Det perfekta beteslåset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det perfekta beteslåset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det perfekta beteslåset.

Tjääna
    Har säkert ett tiotal olika modeller på beteslås. En del funkar utmärkt när man fiskar med drag typ skedar, wobblers ,spinnare. En del passar bättre till jiggfisket, tyvärr har jag inte hittat något lås som är perfekt för jiggning. De som är bra går oftast inte att trä på jiggen på ett lätt sätt. De jag har som är lätta att trä på är dåliga på andra sätt, ex går upp av sig själv eller sådana med metallbleck som inte håller. En del är dåliga i metallen och kan gå av utan direkt anledning.
    Jag gör alla tafsar själv och gillar beteslås utan lekare, kanske skall jag tänka om. Hur som helst har jag "hittat" dessa
    http://www.dogger.se/ovrigt/krok-sma...ch-clip-size-1.
    Är det någon som testat dessa, är det något att ha och vilken storlek lämpar sig bäst för abborjiggning.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Dom funkar dåligt på krokar med tjockt gods, som tex större offset krokar. Det går att pressa dit dom, men risken är att man böjer upp låset så att det går upp lättare. På mindre krokar borde dom funka bättre.

Jag föredrar knytbar wire, tex mustad 7*7. Jag gör en perfection loop stor nog att trä igenom jiggen och öglar på kroken. Alternativt knyta på betet direkt på wiren. Det beror lite på hur fort wiren slits och hur ofta jag byter bete.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har använt stringease och även om jag aldrig tappat ett bete med den ogillar jag den ständigt närvarande osäkerhetskänslan. Fiske, eller i alla fall fiskeutrustning, handlar ju så mycket om tro och på något sätt litar jag inte på konstruktionen fullt ut. Det enda beteslås jag funnit helt jävla bombsäkert är Stayloc. Men det är å andra sidan inte jiggvänligt. Till jigg använder jag Evergreen Lure Snap eller Evergreen Wide Lure Snap som jag varmt kan rekommendera. Japanska kvalitetsgrejer som finns billigt på ebay, runt tjugan för ett tjugopack i runda slängar.

Kommentera

Tjena,

När man ser videon så verkar de fungera bra och vara bekvämt.... som allt annat som hypas..
        Men jag ska beställa något paket och testa, annars är det väl bara bara att kasta på berget av oanvända prylar

http://www.facebook.com/mustadasiaMustad's Fatach Clips are strong, lightweight and incredibly fast and easy to use.They do not interfere with the lures act...

http://www.fishingdownunder.tvMustad Fastach Clips are strong, easy to use and won't come undone when your connected to a fish of a life time.Your favourite ...

Kommentera

Tjena! Jag kör med dessa ibland, har för mig att du avfärdade dom med ett fnys då förra hösten hehe..
          Men dom fungerar mycket bra till de huvuden du använder!

Tror att det är storlek 1 jag brukar använda

Kommentera

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Jag har använt stringease och även om jag aldrig tappat ett bete med den ogillar jag den ständigt närvarande osäkerhetskänslan. Fiske, eller i alla fall fiskeutrustning, handlar ju så mycket om tro och på något sätt litar jag inte på konstruktionen fullt ut. Det enda beteslås jag funnit helt jävla bombsäkert är Stayloc. Men det är å andra sidan inte jiggvänligt. Till jigg använder jag Evergreen Lure Snap eller Evergreen Wide Lure Snap som jag varmt kan rekommendera. Japanska kvalitetsgrejer som finns billigt på ebay, runt tjugan för ett tjugopack i runda slängar.
              Tjääna
              Håller med dig helt. Det är precis den där känslan man har/haft, ska det hålla, blir det trassel, håller tafsen osv. Man strävar ju efter att eliminera allt sådant, man skall inte behöva tänka på eventuella problem utan helt kunna koncentrera sig på själva fisket

Beteslåsen (Evergreenlåset) såg intressanta ut, helt klart ser det ut som det är lätt att trä på. Är det 1:an du använder. Skulle du kunna tänka dig att mäta längden på de du använder så man får ett begrepp om vad som gäller.
              På dom igen
              Bb

Kommentera

jag kör enbart med fastach lås till mitt borre spin och vertikal fiske.
                tycker dom funkar riktigt bra. man kan sätta en liten fjäderring med lekande framför också om man vill.

största fördelen med fastach lås tycker jag är att dom e lätta å handskas med även om man e lite frusen om fingrarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                  jag kör enbart med fastach lås till mitt borre spin och vertikal fiske.
                  tycker dom funkar riktigt bra. man kan sätta en liten fjäderring med lekande framför också om man vill.

största fördelen med fastach lås tycker jag är att dom e lätta å handskas med även om man e lite frusen om fingrarna.
                  Tjääna
                  Efter varje fisketur så sätter jag på ny tafs (ibland byter man under fisketuren), brukar återanvända lekandet men inte beteslåset. Med andra ord så är beteslås en engångsartikel för mig. Hur bra livslängd är det på "dina" lås, använder du dem flera turer. Det ser ju ut som om de kan hålla längre eftersom det inte verkar vara någon öppna/stängvariant.
                  På dom igen
                  Bb

Kommentera

jag har kört samma 0,60 FC tafs med fastach clip till mitt vertikal fiske i över en hel säsong. dragit mängder med 5+ gösar och gäddor på det.
                    och har kört samma 0,25 FC tafs med fastach clip till mitt aborre hela denna säsongen. dock så har jag kortat tafsen flera gånger och återanvänt fastach clipet.
                    jag kör rätt lång tafs, ca 70 cm. så jag kan korta den flera gånger ifall den blir sliten.

jag litar till 110% på fastach clips. lätt det bästa jag testat.

använder strl2 till vertikal fiske. och strl1 till borre spinn.
                    (kör med stringease till mitt gäddspinn)

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    Efter varje fisketur så sätter jag på ny tafs (ibland byter man under fisketuren), brukar återanvända lekandet men inte beteslåset. Med andra ord så är beteslås en engångsartikel för mig. Hur bra livslängd är det på "dina" lås, använder du dem flera turer. Det ser ju ut som om de kan hålla längre eftersom det inte verkar vara någon öppna/stängvariant.
                    På dom igen
                    Bb
                    Senast ändrad av gös ingvar; 2014-10-03, 19:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 709 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04