Är detta lämpligt för någon som vill börja med jerkfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta lämpligt för någon som vill börja med jerkfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta lämpligt för någon som vill börja med jerkfiske?

Antar att denna fråga varit uppe tusentals gånger men ställer den ändå eftersom
    den handlar om en specifik combo av rulle och spö

Brorsan har fått mig sugen på jerk då det levererar bra, tänkte mig att lägga ca 3000:-
    för spö och rulle. Är detta kit vettigt för en nybörjare eller finns det andra som ni
    på rak arm kan tipsa om som vore bättre?

Länk

Jag skule köpa en anna rulle då revo toron inte är något vidare bekväm att palma. Bland mina rullar så gillar jag alla bättre än just Toron när det gäller jerk så jag tycker Daiwa lexa 300, Abu JB och en Shimano Calcutta 301d är ett bättre val vid jerkfiske. Detta är dock min högst personliga åsikt. En fiske kompis köpte nyss spöt och det kändes fint.

Mvh
    Fredrik

Kommentera

Det är absolut en grym combo du hittat.
      Dock så tycker jag som föregående talare, att en rund rulle är skönare att palma och föredrar då hellre en JB

Här har du en länk till ett likadant set fast med en JB istället

Gillar du lågprofil så kör på Revon, det är en kalasrulle!
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Skulle vilja instämma med föregående talare...
        Tycker också det är mkt skönare att greppa om en rund rulle..

Men det är absolut ett riktigt grymt kit om man gillar lågprofil.

Kommentera

De är bara att köpa det är ett utmärkt combo för jerkfiske. Har en fiskekompis som har en Ambassadeur Revo Toro NaCl och är mycket nöjd med den. Jag föredrar de klassiska Ambassadeurerna eftersom de har mindre delar och är lättservade så jag skulle rekommendera detta combo http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...ger-combo-jerk lika dant spö fast en Ambassadeur 5601C JB i stället för en Revo Toro NaCl och så får du lite pengar över för tafsmaterial och jerkbeten.
          Har du små händer är nog en lågprofilare bättre än klassisk Ambassadeur vid jerkfiske.
          Svartzonkerspön har jag både i spinn och haspelversion och är mycket nöjd med dem.

Kommentera

Stort tack för era svar! Faktum är att jag har stora händer så kanske jag borde överväga en annan rulle. Ursäkta en
            nybörjare men vad betyder "palma"?

Kommentera

Palma= Greppa runt rullen med "hela handen", som vid jerkfiske.

Kommentera

Sedan hänger det ju lite på personlig smak vad som gäller vad man vill ha för rulle rund/lågprofil, svensk/koreansk/japansk, magnet bromsad eller klassisk centrifugalbrom, synkad/osynkad linspridare vilken utväxling och om man vill pimpa sin rulle lite. Läs på lite i de trådar som finns här på fiskesnack så hittar du säker den rulle som är perfekt för dig eller så slutar det som för mig en av varje populär gäddrulle då jag inte litar på någon =)

Kommentera

Tack för bra tips! Ska höra med mina lokala fiskebutik så man får klämma och känna lite.
                  Därtill får jag plöja igenom de trådar som finns så man har lite mer kött på benen i förväg.

Kommentera

Ursprungligen postat av gurra_blg Visa inlägg
                    Stort tack för era svar! Faktum är att jag har stora händer så kanske jag borde överväga en annan rulle. Ursäkta en
                    nybörjare men vad betyder "palma"?
                    Har du stora händer känner du nog inga besvär av Torons udda form, men åk till en butik om du kan och be att få klämma på olika rullar. Själva känslan är för mig den största skillnaden mellan dem. Vad det gäller vikt och prestation är de likvärdiga iallafall vid praktiskt fiske för någon som mig som inte är ute varje dag och pressar dem stenhårt med 300grams beten.

Sorry för alla inlägg hoppas, du får någon klarhet.

Mvh
                    Fredrik
                    Senast ändrad av Monkey; 2014-08-30, 21:34. Anledning: komman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04