2500 rulle på UL-spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2500 rulle på UL-spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2500 rulle på UL-spö?

Funderade på en sak...

Om jag har en rulle i den sk. 2500 klassen, skulle det funka bra att köra en tunn lina, låt säga 0,10-0,12 på extraspolen och använda rullen på ett UL spö. Blir det konstigt viktmässigt att ha en 2500 rulle på ett UL spö.
    Den kommer sitta i huvudsak på ett anpassat spö med 0,18-0,20 lina, men då och då kanske man kan köra UL?

Jag har ett grymt Fenwick UL spö där jag inte är nöjd med rullen och eftersom jag ska köpa ny 2500 rulle så slog mig tanken...

What says the nerds?

Det beror på
    Det skiljer ganska mycket i storlek och vikt mellan 2500 rullar, med en lätt 2500 på ett inte jätte UL spö tycker jag att det brukar fungera utan att balansen går åt skogen, även om rullen kan se stor ut. Sen gillar jag personligen inte UL rullar utan tycke ratt allt under 1000 storlek känns som leksaker för barn.

Kommentera

Att använda 0,10-0,12 lina på en 2500-rulle ska inte vara några som helst problem (om det är en någotsånär välbyggd rulle). det är ju exakt vad många havsöringentusiaster gör. Själv använder jag en Revo Neos 20 på mitt lilla Kinetic uL-spö och det tycker jag fungerar hur bra som helst. Mindre rullar känns onödigt små.

Kommentera

Jag gillar på mina UL set att rullen ska väga mellan 150g till absolut MAX 185g, annars känns det obalanserat (beror ju på vilket spö också).
        2500 serien är för stort i min smak.

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
          2500 serien är för stort i min smak.
          Det är väl det korrekta svaret, dvs att det ytterst handlar om tycke och smak. Själv upplever jag inte min "UL-utrustning" som obalanserad och med den något överdimensionerade rullen (som passar mina händer och fingrar betydligt bättre än vad en "riktig" UL-rulle gör får jag på köpet en betydligt bättre slirbroms och litet extra kapacitet om jag nu skulle råka få på något riktigt stort när jag är ute efter abborre eller annan (relativ) småfisk.

Kommentera

Jag var/är också i den situationen. Köpte mig ett UL-spö tidigare i veckan och testade att hänga på min nuvarande 2500 samt en 1000-rulle på mitt nya spö i butiken för att jämföra balans och känsla. Visst var det märkbar skillnad, kändes väldigt lätt och smidigt med 1000-rullen. Samtidigt känns det inte fel på något sätt med min rulle. För mig var skillnaden inte värd kostnaden av rulle och ny lina. På min sitter f ö en 0.15 Fireline.

Rullarna i fråga är Shimano Exage 2500FD och en Technium 1000 (vikterna har jag inte i huvudet).

Jag säger detta fullt medveten om att jag förr eller senare kommer att bli sugen på att renodla min UL-setup och skaffa ny rulle och lina. Men så länge förnuftet får råda är det en rulle för båda som gäller.
            Senast ändrad av pa71; 2014-08-15, 12:38.

Kommentera

Jag har rullar i både 1000 och 2500 storlek. Jag litar mer på en 2500 rulle om en större fisk nappar. 1000 rullen känns ok för mindre stridbara fiskar. Jag kör med den vid kastmete och fiskar över 1 kg kliver på väldigt sällan.

2500 skulle vara mitt val!
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag tycker att hela charmen med UL-fiske försvinner med grövre grejer men det är ju bara för att jag har en annan definition på vad UL egentligen är.
                UL-utrustning står ju för ultralätt. Väljer du en 2500rulle i ci4 material så hamnar du i samma eller i lägre viktspann än en "vanlig" 1000-rulle. Men för egen del så innebär UL inte bara att utrustningen väger lite utan även att storleken på grejerna är dimensionerade efter just det fisket. Dvs att man fiskar med rullar som har väldigt lite broms, rymmar lite lina, är små i omfång samt spön med låg vikt och låg betesvikt.
                Så mitt svar på TS fråga är: Ja, 2500-size blir för stort

Kommentera

Jag skulle utan tvekan köra på 1000-storleken framför 2500.

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
                    Jag tycker att hela charmen med UL-fiske försvinner med grövre grejer men det är ju bara för att jag har en annan definition på vad UL egentligen är.
                    UL-utrustning står ju för ultralätt. Väljer du en 2500rulle i ci4 material så hamnar du i samma eller i lägre viktspann än en "vanlig" 1000-rulle. Men för egen del så innebär UL inte bara att utrustningen väger lite utan även att storleken på grejerna är dimensionerade efter just det fisket. Dvs att man fiskar med rullar som har väldigt lite broms, rymmar lite lina, är små i omfång samt spön med låg vikt och låg betesvikt.
                    Så mitt svar på TS fråga är: Ja, 2500-size blir för stort
                    Och inte starkare/grövre lina än 0,15 mm nylon? Om man nu ska hänga upp sig på definitioner.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04