Är detta lämpligt för någon som vill börja med jerkfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta lämpligt för någon som vill börja med jerkfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har den där jerkcombon! Är supernöjd med allt.. Jag har stora händer och har absolut inga problem med att greppa rullen med hela handen. Fungerar utmärkt!

Click image for larger version

Name:	IMG_1734.jpg
Views:	1
Size:	725,4 KB
ID:	1775293

Rekommenderas!
    Senast ändrad av Kingsfield; 2014-08-30, 23:27.
    [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
    Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Kommentera

En riktig Ambassadeur är rund och tillverkad i Svängsta! Satsa på Doggerkitet med JB:n! Då får du en robust rulle som är gjord för jerkfiske och som är lätt att skruva med och serva själv.

Kommentera

Tack för era svar! Lutar lite åt Dogger-kittet just nu men ska känna på rullarna först. Hur är det med service och kontinuerligt underhåll, är det komplicerat eller kan man som total rookie klara det på ett bra sätt? Det är ju på intet sett tokdyra grejor men man vill ju ändå att de ska prestera klanderfritt i ur och skur.

Sedan tänkte jag slänga in en fråga kring vilka beten man bör börja med. Buster Jerk exempelvis förstår jag ska vara lättfiskad, men det finns ju så många varianter av den. Om ni fick välja exempelvis fem beten som är någorlunda allround för att öva upp teknik och lära sig mer, vilka skulle ni välja? Tacksam för specifika tips, färg, flyt/sväv/sjunk, storlek och så vidare. Begriper att man inte kan täcka upp alla situationer på fem beten men bättre att lära sig fiska de fem på ett bra sätt innan man går vidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av gurra_blg Visa inlägg
          Tack för era svar! Lutar lite åt Dogger-kittet just nu men ska känna på rullarna först. Hur är det med service och kontinuerligt underhåll, är det komplicerat eller kan man som total rookie klara det på ett bra sätt? Det är ju på intet sett tokdyra grejor men man vill ju ändå att de ska prestera klanderfritt i ur och skur.

Sedan tänkte jag slänga in en fråga kring vilka beten man bör börja med. Buster Jerk exempelvis förstår jag ska vara lättfiskad, men det finns ju så många varianter av den. Om ni fick välja exempelvis fem beten som är någorlunda allround för att öva upp teknik och lära sig mer, vilka skulle ni välja? Tacksam för specifika tips, färg, flyt/sväv/sjunk, storlek och så vidare. Begriper att man inte kan täcka upp alla situationer på fem beten men bättre att lära sig fiska de fem på ett bra sätt innan man går vidare.
          Jerkbait:
          Buster Jerk: Firetiger, Sjunkande, 15cm
          Big Bandit: Parrot, Sjunkande, 19,6cm
          Salmo Slider: Holographic SunBurst (HSB), Sjunkande, 10cm

Lättfiskade Jerkbait's som man bara måste ha i beteslådan! Färgerna som jag har nämnt ovan är bara mina personliga favoriter, samma gäller de andra betena.

Tail:
          Svartzonker McMy: Perch, Slow Sink, 10cm (22cm med tailen)

Jigg:
          Svartzonker Big Tail Grub: Guldglitter, 33cm
          [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
          Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Kommentera

En rund Amba, JB i detta fall, kan vem som helst lära sig serva och underhålla. Under forumdelen "Rullar" hittar du mycket matnyttigt, bl a en steg för steg-beskrivning av Moooki. Med hjälp av den är det svårt att inte klara av att plocka isär och få ihop rullen... En lågprofilare däremot är betydligt mer komplicerad. Ännu en grej som talar för kitet med JB:n.
            Senast ändrad av Gösta; 2014-09-01, 07:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 728 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04