Bygga om Linder 400 Sportsman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om Linder 400 Sportsman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rojjan
    Pulpet m.m fixat, fick tag på andrahandssortering från Linder billigt.

Nu till nästa fråga:

Kan man enkelt och billigt bygga om en Mercury 15hk 4T med rorkult och snörstart till reglage och elstart?

Ska ev. skaffa en 15hk 2takt istället med reglage o allt om det inte går att lösa smidigt...
    blir väl ganska jobbigt att montera dit drev + startmotor i en motor som inte är gjord för det? om den redan är preparerad så är det nog inga proböem

Kommentera

Ursprungligen postat av qwerty
      blir väl ganska jobbigt att montera dit drev + startmotor i en motor som inte är gjord för det? om den redan är preparerad så är det nog inga proböem
      Okej...
      Hur är det med reglage då? Kan man köpa icke original-grejer nånstans?
      Generator? Sitter det det i en sån här motor? Aldrig kollat...
      tänkte på laddning till ekolodsbatteri m.m
      Gösfiskare

Kommentera

Jag antar att om det finna en liknande motor med elstart och möjlighet till styrpulpet så går det nog enkelt att konvertera. frågan är nog vad det kostar.

Om du klarar dig utan elstart så kan du ju ta upp batteriet och ladda det då och då beroende på storlek.
        Utan att veta vilket ekolod du använder så tror jag att alla drar mindre än 0.5 Ampere.

Har du ett bilbatteri på 60 Ah så kan du ju använda lodet i mer än 120 timmar.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
          Jag antar att om det finna en liknande motor med elstart och möjlighet till styrpulpet så går det nog enkelt att konvertera. frågan är nog vad det kostar.

Om du klarar dig utan elstart så kan du ju ta upp batteriet och ladda det då och då beroende på storlek.
          Utan att veta vilket ekolod du använder så tror jag att alla drar mindre än 0.5 Ampere.

Har du ett bilbatteri på 60 Ah så kan du ju använda lodet i mer än 120 timmar.
          Det finns ju Mercury 4takt med elstart, reglage o rattstyrning.
          Min är en -04 ursprungligen beställd till en segelbåt. Bara rorkult och manuell start. Jag grunnar på om det är lönt att bygga om den. Ratt och styrkablar har jag. Reglage måste jag köpa till men vet inte var man kan hitta billigt.
          Jag hade lite planer på att ha stereo m.m i båten också, därav funderngen om generator...
          Gösfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rojjan
            Det finns ju Mercury 4takt med elstart, reglage o rattstyrning.
            Min är en -04 ursprungligen beställd till en segelbåt. Bara rorkult och manuell start. Jag grunnar på om det är lönt att bygga om den. Ratt och styrkablar har jag. Reglage måste jag köpa till men vet inte var man kan hitta billigt.
            Jag hade lite planer på att ha stereo m.m i båten också, därav funderngen om generator...
            Brukar finnas likriktare/laddrelä som orginaltillbehör till dom flesta motorer, kolla om det finns startkrans på svänghjulet, och fästöron för startmotor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 306 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13