
    Fått för mig som amatörfiskare att investera i en Shimano Technium 2500 FD tillsammans med Berkley Fireline Tracer Braid. (Passande grovlek för mitt ändamål på Fireline ?)
    Men vilket haspelspö jag till detta ska ha vet jag inte.

Fiskar från båt (alltid insjö) och mestadels jigg på ca 2-3' 10gr men vill inte ha ett trasigt spö ifall gäddan lockas.
    Samt att lite lätta spinnare/skedar/jerks används emellanåt.
    Så tänker mig något på ca 8ft 10-30 ? Med flexibilitet och rygg. Råd och tips är mer än välkommet.

Spö för större wobblers och trollning har jag ett.
    Senast ändrad av robin_nerf; 2014-10-20, 19:20.

Så tänker mig något på ca 8ft 10-30 ? Med flexibilitet och rygg.
    Shimano Beastmaster är ett ganska säkert kort.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Shimano Beastmaster är ett ganska säkert kort.
      Ja Shimano Beastmaster och Savage Gear Bushwhacker XLNT är något jag ofta läser på forum mm.
      Förstått att kastvikt som 3-18g är spön som har mycket känsel för jigg men hur pass bra tål ett sådant spö gäddan ?

EDIT : Ser att det finns ett Beastmaster spö med kastvikt 7-21, låter som ett mellanting för 3-18 och 10-10, någon som har erfarenhet av denna kastvikt ?
      Senast ändrad av robin_nerf; 2014-10-20, 20:48.

Kommentera

Förstått att kastvikt som 3-18g är spön som har mycket känsel för jigg men hur pass bra tål ett sådant spö gäddan ?
        Det finns broms på rullen, låter du fisken jobba mot den istället för att försöka hiva in den med spöet kommer det hålla hur fint som helst, själv skulle jag dock gå upp på ett L eller ML.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-10-20, 21:08.

Kommentera

Yasei dropshot. Många gillar att jigga med den, själv jagar jag snipor med den. Topaktionen gör den lämplig för lätta jerks.

Över din budget, men under någon av vinterns reor borde du ha råd! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Det finns broms på rullen, låter du fisken jobba mot den istället för att försöka hiva in den med spöet kommer det hålla hur fint som helst, själv skulle jag dock gå upp på ett L eller ML.
            Med ett L går man tvärtom ner till 3-14g men med ett ML når man som jag editerade i ovanstående inlägg till 7-21. Kanske kan denna kastvikt (7-21) vara något ?

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
            Yasei dropshot. Många gillar att jigga med den, själv jagar jag snipor med den. Topaktionen gör den lämplig för lätta jerks.

Över din budget, men under någon av vinterns reor borde du ha råd! :-)
            Ser helt klart ut att vara ett toppen spö, om denna inhandling dröjer något kanske spöet reas till min prismån
            Men att kasta jerkbaits med den är väl att ta i ? 7-28 är kastvikt och en jerkbait väger väl in på från 50g ?
            Senast ändrad av robin_nerf; 2014-10-20, 21:39.

Kommentera

Fel tråd.

Kommentera

Ursprungligen postat av robin_nerf Visa inlägg
                Ser helt klart ut att vara ett toppen spö, om denna inhandling dröjer något kanske spöet reas till min prismån
                Men att kasta jerkbaits med den är väl att ta i ? 7-28 är kastvikt och en jerkbait väger väl in på från 50g ?
                När du skrev att spöt skulle användas till bl a jerks, samt att spöt skulle klassas till runt 30g, så tänkte jag mig ju jerks upp till 30g. :-)
                Exempelvis salmo slider 7 som är 17g och 21g i flyt resp sjunk, eller baby buster på 25g.

Jag köpte mitt på rea för 1100, så med lite tur kan du hitta ett. Brukar säljas begagnat här på forumet oxå.

Jag vet dock inte om det är bättre/sämre än dom andra tipsen du fått.

Kommentera

Beastmaster som herr månsson nämner är ju ett säkert kort, eller varför inte ett savagegear bushwacker 10-30g, har själv 15-42g varianten och är väldigt nöjd.
                  Lite billigare så har vi ju ron thompson tyran nano series 8" 10-30g, ska ej jämföras med föregående modell, nuvarande är betydligt bättre.

Sen hade jag skippat tracer braid då den i första hand är för multirulle, satsa på gamla hederliga fireline, exceed eller fused, i strl 0,12-0,15
                  Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Någon som har erfarenhet/vetskap om skillnaden på Beastmaster och Bushwhacker ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04