rulle till fenwick 9" -24g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle till fenwick 9" -24g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rulle till fenwick 9" -24g

Har senaste tiden köpt 2 fenwick spön, dels ett 11" 16-54g quadrant och ett 9" 6-24g Momentum.
    Tanken var från början att köra min daiwa ballistic 2500 med 0.15 flätlina på lilla spöet och köpa en kraftigare rulle till det kraftigare.
    Nu lutar det mer o mer åt att daiwa rullen hamnar på det stora o ny, lättare rulle med nån nanofil på det lättare, men vilken rulle och vilken tjocklek på linan?
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Shimano Technium, mycket rulle för pengarna!

Kommentera

Jag har en Shimano Aernos 2500 på mitt Fenwick Quadrant 6-24 av den enkla anledningen att det var bra erbjudande på den rullen vid köptillfället och den tycker jag är lite sådär.. Den är inte dålig men jag hade förväntat mig mer av den bara, den är ju ganska dyr ändå. Nästa gång blir det en Daiwa för mig.

Mvh

Kommentera

Jag hade satt befintligt 2500 på 9 fotaren, och tagit en 4000 size till 11 fotaren. Min tanke är att på ett 11 fotsspö som kastar upp till 50 gram, kommer typ 30-40 grams kustvobblers och bombarda användas. Med större spole blir det längre kast samt att rullen ger bättre harmoni till ett längre spö. På din 9 fotare skulle jag max köra 20 gram. Krasst väljer jag så här (shimanostorlek):
        runt 7 fot välj 1000 size
        8-9 fot välj 2500 size
        över 9 fot välj 4000 size
        Senast ändrad av harlequine; 2014-09-14, 11:08.

Kommentera

Jag använder en ABU Orra S i storlek 1000 på mitt Fenwick 6-24, tycker det passar perfekt både balansmässigt och funktionsmässigt, matchar varandra snyggt utseendemässigt med, och det är väll ändå det viktigaste
          Har funkat bra både på abborre, gädda och regnbåge för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag hade satt befintligt 2500 på 9 fotaren, och tagit en 4000 size till 11 fotaren. Min tanke är att på ett 11 fotsspö som kastar upp till 50 gram, kommer typ 30-40 grams kustvobblers och bombarda användas. Med större spole blir det längre kast samt att rullen ger bättre harmoni till ett längre spö. På din 9 fotare skulle jag max köra 20 gram. Krasst väljer jag så här (shimanostorlek):
            runt 7 fot välj 1000 size
            8-9 fot välj 2500 size
            över 9 fot välj 4000 size
            Tänker du använda nylonlina 8eller vill du åtminstone ha möjlighet att använda nylonlina) bör du absolut följa harlequines kloka råd. De större rullarna har också kraftigare slirbroms än de mindre modellerna. Visst får man på tillräckligt med tillräckligt stark flätlina på en 1000-rulle men man kommer ändå inte ifrån det faktum att det i grunden är en UL-rulle och att drivlina, broms etc är dimensionerade för detta snarare än för gäddfiske. Att många använder så små rullar som möjligt är en annan sak. det är ett mode (och som så många moden tämligen opraktiskt).

Kommentera

Tjääna
              Jag skulle behållit 2500 till 9 fotaren och köpt en 4000 med tanke på klassningen 16-54gr på 11 fotaren. Visst ser Shimanos 4000 rullar rätt stora ut men man kan ju välja en Sorön 4000 som är något mindre i storleken. Mitt tips blir en Shimano Sustain 4000, har själv inte den storleken men väl sustainrullar i andra storlekar och är helnöjd
              Jag personligen skulle aldrig sätta på en 1000 rulle på en 9 fotare med den klassningen. Tycker att man förlorar alldeles för mycket kastlängd och att lina över 0,10 blir för tjockt.
              Jag kör mycket med 1000 rullar men då till renodlat abborr och fjällfiske. Lintjocklek 0,08.Spöna jag använder blir då 7 eller 8 fots upp till 10-15gr lite beroende på.
              Om du bestämt dig för en 1000 rulle så har jag en bra. Shimano Biomaster (använd 2 gånger) som du kan få köpa billigt.
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Tänker du använda nylonlina 8eller vill du åtminstone ha möjlighet att använda nylonlina) bör du absolut följa harlequines kloka råd. De större rullarna har också kraftigare slirbroms än de mindre modellerna. Visst får man på tillräckligt med tillräckligt stark flätlina på en 1000-rulle men man kommer ändå inte ifrån det faktum att det i grunden är en UL-rulle och att drivlina, broms etc är dimensionerade för detta snarare än för gäddfiske. Att många använder så små rullar som möjligt är en annan sak. det är ett mode (och som så många moden tämligen opraktiskt).
                Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en större rulle till det kraftigare spöet......
                Men ett ganska trevligt alternativ har dykt upp, vad sägs om en nästan oanvänd cardinal 77??
                Vilken nylonlina bör jag isåfall lägga på om tanken är torsk/lax/kustfiske??

Kommentera

Feltänk av mig, är ett 8-fot 4-24g spö jag har som jag använder 1000-rullen på

Kommentera

Om jag nu ska köra på den gamla cardinal 77, vilken nylonlina kan vara passande?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S