Rulltrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulltrim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulltrim

Jag funderar på att trimma min amba jb lite men vet inte vad jag ska ha för trim. Har kikat lite på UT pike performance men undrar vilka delar man får i det kittet, funderar även om man ska skaffa kittet med grundspole eller djup spole. Vad tycker ni?
    Men min största fråga är egentligen vilka delar som ingår i pike performance kittet, kanske värdare att köpa lösa delar och göra något "budget trim". Det jag är ute efter är förbättrade kastlängder och mindre trassel
    Tacksam för svar!

Har du kollat http://www.utreel.com eller http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se/?cat_id=79?

Normalt sett skulle jag säga grund spole om man fiskar "normalt". De djupa spolarna rymmer vääääldigt mycke lina som aldrig ser dagsljuset även om man grundar rejält med nylon. Och de är dyrt med onödig lina...

Kommentera

Ska du fiska gädda från båt kan du lägga ner trimtanken för du behöver inte kastlängd. Varför betala 1500 kr när du kan flytta båten 3 meter istället? Mindre trassel får du om du fiskar mer och lär dig hur din rulle reagerar på olika beten i olika situationer. Är du usel på att hantera en multi kommer inte trimmet rädda dig. Dessutom att kasta beten från 50 gram och uppåt behöver du inte trim för att klara av.

Kommentera

Pike performance är bra men något dyrt kanske. Det finns väl grunda spolar att tillgå i ABUs orginalsortiment till vissa rullar som även passar JB idag? En sådan och en flaska Red Label (inte Johnnie Walker) bör fungera nästan lika bra även om spolen inte har den där speciella blå färgen..

Färgen var dock avgörande faktor för mig måste jag tillägga, den är vida känd för att attrahera grov gädda

Mvh

Kommentera

Okej, men vad tycks om detta trim då?:
          En grundare typ ambassadeur record spole, lättad linspridare med keramisk knivbult och kanske spolaxellagringar av sintrad oljebrons.
          Kan det vara något??

Kommentera

Länka gärna vart man kan köpa någon lämplig typ record spole

Kommentera

Tror inte du kommer märka någon direkt skillnad med knivbulten.
              En grundare/lättare spole och nya bussningar hade jag nöjt mig med.

Kommentera

Jag hade lyssnat på Harlequine.....skall du fiska med rullen funkar den alldeles utmärkt som den är out-of-the Box ......men det är klart om kulorna bränner i fickan och det skänker en inre tillfredsställelse att meka med rullen.....då kan du självklart roa dig med att byta ut lite prylar på en redan från början utmärkt rulle...

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Bra oljor,lätt linspridare,givetvis lättat mellandrev och en skön vev Om man nu skall göra nånting..

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Ska du fiska gädda från båt kan du lägga ner trimtanken för du behöver inte kastlängd. Varför betala 1500 kr när du kan flytta båten 3 meter istället? Mindre trassel får du om du fiskar mer och lär dig hur din rulle reagerar på olika beten i olika situationer. Är du usel på att hantera en multi kommer inte trimmet rädda dig. Dessutom att kasta beten från 50 gram och uppåt behöver du inte trim för att klara av.
                    Billigt och effektivt trim: Spola av något tiotal meter lina... Minskar kastlängden något, men garanterar frånvaro av overrun!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04