2500 rulle på UL-spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2500 rulle på UL-spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pa71 Visa inlägg
    Jag var/är också i den situationen. Köpte mig ett UL-spö tidigare i veckan och testade att hänga på min nuvarande 2500 samt en 1000-rulle på mitt nya spö i butiken för att jämföra balans och känsla. Visst var det märkbar skillnad, kändes väldigt lätt och smidigt med 1000-rullen. Samtidigt känns det inte fel på något sätt med min rulle. För mig var skillnaden inte värd kostnaden av rulle och ny lina. På min sitter f ö en 0.15 Fireline.

Rullarna i fråga är Shimano Exage 2500FD och en Technium 1000 (vikterna har jag inte i huvudet).

Jag säger detta fullt medveten om att jag förr eller senare kommer att bli sugen på att renodla min UL-setup och skaffa ny rulle och lina. Men så länge förnuftet får råda är det en rulle för båda som gäller.
    Vad är vitsen att köra med en lina för lättare Gädd- och havsfiske(vilket 0,15mm Fireline är)på en UL-utrustning ? En 0,10 Fireline eller typ 0,15mm nylonlina om man ska fiska Abborre tycker jag passar bättre.

Kommentera

lausvik: eller 0.10 fireline precis som jester burk skriver. Men återigen, det är min definition utav UL-utrustning.

Kommentera

Jester: Ingen vits alls, förutom att kunna köra samma rulle och lina på 10-30-spö som ett UL. Vilket jag än så länge gör, som sagt. Jag kommer förstås att skaffa tunnare lina och lättare rulle så småningom, men tycker ändå att min 2500 funkar rätt bra under tiden. Hävdar bestämt att den komponent som gör den enskilt största förändringen är spöet.

Kommentera

Har du bra 1000 rulle behöver du inte oroa dig för att rullen skulle vara för svag ifall du får stor fisk, så länge du har en hyffsad lina, jag kör 0,12 flätad då det ryms både mer än vad man behöver och kan kasta, samt att då tål du lite större grejer utan att linan knäcks.

Kommentera

Följdfråga (lånar tråden en sväng): Jag fick testa att hänga på en lånerulle på mitt spö idag vid en kortare fisketur (spöet är Savage gear Bushwhacker XLNT 3-18g). Det var samma rulle jag klämde på i butik, en Shimano Technium 1000, med Fireline 0.12. Jag upplevde linfriktionen som väldigt hög. Betydligt högre än min Fireline 0.15 på samma spö, men med min Exage 2500. Faktum är att det gick trögare att veva in med 1000-rullen. Därmed tappade jag också lite av känslan.

Och så borde det väl inte vara?

Edit: Testade igen. Det är något fel med rulle eller rulle/lina-combo. Det går urtrögt att veva in de första ca 20m, sedan släpper det och känns underbart lent och lätt. Exakt samma "ställe" varje invevning. Vet inte vad det kan vara, men något fel med prylarna är det.
            Senast ändrad av pa71; 2014-08-17, 20:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 716 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04